Path to podcasting a material package for a podcasting module in upper secondary school

Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuitunen, Minttumaari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86789
_version_ 1828193038284881920
author Kuitunen, Minttumaari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuitunen, Minttumaari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuitunen, Minttumaari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuitunen, Minttumaari
datasource_str_mv jyx
description Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteihin, kielten opetukseen suunnattuihin podcasteihin ja niin opettajien kuin oppijoiden itse tuottamiin podcasteihin (Rosell-Aquilar 2007). Kielten opetuksessa on mahdollista hyödyntää kaikkia mainittuja kategorioita erilaisin tavoin, joskin tämä materiaalipaketti keskittyy oppijoiden itse tekemiin podcasteihin ja hyödyntää viihteeksi suunnattuja podcasteja käytetyissä materiaaleissa. Vieraaseen kieleen ja erityisesti sen puhumiseen voi oppijoilla liittyä ahdistusta ja pelkoa (Horwitz, Horwitz ja Cope 1986). Suomalainen koulujärjestelmä on pitkään korostanut oikeakielisyyttä ja taitoa kääntää tekstiä tyylipuhtaasti kielestä toiseen (Rissanen, Taavitsainen and Nevalainen 2004). Lukion nykyisessä opetussuunnitelmassa näkyy kuitenkin yleisesti vallitseva näkemys kommunikatiivisuuden merkityksestä kielten opetuksessa (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019), jota myös kielen oppimisen tutkimus korostaa. Tämä tarkoittaa suurempaa määrää tilanteita, joissa oppijoiden oletetaan käyttävän vierasta kieltä suullisesti opinnoissaan, mikä voi johtaa kielen puhumiseen liittyvään ahdistukseen. Path to Podcasting -materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppijoille mahdollisuus käyttää kieltä projektityöskentelyn välineenä ja madaltaa rimaa puhua vieraalla kielellä. Materiaalipaketti nojaa vahvasti Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehän teoriaan, jonka mukaan oppijat rakentavat uusia käsityksiä käsiteltävästä aiheesta aiempien kokemuksiensa perusteella ja hyödyntävät näitä käsityksiä uusissa kokemuksissa. Tämä materiaalipaketti on suunnattu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Materiaalipaketti on toteutettu verkkosivujen muodossa ja sen tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat podcasteihin projektityöskentelyluonteisesti. Nettisivut sisältävät 10x75 minuutin oppituntien suunnitelmat, jotka on jaettu kahteen osaan. Näistä osista ensimmäinen keskittyy esittelemään podcasteihin liittyviä käytäntöjä sekä podcast-tyyppejä erilaisin tehtävin ja toisessa osassa opiskelijat pääsevät työstämään omaa podcast-jaksoaan.
first_indexed 2023-05-08T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuitunen, Minttumaari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-08T06:15:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-08T06:15:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Podcasteja on hy\u00f6dynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. T\u00e4m\u00e4n tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteihin, kielten opetukseen suunnattuihin podcasteihin ja niin opettajien kuin oppijoiden itse tuottamiin podcasteihin (Rosell-Aquilar 2007). Kielten opetuksessa on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia mainittuja kategorioita erilaisin tavoin, joskin t\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti keskittyy oppijoiden itse tekemiin podcasteihin ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 viihteeksi suunnattuja podcasteja k\u00e4ytetyiss\u00e4 materiaaleissa.\nVieraaseen kieleen ja erityisesti sen puhumiseen voi oppijoilla liitty\u00e4 ahdistusta ja pelkoa (Horwitz, Horwitz ja Cope 1986). Suomalainen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4 on pitk\u00e4\u00e4n korostanut oikeakielisyytt\u00e4 ja taitoa k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 teksti\u00e4 tyylipuhtaasti kielest\u00e4 toiseen (Rissanen, Taavitsainen and Nevalainen 2004). Lukion nykyisess\u00e4 opetussuunnitelmassa n\u00e4kyy kuitenkin yleisesti vallitseva n\u00e4kemys kommunikatiivisuuden merkityksest\u00e4 kielten opetuksessa (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019), jota my\u00f6s kielen oppimisen tutkimus korostaa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa suurempaa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 tilanteita, joissa oppijoiden oletetaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n vierasta kielt\u00e4 suullisesti opinnoissaan, mik\u00e4 voi johtaa kielen puhumiseen liittyv\u00e4\u00e4n ahdistukseen. Path to Podcasting -materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppijoille mahdollisuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 projektity\u00f6skentelyn v\u00e4lineen\u00e4 ja madaltaa rimaa puhua vieraalla kielell\u00e4.\nMateriaalipaketti nojaa vahvasti Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen keh\u00e4n teoriaan, jonka mukaan oppijat rakentavat uusia k\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aiheesta aiempien kokemuksiensa perusteella ja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 uusissa kokemuksissa.\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on suunnattu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Materiaalipaketti on toteutettu verkkosivujen muodossa ja sen tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat podcasteihin projektity\u00f6skentelyluonteisesti. Nettisivut sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t 10x75 minuutin oppituntien suunnitelmat, jotka on jaettu kahteen osaan. N\u00e4ist\u00e4 osista ensimm\u00e4inen keskittyy esittelem\u00e4\u00e4n podcasteihin liittyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 podcast-tyyppej\u00e4 erilaisin teht\u00e4vin ja toisessa osassa opiskelijat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t ty\u00f6st\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa podcast-jaksoaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-08T06:15:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-08T06:15:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online module", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "podcast module", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305082879", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "podcastit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "podcasts", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86789
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/90a2f482-061d-4983-afa2-41cfa344f555\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305082879.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuitunen, Minttumaari Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school material package online module podcast module Englannin kieli English 301 kieltenopetus englannin kieli oppimateriaali podcastit suullinen kielitaito kielen oppiminen lukio language teaching English language study material podcasts oral language skills language learning general upper secondary school
title Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_full Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_fullStr Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_full_unstemmed Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_short Path to podcasting
title_sort path to podcasting a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_sub a material package for a podcasting module in upper secondary school
title_txtP Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
topic material package online module podcast module Englannin kieli English 301 kieltenopetus englannin kieli oppimateriaali podcastit suullinen kielitaito kielen oppiminen lukio language teaching English language study material podcasts oral language skills language learning general upper secondary school
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli general upper secondary school kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching lukio material package online module oppimateriaali oral language skills podcast module podcastit podcasts study material suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86789 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082879
work_keys_str_mv AT kuitunenminttumaari pathtopodcastingamaterialpackageforapodcastingmoduleinuppersecondaryschool