Teaching and learning methods during and after the Covid-19 pandemic in higher education language teaching students’ views

Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella uudelleen. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikaa pandemia-aja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyvätti, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86811
Kuvaus
Yhteenveto:Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella uudelleen. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikaa pandemia-ajan etäopetuksen jälkeen ja selvittää, onko etäopetuksen metodeja otettu käyttöön lähiopetuksessa ja jos on, mitä nämä metodit ovat. Lisäksi tutkielmassa keskityttiin yliopiston kieltenopiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin metodien toimivuudesta niin etä- kuin lähiopetuksen tukena. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Jyväskylän yliopiston kielten ainejärjestöjen sähköpostilistoille. Kyselyyn vastasi 17 kieltenopiskelijaa. Tutkimuksen analyysi suoritettiin sisällönanalyysin keinoin käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa selvisi, että jotkin etäopetusajan metodeista ovat jääneet käyttöön lähiopetukseen palaamisen jälkeen, suurimpana näistä videopalvelu Zoom. Lisäksi todettiin opiskelijoiden arvostavan lähi- ja etäopetuksen joustavaa yhdistämistä oppimismukavuuden ja -tuloksien parantamiseksi. Lisää tutkimusta pandemian aikaisen etäopetuksen pitkäaikaisista vaikutuksista todettiin tarvittavan.