Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille

Palveluiden yhä digitalisoituessa yleistyy myös kyberrikollisuus. Sen yksi onnistuneimpia muotoja on tietojenkalastelu, jossa hyökkääjä pyrkii kalastelemaan kohteelta jotain arkaluontaista tietoa, kuten maksutietoja (Desolda, 2021). Tietojenkalastelut naamioidaan usein tunnettujen organisaatioiden n...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Malmelin, Samu
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86792
_version_ 1826225752024023040
author Malmelin, Samu
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malmelin, Samu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malmelin, Samu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malmelin, Samu
datasource_str_mv jyx
description Palveluiden yhä digitalisoituessa yleistyy myös kyberrikollisuus. Sen yksi onnistuneimpia muotoja on tietojenkalastelu, jossa hyökkääjä pyrkii kalastelemaan kohteelta jotain arkaluontaista tietoa, kuten maksutietoja (Desolda, 2021). Tietojenkalastelut naamioidaan usein tunnettujen organisaatioiden nimiin. Kuitenkin tietojenkalasteluiden ja näiden naamioinnissa hyödynnettyjen organisaatioiden ero voi hämärtyä kuluttajien mielissä. Tämä ajatus linkittyy spillover-efektiin, jossa kahden toisiinsa kytkeytyvän konseptin assosiaatiot saattavat levitä keskenään (Collins & Loftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). Myös brändi-imago rakentuu kuluttajien havaintojen ja kokemusten kautta, jonka vuoksi se on altis muutoksille (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). Kyberrikollisten hyödyntäessä organisaatioita tietojenkalasteluiden naamioimiseen voidaan pohtia, voivatko tietojenkalastelukokemuksissa muodostuneet negatiiviset assosiaatiot läikkyä kohdeorganisaation brändin päälle tai asettaa sen viestinnän haavoittuvaisempaan asemaan? Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkityksestä kohdeorganisaation brändille. Tavoitteena on selvittää nuorten kuluttajien suhtautumismuutoksia pankkisektorin brändeihin, joiden nimissä he ovat kohdanneet tietojenkalasteluita. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, millainen rooli kohdeorganisaation viestinnällä on tietojenkalastelutapauksissa ja asettavatko nämä organisaation viestinnän haavoittuvaisemmaksi. Tämän tutkimuksen mukaan tietojenkalasteluiden selkein merkitys kohdeorganisaation brändille on assosiaatiomuutoksissa, joissa korostuu luottamusnäkökulma. Assosiaatiomuutokset voivat olla kuitenkin positiivisia tai negatiivisia, jossa organisaation omalla toiminnalla on selkeä merkitys. Organisaation omilla viestintätoimilla ja asiakaskokemuksella tietojenkalastelun vahinkotilanteissa on merkittävä rooli assosiaatioiden muodostumiselle. Tietojenkalastelut voivat asettaa myös kohdeorganisaation oman viestinnän haavoittuvaisempaan asemaan, missä korostuu henkilökohtaisia viestintäkanavia kohtaan lisääntynyt epäluottamus. Nuoret kansalaiset odottavat kuitenkin organisaatioiden viestimään sidosryhmilleen tietojenkalasteluista heidän omissa kanavissaan. Suojellakseen brändiään organisaatioiden tulisi sisällyttää heidän nimissään tehdyt tietojenkalastelut osaksi issues managamentia, jonka viestinnän tulisi keskittyä levittämään tietoisuutta tietojenkalasteluista ja tarjota ohjeistuksia näiltä suojautumiseen. As services become increasingly digitalized cybercrime has also become more common. One of its most successful forms is phishing where the attacker tries to fish some sensitive information from the target, such as payment information (Desolda, 2021). Phishing is often disguised to look alike well-known organizations. However, the difference between the phishing scams and the organizations used in these can become blurred in the minds of consumers. This idea is linked to the spillover effect, where the associations of two interconnected concepts may spread to each other (Collins & Loftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). Brand image is also built through consumers' perceptions and experiences, which is why it is prone to change (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). When cybercriminals use organizations to disguise their phishing attacks, it can be pondered if the negative associations formed in phishing experiences can spill over the target organization's brand or place its communication in a more vulnerable position. The purpose of this study is to expand the understanding of the meaning of phishing attacks performed in the name of the organization for its brand. The goal is to inspect the changes of young consumers’ attitudes towards banking sector brands, in the name of which they have faced phishing. The research also aims to inspect what role the organization's communication plays in phishing cases and whether these make the organization's communication more vulnerable. According to this study the clearest meaning of phishing for the organization's brand is in its association changes, where the trust is emphasized. However, association changes can be positive or negative. The organization's own communication activities and the customer experience of phishing damage situations play a significant role in the formation of associations. Phishing can also put the target organization's own communication in a more vulnerable position, which highlights the increased mistrust of communication through personal channels. However, young citizens expect organizations to communicate to their stakeholders about phishing on the organization’s own channels. To protect their brand, organizations should include phishing attacks as part of issues management, whose communications should focus on spreading awareness of phishing attacks and provide guidance on how to protect against them.
