Un voyage dans l'univers de la culture ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français

Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on syytä huomioida, että onnistunut vuorovaikutus edellyttää myös kulttuurisen kon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virkkala, Juulia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86728
_version_ 1826225757629710336
author Virkkala, Juulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virkkala, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virkkala, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virkkala, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on syytä huomioida, että onnistunut vuorovaikutus edellyttää myös kulttuurisen kontekstin tuntemista. Tämän vuoksi kielten tunneilla tulisi perehtyä myös kielialueen kulttuurioloihin ja kulttuurisiin käytänteisiin. Oppilaita tulisi herkistää huomaamaan kulttuurien välisiä eroja ja opettaa heitä suhtautumaan avoimesti vierauteen. Tämä valmistaa heitä olemaan vuorovaikutuksessa niidenkin henkilöiden kanssa, joiden käsitys ja kokemus maailmasta voi poiketa heidän omastaan. Toisin sanonen oppilaiden kulttuurienvälistä toimintakykyä tulisi kehittää. Tämän tutkielman tarkoitus on osoittaa, miten kulttuurienvälisyys voidaan sisällyttää vieraan kielen oppitunneille osaksi kulttuurikasvatusta. Tätä varten luodaan kulttuuriin pohjautuva materiaalipaketti, jota opettajat voivat hyödyntää ranskan kielen opetuksessa yläkouluikäisten A-ranskan lukijoiden kanssa. Teoriataustaan pohjautuen näkemys kulttuurista on kokonaisvaltaisempi: kulttuurin käsite voi pitää sisällään esimerkiksi tieteen, taiteen, musiikin, kirjallisuuden, elämäntavat sekä kielen ja vuorovaikutuksen. Tarkoitus on siis tuoda materiaalissa kattavasti esiin ranskalaisen kulttuurin eri ulottuvuuksia samalla valmistaen oppilaita kulttuurienvälisiin kohtaamisiin. Näin ollen kulttuuria lähestytään niin yleisellä tasolla keskittyen maailman monikulttuurisuuteen kuten myös yksityiskohtaisemmin keskittyen ranskalaiseen kulttuuriin. Materiaalipaketin tehtävät perustuvat David Kolbin teoriaan kokemuksellisesta oppimisesta. Siinä oppiminen nähdään syklisenä prosessina sisältäen neljä eri vaihetta. Keskiössä kuitenkin ovat oppilaiden henkilökohtaiset kokemukset, joita jaetaan yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Pelkkä kokemusten jakaminen ei kuitenkaan riitä oppimiseen, vaan oppilaat etenevät syklisen prosessin avulla reflektoinnin ja käsitteellistämisen kautta toimintaan. Materiaalipaketti kokonaisuutena tukee oppilaiden kulttuurienvälistä kompetenssia tuoden esiin monikulttuurisuuden ulottuvuuden ja kulttuurien välisen vertailun osana ranskalaisen kulttuurin opetusta. Sen on tarkoitus lisätä oppilaiden avoimuutta kulttuureihin liittyvää vierautta kohtaan ja näin antaa heille rohkeutta hakeutua kulttuurienvälisiin kohtaamisiin ja myös toimimaan näissä tilanteissa kulttuuriset erot huomioiden.
