Opettajajohtoisten ja oppilaslähtöisten opettajien dialogia mahdollistava opetuskeskustelu 1. luokan matematiikan oppitunneilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, millaisia eroja dialogia mahdollistavissa opetuskeskusteluissa oli havaittavissa e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Inkilä, Tiia, Kotiranta, Juulia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86742
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, millaisia eroja dialogia mahdollistavissa opetuskeskusteluissa oli havaittavissa eri opetustyylien välillä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and In- teraction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto koostui neljästä 1. luokan luokanopettajan videoidusta matematiikan oppitunnista, joista kaksi oli opettajajohtoisia ja kaksi oppilaslähtöisiä. Opettajat valittiin ECCOM -havainnointimenetelmän osa-alueiden matematiikan opetus ja matematiikan arviointi perusteella, koska heidän opetustyylinsä oli näillä osa-alueilla selvästi joko opettajajohtoista (N = 2) tai oppilaslähtöistä (N = 2). Videotallenteet litteroitiin ja litteraatit jaettiin episodeihin sisällön perusteella. Analyysi tehtiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä luokittelemalla episodit samankaltaisiin luokkiin. Tutkimuksen tulosten mukaan opetuskeskusteluista tunnistettiin kahdeksan eri luokkaa keskustelun rikkauden perusteella. Viisi luokkaa käsitteli IRF:ä, eli ”kysymys vastaus palaute” -ketjua, yksi esidialogia ja kaksi dialogia. Dialogia mahdollistava opetuskeskustelu oli pääosin IRF-mallin mukaista. Merkittävä osa tunnistetuista episodeista löydettiin oppilaslähtöisten opettajien oppitunneilta. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat näin ollen olemassa olevia teorioita suomalaisen alkuopetuksen kontekstissa.