first_indexed 2024-09-11T08:53:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malmelin, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-08T06:22:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-08T06:22:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Palveluiden yh\u00e4 digitalisoituessa yleistyy my\u00f6s kyberrikollisuus. Sen yksi onnistuneimpia muotoja on tietojenkalastelu, jossa hy\u00f6kk\u00e4\u00e4j\u00e4 pyrkii kalastelemaan kohteelta jotain arkaluontaista tietoa, kuten maksutietoja (Desolda, 2021). Tietojenkalastelut naamioidaan usein tunnettujen organisaatioiden nimiin. Kuitenkin tietojenkalasteluiden ja n\u00e4iden naamioinnissa hy\u00f6dynnettyjen organisaatioiden ero voi h\u00e4m\u00e4rty\u00e4 kuluttajien mieliss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ajatus linkittyy spillover-efektiin, jossa kahden toisiinsa kytkeytyv\u00e4n konseptin assosiaatiot saattavat levit\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n (Collins & Loftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). My\u00f6s br\u00e4ndi-imago rakentuu kuluttajien havaintojen ja kokemusten kautta, jonka vuoksi se on altis muutoksille (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). Kyberrikollisten hy\u00f6dynt\u00e4ess\u00e4 organisaatioita tietojenkalasteluiden naamioimiseen voidaan pohtia, voivatko tietojenkalastelukokemuksissa muodostuneet negatiiviset assosiaatiot l\u00e4ikky\u00e4 kohdeorganisaation br\u00e4ndin p\u00e4\u00e4lle tai asettaa sen viestinn\u00e4n haavoittuvaisempaan asemaan? T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa ymm\u00e4rryst\u00e4 organisaation nimiss\u00e4 tehtyjen tietojenkalasteluiden merkityksest\u00e4 kohdeorganisaation br\u00e4ndille. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 nuorten kuluttajien suhtautumismuutoksia pankkisektorin br\u00e4ndeihin, joiden nimiss\u00e4 he ovat kohdanneet tietojenkalasteluita. Tutkimus pyrkii my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millainen rooli kohdeorganisaation viestinn\u00e4ll\u00e4 on tietojenkalastelutapauksissa ja asettavatko n\u00e4m\u00e4 organisaation viestinn\u00e4n haavoittuvaisemmaksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tietojenkalasteluiden selkein merkitys kohdeorganisaation br\u00e4ndille on assosiaatiomuutoksissa, joissa korostuu luottamusn\u00e4k\u00f6kulma. Assosiaatiomuutokset voivat olla kuitenkin positiivisia tai negatiivisia, jossa organisaation omalla toiminnalla on selke\u00e4 merkitys. Organisaation omilla viestint\u00e4toimilla ja asiakaskokemuksella tietojenkalastelun vahinkotilanteissa on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli assosiaatioiden muodostumiselle. Tietojenkalastelut voivat asettaa my\u00f6s kohdeorganisaation oman viestinn\u00e4n haavoittuvaisempaan asemaan, miss\u00e4 korostuu henkil\u00f6kohtaisia viestint\u00e4kanavia kohtaan lis\u00e4\u00e4ntynyt ep\u00e4luottamus. Nuoret kansalaiset odottavat kuitenkin organisaatioiden viestim\u00e4\u00e4n sidosryhmilleen tietojenkalasteluista heid\u00e4n omissa kanavissaan. Suojellakseen br\u00e4ndi\u00e4\u00e4n organisaatioiden tulisi sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n nimiss\u00e4\u00e4n tehdyt tietojenkalastelut osaksi issues managamentia, jonka viestinn\u00e4n tulisi keskitty\u00e4 levitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoisuutta tietojenkalasteluista ja tarjota ohjeistuksia n\u00e4ilt\u00e4 suojautumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As services become increasingly digitalized cybercrime has also become more common. One of its most successful forms is phishing where the attacker tries to fish some sensitive information from the target, such as payment information (Desolda, 2021). Phishing is often disguised to look alike well-known organizations. However, the difference between the phishing scams and the organizations used in these can become blurred in the minds of consumers. This idea is linked to the spillover effect, where the associations of two interconnected concepts may spread to each other (Collins &\nLoftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). Brand image is also built through consumers' perceptions and experiences, which is why it is prone to change (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). When cybercriminals use organizations to disguise their phishing attacks, it can be pondered if the negative associations formed in phishing experiences can spill over the target organization's brand or place its communication in a more vulnerable position. The purpose of this study is to expand the understanding of the meaning of phishing attacks performed in the name of the organization for its brand. The goal is to inspect the changes of young consumers\u2019 attitudes towards banking sector brands, in the name of which they have faced phishing. The research also aims to inspect what role the organization's communication plays in phishing cases and whether these make the organization's communication more vulnerable. According to this study the clearest meaning of phishing for the organization's brand is in its association changes, where the trust is emphasized. However, association changes can be positive or negative. The organization's own communication activities and the customer experience of phishing damage situations play a significant role in the formation of associations. Phishing can also put the target organization's own communication in a more vulnerable position, which highlights the increased mistrust of communication through personal channels. However, young citizens expect organizations to communicate to their stakeholders about phishing on the organization\u2019s own channels. To protect their brand, organizations should include phishing attacks as part of issues management, whose communications should focus on spreading awareness of phishing attacks and provide guidance on how to protect against them.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-08T06:22:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-08T06:22:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Organisaation nimiss\u00e4 tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation br\u00e4ndille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305082882", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkourkinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyberrikollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86792
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malmelin, Samu Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 verkkourkinta brändit viestintä kyberrikollisuus
title Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_full Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_fullStr Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_full_unstemmed Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_short Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_sort organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
title_txtP Organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 verkkourkinta brändit viestintä kyberrikollisuus
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen brändit kyberrikollisuus verkkourkinta viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082882
work_keys_str_mv AT malmelinsamu organisaationnimissätehtyjentietojenkalasteluidenmerkityskohdeorganisaationbrändill