Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa

’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti nuoret kuluttajat. Fomo on kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava ilmiö ja sit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Lotta
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86745
_version_ 1826225722371342336
author Hakkarainen, Lotta
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Lotta Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Lotta Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Lotta
datasource_str_mv jyx
description ’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti nuoret kuluttajat. Fomo on kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava ilmiö ja sitä on käytetty menestyksekkäästi kaupallisiin tarkoituksiin. Sosiaalisen median kulutuskäyttäytymiseen kytkeytyy vahvasti uusi fomo-kuluttamisen ilmiö. Siksi tässä tutkimuksessa lisätään ymmärrystä siitä, mitä fomo-kuluttamisella tarkoitetaan ja miten se ilmenee kuluttajien keskuudessa. Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan sosiaalisen median aktiivista käyttäjää. Tutkimuksen tulosten mukaan fomo-kuluttamisen määritellään olevan sosiaaliseen paineeseen perustuvaa kuluttamista, jonka avulla pyritään välttämään ulkopuolisuuden tunnetta osallistumalla kulutuskokemukseen, johon muutkin ympärillä osallistuvat. Fomo-kuluttamisen ajureiden aktivoituminen riippui kuluttajien ominaisuuksista, ja siitä mitä he kuluttamisellaan tavoittelevat. Yleisimmäksi fomo-kuluttamisen ajuriksi tunnistettiin joukkoon kuulumisen tarve. Tilanteen ja kuluttajan profiilin mukaan fomo-kuluttamisen ajureina toimivat myös riippumattomuuden tarve ja ainutlaatuisuuden tarve. Tulosten mukaan sosiaalinen media aktivoi fomo-kuluttamisen ajureita. Lisäksi se luo kulutustarpeita ja altistaa jatkuvasti markkinointiviestinnälle. Tulosten mukaan sosiaalinen media voi edesauttaa myös vastuullista kuluttamista, riippuen siitä millaisia kanavia ja sisältöjä seuraa. Fomo-kuluttaminen on vaikutusvaltainen kuluttajakäyttäytymisen ilmentymä, joka tulee ottaa huomioon etenkin sosiaalisen median markkinoinnissa. Fomo-kuluttamisen tutkiminen kestävyyden näkökulmasta olisi hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen jatkotutkimusaihe.
first_indexed 2023-05-04T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-04T05:16:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-04T05:16:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u2019Fear of missing out\u2019 eli \u2018fomo\u2019 on tunnettu ilmi\u00f6 erityisesti nuorten keskuudessa. Merkitt\u00e4v\u00e4 fomo-k\u00e4sitteeseen liittyv\u00e4 tekij\u00e4 on sosiaalinen media, joka on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti nuoret kuluttajat. Fomo on kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttava ilmi\u00f6 ja sit\u00e4 on k\u00e4ytetty menestyksekk\u00e4\u00e4sti kaupallisiin tarkoituksiin. Sosiaalisen median kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen kytkeytyy vahvasti uusi fomo-kuluttamisen ilmi\u00f6. Siksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lis\u00e4t\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 fomo-kuluttamisella tarkoitetaan ja miten se ilmenee kuluttajien keskuudessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan sosiaalisen median aktiivista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tulosten mukaan fomo-kuluttamisen m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n olevan sosiaaliseen paineeseen perustuvaa kuluttamista, jonka avulla pyrit\u00e4\u00e4n v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n ulkopuolisuuden tunnetta osallistumalla kulutuskokemukseen, johon muutkin ymp\u00e4rill\u00e4 osallistuvat. Fomo-kuluttamisen ajureiden aktivoituminen riippui kuluttajien ominaisuuksista, ja siit\u00e4 mit\u00e4 he kuluttamisellaan tavoittelevat. Yleisimm\u00e4ksi fomo-kuluttamisen ajuriksi tunnistettiin joukkoon kuulumisen tarve. Tilanteen ja kuluttajan profiilin mukaan fomo-kuluttamisen ajureina toimivat my\u00f6s riippumattomuuden tarve ja ainutlaatuisuuden tarve. Tulosten mukaan sosiaalinen media aktivoi fomo-kuluttamisen ajureita. Lis\u00e4ksi se luo kulutustarpeita ja altistaa jatkuvasti markkinointiviestinn\u00e4lle. Tulosten mukaan sosiaalinen media voi edesauttaa my\u00f6s vastuullista kuluttamista, riippuen siit\u00e4 millaisia kanavia ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 seuraa. Fomo-kuluttaminen on vaikutusvaltainen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen ilmentym\u00e4, joka tulee ottaa huomioon etenkin sosiaalisen median markkinoinnissa. Fomo-kuluttamisen tutkiminen kest\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta olisi hyvin mielenkiintoinen ja ajankohtainen jatkotutkimusaihe.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-04T05:16:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-04T05:16:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fear of missing out", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fomo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fomo-kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305042839", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dcc6ccc6-08dc-47c3-822c-797119cbdbdf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305042839.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Lotta Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa fear of missing out fomo fomo-kuluttaminen sosiaalisen median markkinointi Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen markkinointi kuluttajat kulutus media markkinointiviestintä mainonta brändit Facebook
title Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_full Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_fullStr Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_full_unstemmed Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_short Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_sort fomo kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
title_txtP Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
topic fear of missing out fomo fomo-kuluttaminen sosiaalisen median markkinointi Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen markkinointi kuluttajat kulutus media markkinointiviestintä mainonta brändit Facebook
topic_facet 20423 Facebook Marketing Markkinointi brändit fear of missing out fomo fomo-kuluttaminen kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kulutus mainonta markkinointi markkinointiviestintä media sosiaalinen media sosiaalisen median markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305042839
work_keys_str_mv AT hakkarainenlotta fomokuluttaminennuortenkuluttajienkeskuudessasosiaalisenmediankontekstissa