Language teachers using technology reasons and beliefs

Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian käytön syitä, ja näiden suhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto opetusteknologian yleisyydestä ja pohdinta siihen liittyvästä opettajien pedagogisesta ajattelusta. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tommiska, Elmeri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86790
_version_ 1826225730941353984
author Tommiska, Elmeri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tommiska, Elmeri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tommiska, Elmeri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tommiska, Elmeri
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian käytön syitä, ja näiden suhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto opetusteknologian yleisyydestä ja pohdinta siihen liittyvästä opettajien pedagogisesta ajattelusta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin. Tutkimukseen osallistui kolme peruskoulun kielenopettajaa erilaisista taustoista. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kieltenopettajien teknologian käytön taustalla on monenlaisia syitä ja monimutkaisia, ristiriitaisiakin pedagogisia ajatusprosesseja. Tutkimukseen osallistuneille oli yhteistä teknologian käyttö sen monipuolisuuden vuoksi, mutta myös sen opettajan työmäärään positiivisesti vaikuttavien tekijöiden takia. Opettajat kokivat teknologian erottamattomaksi osaksi opettamiensa nuorten maailmaa, joka itsessäänkin riitti syyksi integroida teknologiaa opetukseen. Kaikki teknologian käyttöön vaikuttavat tekijät eivät ole opettajien hallinnassa, sillä heitä ohjaa osaltaan koulun resurssit, mutta myös mahdolliset koulun- tai kaupunginlaajuiset teknologian käyttöön liittyvät linjaukset. Teknologiaan suhtauduttiin pääosin kriittisesti, eli sen pedagogista tarkoituksenmukaisuutta pohtien, mutta teknologiataitojen opetukseen liittyvässä pohdinnassa oli myös paikoin epävarmuutta. Tulosten perusteella opetussuunnitelma on tärkeä yhteinen opetusteknologian käytön ohjaaja, mutta yksilön tasolla erityisesti opettajan omat digitaidot vaikuttavat sekä teknologian käyttöön että asenteisiin sitä kohtaan. Tarkemmat linjaukset opetussuunnitelmassa voisivat selkiyttää teknologian roolia opetuksessa. Tulosten pohjalta voidaan kuitenkin todeta, että aihe kaipaa jatkotutkimusta. Tutkielma voi toimia hyvänä pohjana tällaisille tutkimuksille, sillä se valottaa opettajien teknologiasuhdetta tavalla, jota ei ole tutkittu aikaisemmin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tommiska, Elmeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-08T06:17:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-08T06:17:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86790", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian k\u00e4yt\u00f6n syit\u00e4, ja n\u00e4iden\nsuhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto\nopetusteknologian yleisyydest\u00e4 ja pohdinta siihen liittyv\u00e4st\u00e4 opettajien pedagogisesta ajattelusta.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.\nAineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin. Tutkimukseen osallistui kolme peruskoulun\nkielenopettajaa erilaisista taustoista.\nTutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 kieltenopettajien teknologian k\u00e4yt\u00f6n taustalla on monenlaisia\nsyit\u00e4 ja monimutkaisia, ristiriitaisiakin pedagogisia ajatusprosesseja. Tutkimukseen osallistuneille oli\nyhteist\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00f6 sen monipuolisuuden vuoksi, mutta my\u00f6s sen opettajan ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n\npositiivisesti vaikuttavien tekij\u00f6iden takia. Opettajat kokivat teknologian erottamattomaksi osaksi\nopettamiensa nuorten maailmaa, joka itsess\u00e4\u00e4nkin riitti syyksi integroida teknologiaa opetukseen. Kaikki\nteknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttavat tekij\u00e4t eiv\u00e4t ole opettajien hallinnassa, sill\u00e4 heit\u00e4 ohjaa osaltaan koulun\nresurssit, mutta my\u00f6s mahdolliset koulun- tai kaupunginlaajuiset teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t\nlinjaukset. Teknologiaan suhtauduttiin p\u00e4\u00e4osin kriittisesti, eli sen pedagogista tarkoituksenmukaisuutta\npohtien, mutta teknologiataitojen opetukseen liittyv\u00e4ss\u00e4 pohdinnassa oli my\u00f6s paikoin ep\u00e4varmuutta.\nTulosten perusteella opetussuunnitelma on t\u00e4rke\u00e4 yhteinen opetusteknologian k\u00e4yt\u00f6n ohjaaja, mutta\nyksil\u00f6n tasolla erityisesti opettajan omat digitaidot vaikuttavat sek\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ett\u00e4 asenteisiin\nsit\u00e4 kohtaan. Tarkemmat linjaukset opetussuunnitelmassa voisivat selkiytt\u00e4\u00e4 teknologian roolia\nopetuksessa. Tulosten pohjalta voidaan kuitenkin todeta, ett\u00e4 aihe kaipaa jatkotutkimusta. Tutkielma voi\ntoimia hyv\u00e4n\u00e4 pohjana t\u00e4llaisille tutkimuksille, sill\u00e4 se valottaa opettajien teknologiasuhdetta tavalla, jota\nei ole tutkittu aikaisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-08T06:17:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-08T06:17:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language teachers using technology : reasons and beliefs", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305082880", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "beliefs", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86790
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e52b0063-ed2a-452b-95f9-831cad0eeacb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305082880.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tommiska, Elmeri Language teachers using technology : reasons and beliefs Englannin kieli English 301 uskomukset opettajat opetusteknologia teknologia tietokoneavusteinen opetus digitalisaatio beliefs teachers educational technology technology computer-assisted teaching digitalisation
title Language teachers using technology : reasons and beliefs
title_full Language teachers using technology : reasons and beliefs
title_fullStr Language teachers using technology : reasons and beliefs Language teachers using technology : reasons and beliefs
title_full_unstemmed Language teachers using technology : reasons and beliefs Language teachers using technology : reasons and beliefs
title_short Language teachers using technology
title_sort language teachers using technology reasons and beliefs
title_sub reasons and beliefs
title_txtP Language teachers using technology : reasons and beliefs
topic Englannin kieli English 301 uskomukset opettajat opetusteknologia teknologia tietokoneavusteinen opetus digitalisaatio beliefs teachers educational technology technology computer-assisted teaching digitalisation
topic_facet 301 Englannin kieli English beliefs computer-assisted teaching digitalisaatio digitalisation educational technology opettajat opetusteknologia teachers technology teknologia tietokoneavusteinen opetus uskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86790 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082880
work_keys_str_mv AT tommiskaelmeri languageteachersusingtechnologyreasonsandbeliefs