Gamification in language learning Teachers ́ perspectives

Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lisää tutkimust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Aaro
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86704
_version_ 1826225808694312960
author Turunen, Aaro
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Aaro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Aaro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Aaro
datasource_str_mv jyx
description Tulevien vuosien aikana pelillistäminen tulee lisääntymään etenkin kielten oppiaineissa. Pelillistäminen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieliä ja sen hyödyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lisäävän opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lisää tutkimusta tullaan tarvitsemaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Suomen lukion englannin opettajat ovat pelillistämisestä, ja kuinka he hyödyntävät sitä oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällön analyysin keinoin. Tulokset osoittavat pelillistämisen olevan hyödyllistä ja sen koetaan myös nostavan motivaatiota. Opiskelijoiden motivaation todetaan kohentuvan, kun he pääsevät esimerkiksi kilpailemaan toisiaan vastaan. Negatiivisena pidettiin kuitenkin sitä, että pelillistäminen ei tarjoa työkaluja autenttiselle oppimiselle. Tämän lisäksi huomautettiin, että digitaaliset työkalut rakentavat muureja oppilaan ja opettajan väliin. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että opettajat hyödyntävät toisinaan mieluummin fyysistä opetusmateriaalia. Haastateltavat totesivat kuitenkin lopussa, että tulevaisuudessa pelillistämistä tullaan hyödyntämään enemmän. Opettajat käyttivät perinteistä Kahoottia, mutta myös sovelluksia kuten Gimkit ja Quizzes. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suuremmalla skaalalla, mitä mieltä opettajat ovat aiheesta tai tutkimalla tarkemmin pelillistämisen mahdollisia haittavaikutuksia.
first_indexed 2023-05-02T20:02:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Aaro", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-02T06:35:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-02T06:35:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tulevien vuosien aikana pelillist\u00e4minen tulee lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n etenkin kielten oppiaineissa. Pelillist\u00e4minen tarjoaa uuden ja luovan tavan opetella kieli\u00e4 ja sen hy\u00f6dyt ovat kattavia. Sen on todettu esimerkiksi lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opiskelijan motivaatiota. Aihetta on tutkittu, mutta tulevaisuudessa lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tullaan tarvitsemaan.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 Suomen lukion englannin opettajat ovat pelillist\u00e4misest\u00e4, ja kuinka he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6n analyysin keinoin.\nTulokset osoittavat pelillist\u00e4misen olevan hy\u00f6dyllist\u00e4 ja sen koetaan my\u00f6s nostavan motivaatiota. Opiskelijoiden motivaation todetaan kohentuvan, kun he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t esimerkiksi kilpailemaan toisiaan vastaan. Negatiivisena pidettiin kuitenkin sit\u00e4, ett\u00e4 pelillist\u00e4minen ei tarjoa ty\u00f6kaluja autenttiselle oppimiselle. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi huomautettiin, ett\u00e4 digitaaliset ty\u00f6kalut rakentavat muureja oppilaan ja opettajan v\u00e4liin. Tutkimuksessa saatiin my\u00f6s selville, ett\u00e4 opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t toisinaan mieluummin fyysist\u00e4 opetusmateriaalia. Haastateltavat totesivat kuitenkin lopussa, ett\u00e4 tulevaisuudessa pelillist\u00e4mist\u00e4 tullaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t perinteist\u00e4 Kahoottia, mutta my\u00f6s sovelluksia kuten Gimkit ja Quizzes. Jatkotutkimusta voitaisiin tehd\u00e4 tutkimalla suuremmalla skaalalla, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettajat ovat aiheesta tai tutkimalla tarkemmin pelillist\u00e4misen mahdollisia haittavaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-02T06:35:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-02T06:35:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "engagement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-based learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gamification in language learning : Teachers\u00b4 perspectives", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305022799", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86704
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5a6f638-bd2c-4d15-a5e0-f8aa25014825\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305022799.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Aaro Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives engagement game-based learning Englannin kieli English 301 pelillistäminen englannin kieli motivaatio oppimispelit kielen oppiminen pelit gamification English language motivation (mental objects) educational games language learning games
title Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives
title_full Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives
title_fullStr Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives
title_full_unstemmed Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives
title_short Gamification in language learning
title_sort gamification in language learning teachers perspectives
title_sub Teachers ́ perspectives
title_txtP Gamification in language learning : Teachers ́ perspectives
topic engagement game-based learning Englannin kieli English 301 pelillistäminen englannin kieli motivaatio oppimispelit kielen oppiminen pelit gamification English language motivation (mental objects) educational games language learning games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language educational games engagement englannin kieli game-based learning games gamification kielen oppiminen language learning motivaatio motivation (mental objects) oppimispelit pelillistäminen pelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305022799
work_keys_str_mv AT turunenaaro gamificationinlanguagelearningteachers ́perspectives AT turunenaaro gamificationinlanguagelearningteachersperspectives