Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä

Tutkimuksemme kohteena oli positiivinen pedagogiikka ilmiönä kouluyhteisössä. Positiivisen pedagogiikan periaatteina ovat hyvinvoinnin käytäntöjen edistäminen sekä ihmisen hyveiden ja vahvuuksien korostaminen. Yhdessä hyvän opetuksen kanssa positiivinen pedagogiikka kannustaa ja tukee kouluyhteisöä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yli-Jylhä, Tiia, Usui, Fanny
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86779
_version_ 1826225696211468288
author Yli-Jylhä, Tiia Usui, Fanny
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yli-Jylhä, Tiia Usui, Fanny Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yli-Jylhä, Tiia Usui, Fanny Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yli-Jylhä, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme kohteena oli positiivinen pedagogiikka ilmiönä kouluyhteisössä. Positiivisen pedagogiikan periaatteina ovat hyvinvoinnin käytäntöjen edistäminen sekä ihmisen hyveiden ja vahvuuksien korostaminen. Yhdessä hyvän opetuksen kanssa positiivinen pedagogiikka kannustaa ja tukee kouluyhteisöä kukoistamaan. Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu paljon kansainvälisesti ja Suomessa varhaiskasvatuksen puolella. Tutkimuksemme metodologinen viitekehys oli fenomenologis-hermeneuttinen ja se toteutettiin tapaustutkimuksena teemahaastattelemalla keskisuomalaisen koulun kuutta opettajaa, jotka toteuttavat positiivista pedagogiikkaa kouluyhteisössään. Analyysimenetelmänä tutkimuksessamme oli teoriaohjaava sisällönanalyysi ja luokittelu. Tutkimuksestamme mukaan opettajat olivat tehneet tietoisen päätöksen keskittyä hyvän huomaamiseen ja vahvuuksien korostamiseen. Tutkimuksemme selvisi, että positiivinen pedagogiikka edistää hyvinvointia ja täten auttaa kohtaamaan vastoinkäymisiä (resilienssi) sekä lisäämään koko kouluyhteisön onnellisuutta ja yhteisöllisyyttä (kukoistus). Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan keskeiseksi työmotivaation lähteeksi ja koko pedagogiikkansa pohjaksi. Positiivinen pedagogiikka on tehokas toimintatapa koko kouluyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseen. Sen vaikutuksista on paljon myönteistä näyttöä ja tutkimuksemme vahvistaa sitä. Niin kansainväliset kuin meidänkin tutkimuksemme tulokset kannustavat positiivisen pedagogiikan sisällyttämistä pysyväksi osaksi kouluyhteisöjen toimintakulttuuria.
first_indexed 2023-05-08T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Jylh\u00e4, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Usui, Fanny", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-08T05:56:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-08T05:56:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme kohteena oli positiivinen pedagogiikka ilmi\u00f6n\u00e4 kouluyhteis\u00f6ss\u00e4. Positiivisen pedagogiikan periaatteina ovat hyvinvoinnin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen edist\u00e4minen sek\u00e4 ihmisen hyveiden ja vahvuuksien korostaminen. Yhdess\u00e4 hyv\u00e4n opetuksen kanssa positiivinen pedagogiikka kannustaa ja tukee kouluyhteis\u00f6\u00e4 kukoistamaan. Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu paljon kansainv\u00e4lisesti ja Suomessa varhaiskasvatuksen puolella. \nTutkimuksemme metodologinen viitekehys oli fenomenologis-hermeneuttinen ja se toteutettiin tapaustutkimuksena teemahaastattelemalla keskisuomalaisen koulun kuutta opettajaa, jotka toteuttavat positiivista pedagogiikkaa kouluyhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessamme oli teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja luokittelu. \nTutkimuksestamme mukaan opettajat olivat tehneet tietoisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen keskitty\u00e4 hyv\u00e4n huomaamiseen ja vahvuuksien korostamiseen. Tutkimuksemme selvisi, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka edist\u00e4\u00e4 hyvinvointia ja t\u00e4ten auttaa kohtaamaan vastoink\u00e4ymisi\u00e4 (resilienssi) sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n koko kouluyhteis\u00f6n onnellisuutta ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 (kukoistus). Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan keskeiseksi ty\u00f6motivaation l\u00e4hteeksi ja koko pedagogiikkansa pohjaksi. \nPositiivinen pedagogiikka on tehokas toimintatapa koko kouluyhteis\u00f6n hyvinvoinnin lis\u00e4\u00e4miseen. Sen vaikutuksista on paljon my\u00f6nteist\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja tutkimuksemme vahvistaa sit\u00e4. Niin kansainv\u00e4liset kuin meid\u00e4nkin tutkimuksemme tulokset kannustavat positiivisen pedagogiikan sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 pysyv\u00e4ksi osaksi kouluyhteis\u00f6jen toimintakulttuuria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-08T05:56:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-08T05:56:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteis\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305082869", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86779
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f77c9663-4343-4af6-883e-273ee94649f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305082869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Jylhä, Tiia Usui, Fanny Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi vuorovaikutus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
title Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_full Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_fullStr Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_full_unstemmed Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_short Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_sort positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
title_txtP Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi vuorovaikutus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia työhyvinvointi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082869
work_keys_str_mv AT ylijylhätiia positiivinenpedagogiikkaopetuksessajakouluyhteisössä