"Silloin suomea ku ei oo sanoja saameksi" saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä

Kandidaatintutkielma käsittelee saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokeva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viljaharju, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86780
Description
Summary:Kandidaatintutkielma käsittelee saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä? 2. Mitkä ulkoiset seikat vaikuttavat kieli-identiteetin syntymiseen ja muotoutumiseen? Tutkimus sijoittuu identiteettitutkimuksen kentälle, sillä tutkielmassa keskitytään nimenomaan yksilöiden kokemuksiin omista identiteeteistään. Saamelaisiin kohdistuva tutkimus on tärkeää sen ajankohtaisuuden vuoksi. Tutkimus tuo esiin uuden, nykyaikaisen näkökulman moninaisiin, alati muuttuviin identiteetteihin. Tutkimuksen olennaisimmat käsitteet ovat identiteetti sekä sen osa-alueet, saamelainen sekä kielen käyttäminen. Käsitteiden ja taustateorian osalta on hyödynnetty identiteettitutkija Stuart Hallin esseitä. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä haastattelusta. Litterointi on toteutettu peruslitteroinnin tasolla. Analyysimenetelmänä on hyödynnetty teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä, joka on toteutettu teemoittelun kautta. Tutkimuksen teemat kuvaavat aineistossa esiin nousseita kieli-identiteettiin vaikuttavia tekijöitä. Teemoja muodostui lopulta viisi: kielitausta, kielitaidon merkitys, ympäristön ja koulutuksen kieli sekä suomen ja saamen kieliin ja etnisyyteen liittyvät ennakkoluulot ja asenteet. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että haastateltavat kokevat identiteettinsä eri tavoin. Osa haastateltavista on pohtinut kieli-identiteettiin liittyviä kysymyksiä enemmän kuin toiset. Erityisesti kielitausta, kielitaidon merkitys ja koulutuksen kieli osoittautuivat merkittäviksi kieli-identiteettiin vaikuttaviksi tekijöiksi.