first_indexed 2023-05-03T20:11:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virkkala, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-03T04:53:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-03T04:53:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikulttuurisessa maailmassa ymm\u00e4rrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on t\u00e4rke\u00e4 taito, johon my\u00f6s kouluissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kyky kommunikoida, mutta on syyt\u00e4 huomioida, ett\u00e4 onnistunut vuorovaikutus edellytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kulttuurisen kontekstin tuntemista. T\u00e4m\u00e4n vuoksi kielten tunneilla tulisi perehty\u00e4 my\u00f6s kielialueen kulttuurioloihin ja kulttuurisiin k\u00e4yt\u00e4nteisiin. Oppilaita tulisi herkist\u00e4\u00e4 huomaamaan kulttuurien v\u00e4lisi\u00e4 eroja ja opettaa heit\u00e4 suhtautumaan avoimesti vierauteen. T\u00e4m\u00e4 valmistaa heit\u00e4 olemaan vuorovaikutuksessa niidenkin henkil\u00f6iden kanssa, joiden k\u00e4sitys ja kokemus maailmasta voi poiketa heid\u00e4n omastaan. Toisin sanonen oppilaiden kulttuurienv\u00e4list\u00e4 toimintakyky\u00e4 tulisi kehitt\u00e4\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on osoittaa, miten kulttuurienv\u00e4lisyys voidaan sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 vieraan kielen oppitunneille osaksi kulttuurikasvatusta. T\u00e4t\u00e4 varten luodaan kulttuuriin pohjautuva materiaalipaketti, jota opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ranskan kielen opetuksessa yl\u00e4kouluik\u00e4isten A-ranskan lukijoiden kanssa. Teoriataustaan pohjautuen n\u00e4kemys kulttuurista on kokonaisvaltaisempi: kulttuurin k\u00e4site voi pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n esimerkiksi tieteen, taiteen, musiikin, kirjallisuuden, el\u00e4m\u00e4ntavat sek\u00e4 kielen ja vuorovaikutuksen. Tarkoitus on siis tuoda materiaalissa kattavasti esiin ranskalaisen kulttuurin eri ulottuvuuksia samalla valmistaen oppilaita kulttuurienv\u00e4lisiin kohtaamisiin. N\u00e4in ollen kulttuuria l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n niin yleisell\u00e4 tasolla keskittyen maailman monikulttuurisuuteen kuten my\u00f6s yksityiskohtaisemmin keskittyen ranskalaiseen kulttuuriin. \n\nMateriaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t perustuvat David Kolbin teoriaan kokemuksellisesta oppimisesta. Siin\u00e4 oppiminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n syklisen\u00e4 prosessina sis\u00e4lt\u00e4en nelj\u00e4 eri vaihetta. Keski\u00f6ss\u00e4 kuitenkin ovat oppilaiden henkil\u00f6kohtaiset kokemukset, joita jaetaan yhdess\u00e4 muiden oppijoiden kanssa. Pelkk\u00e4 kokemusten jakaminen ei kuitenkaan riit\u00e4 oppimiseen, vaan oppilaat etenev\u00e4t syklisen prosessin avulla reflektoinnin ja k\u00e4sitteellist\u00e4misen kautta toimintaan. \n\nMateriaalipaketti kokonaisuutena tukee oppilaiden kulttuurienv\u00e4list\u00e4 kompetenssia tuoden esiin monikulttuurisuuden ulottuvuuden ja kulttuurien v\u00e4lisen vertailun osana ranskalaisen kulttuurin opetusta. Sen on tarkoitus lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden avoimuutta kulttuureihin liittyv\u00e4\u00e4 vierautta kohtaan ja n\u00e4in antaa heille rohkeutta hakeutua kulttuurienv\u00e4lisiin kohtaamisiin ja my\u00f6s toimimaan n\u00e4iss\u00e4 tilanteissa kulttuuriset erot huomioiden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-03T04:53:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-03T04:53:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "138", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches p\u00e9dagogiques destin\u00e9 aux enseignants de fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re pour d\u00e9velopper les comp\u00e9tences interculturelles des coll\u00e9giens dans l'enseignement du fran\u00e7ais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305032823", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86728
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06847994-3474-450f-96d9-cebc60d9a6a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305032823.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virkkala, Juulia Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français Romaaninen filologia Romance Philology 307 kulttuurikasvatus kokemusoppiminen monikulttuurisuus kulttuurienvälisyys opetus kulttuuri
title Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
title_full Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
title_fullStr Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
title_full_unstemmed Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
title_short Un voyage dans l'univers de la culture
title_sort un voyage dans l univers de la culture ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l enseignement du français
title_sub ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
title_txtP Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 kulttuurikasvatus kokemusoppiminen monikulttuurisuus kulttuurienvälisyys opetus kulttuuri
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology kokemusoppiminen kulttuuri kulttuurienvälisyys kulttuurikasvatus monikulttuurisuus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86728 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305032823
work_keys_str_mv AT virkkalajuulia unvoyagedansluniversdelacultureensembledefichespedagogiquesdestineauxenseignantsd