Eager but without tools pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation

Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, Saloviita 2020, Woodcock 2013). Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa on tutkittu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tamminen, Tuulia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86791
_version_ 1826225728147947520
author Tamminen, Tuulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tamminen, Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tamminen, Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tamminen, Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, Saloviita 2020, Woodcock 2013). Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa on tutkittu yleisimmin jo valmistuneiden opettajien asenteita (ks. esim. Moberg ym. 2020, Saloviita 2020). Aiempien tutkimuksien perusteella aineenopettajien asenteet ja käsityksen eriyttämisestä ovat olleet muihin opettajiin verrattuna negatiivisimmat (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Saloviita 2020, Avramidis ja Norwich 2002). Tämän tutkimuksen tarkoitus oli myös selvittää, onko tekijöillä kuten opetuskokemuksella ja opetettavalla aineella vaikutusta aineenopettajien kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Tutkimus toteutettiin määrällisesti kyselyn muodossa. Kysely pohjautui Roihan ja Polson (2020) kehittämän Viiden O:n eriyttämismallin eriyttämismetodeihin. Kysely selvitti vastaajilta heidän kokemuksistaan eriyttämisestä sekä oppilaina että opettajina. Kyselyyn vastasin 42 aineenopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Vastaajista suurin osa opiskeli pääaineenaan englantia, ja heillä oli jonkin verran kokemusta opetustyöstä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajat kokivat eriyttämisen tärkeäksi ja halusivat oppia aiheesta lisää. Vastaajien tiedot erilaisista eriyttämismetodeista olivat kuitenkin rajoittuneita yleisiin käytänteisiin, joita käytetään ilman niiden eriyttämismahdollisuuksien tiedostamista. Eri tekijöillä, kuten opetuskokemuksella sekä opetettavalla aineella oli jonkin verran vaikutusta vastaajien eriyttämistaitoihin. Tulosten perusteella aineenopettajakoulutukseen olisi hyvä lisätä sisältöä käytännön eriyttämistavoista, jotta tulevat aineenopettajat ovat paremmin valmistautuneita opettamaan inklusiivisessa koulumaailmassa.
first_indexed 2023-05-08T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Tuulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-08T06:20:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-08T06:20:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja k\u00e4sityksiin eriytt\u00e4misest\u00e4. Aihetta on tutkittu t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 opettajien asenteiden perspektiivist\u00e4 (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, Saloviita 2020, Woodcock 2013). T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi aiemmissa tutkimuksissa on tutkittu yleisimmin jo valmistuneiden opettajien asenteita (ks. esim. Moberg ym. 2020, Saloviita 2020). Aiempien tutkimuksien perusteella aineenopettajien asenteet ja k\u00e4sityksen eriytt\u00e4misest\u00e4 ovat olleet muihin opettajiin verrattuna negatiivisimmat (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Saloviita 2020, Avramidis ja Norwich 2002). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, onko tekij\u00f6ill\u00e4 kuten opetuskokemuksella ja opetettavalla aineella vaikutusta aineenopettajien kokemuksiin ja k\u00e4sityksiin eriytt\u00e4misest\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kyselyn muodossa. Kysely pohjautui Roihan ja Polson (2020) kehitt\u00e4m\u00e4n Viiden O:n eriytt\u00e4mismallin eriytt\u00e4mismetodeihin. Kysely selvitti vastaajilta heid\u00e4n kokemuksistaan eriytt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 oppilaina ett\u00e4 opettajina. Kyselyyn vastasin 42 aineenopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Vastaajista suurin osa opiskeli p\u00e4\u00e4aineenaan englantia, ja heill\u00e4 oli jonkin verran kokemusta opetusty\u00f6st\u00e4. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 vastaajat kokivat eriytt\u00e4misen t\u00e4rke\u00e4ksi ja halusivat oppia aiheesta lis\u00e4\u00e4. Vastaajien tiedot erilaisista eriytt\u00e4mismetodeista olivat kuitenkin rajoittuneita yleisiin k\u00e4yt\u00e4nteisiin, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ilman niiden eriytt\u00e4mismahdollisuuksien tiedostamista. Eri tekij\u00f6ill\u00e4, kuten opetuskokemuksella sek\u00e4 opetettavalla aineella oli jonkin verran vaikutusta vastaajien eriytt\u00e4mistaitoihin. Tulosten perusteella aineenopettajakoulutukseen olisi hyv\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n eriytt\u00e4mistavoista, jotta tulevat aineenopettajat ovat paremmin valmistautuneita opettamaan inklusiivisessa koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-08T06:20:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-08T06:20:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eager but without tools : pre-service subject teachers\u2019 experiences and knowledge of differentiation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305082881", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subject teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inclusion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "differentiation (teaching methods)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86791
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/690dd6b1-3366-42ee-a0cf-8cc9c64f82ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305082881.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tamminen, Tuulia Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation Englannin kieli English 301 aineenopettajat inkluusio opettajat opetus opettajankoulutus eriyttäminen opetusmenetelmät kieltenopettajat subject teachers inclusion teachers teaching and instruction teacher training differentiation (teaching methods) educational methods language teachers
title Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
title_full Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
title_fullStr Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
title_full_unstemmed Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
title_short Eager but without tools
title_sort eager but without tools pre service subject teachers experiences and knowledge of differentiation
title_sub pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
title_txtP Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
topic Englannin kieli English 301 aineenopettajat inkluusio opettajat opetus opettajankoulutus eriyttäminen opetusmenetelmät kieltenopettajat subject teachers inclusion teachers teaching and instruction teacher training differentiation (teaching methods) educational methods language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English aineenopettajat differentiation (teaching methods) educational methods eriyttäminen inclusion inkluusio kieltenopettajat language teachers opettajankoulutus opettajat opetus opetusmenetelmät subject teachers teacher training teachers teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082881
work_keys_str_mv AT tamminentuulia eagerbutwithouttoolspreservicesubjectteachersexperiencesandknowledgeofdifferentia