Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa

Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, joka oli kerätty vinjettimenetelmällä. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui n...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kruus, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86655
_version_ 1828193038227210240
author Kruus, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kruus, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kruus, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kruus, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, joka oli kerätty vinjettimenetelmällä. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmista kolmekymmentäkaksi tarinaa. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kerronnallista analyysiä sekä Braunin ja Clarken (2006) temaattista analyysiä. Tutkimuksessa saatiin tietoa opettajan roolista kolmessa tarinan vaiheessa: opettajan sisääntulo: opettaja kiusaamisen havaitsijana, opettaja tilanteen selvittäjänä ja opettajan toimijuus tarinan loppuratkaisussa. Opettaja havaitsi neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa kiusaamisen itse tai eri henkilöiden informoimana. Opettaja selvitti kirjoitelmissa kiusaamistilannetta kommunikoimalla ainoastaan kiusaajien kanssa, kiusatun kanssa tai kommunikoimalla sivustaseuraajan kanssa. Lisäksi joissakin tarinoissa opettaja kuunteli sekä kiusaajaa että kiusattua kiusaamistilanteen selvittämisvaiheessa. Opettajan toimijuutta tarinan loppuratkaisuissa kuvattiin opettajan järjestämien keskusteluiden, opettajan empaattisuuden, opettajan suuttumisen, seuraamuksien ja opettajan tarjoamien valmiiden ratkaisuiden avulla. Lisäksi tutkin millaista opettajan toimijuus oli tarinoiden loppuratkaisuissa, kun tarinassa opettajan keksimä loppuratkaisu ei lopeta kiusaamista tai tarinassa on onnellinen loppuratkaisu. Kaiken kaikkiaan lapset olivat antaneet kirjoitelmissaan opettajalle suuren roolin lasten välisten kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa. Tarinoissa opettaja otti vakavasti kiusaamisen ja puuttui siihen heti.
first_indexed 2023-04-27T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kruus, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-27T08:30:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-27T08:30:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on lasten n\u00e4k\u00f6kulmaa kunnioittaen selvitt\u00e4\u00e4, miten \nlapset kuvaavat opettajan roolia lasten v\u00e4lisiss\u00e4 kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on k\u00e4ytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, joka oli \nker\u00e4tty vinjettimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui nelj\u00e4s- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmista kolmekymment\u00e4kaksi tarinaa. Tutkimusaineiston \nanalyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin kerronnallista analyysi\u00e4 sek\u00e4 Braunin ja Clarken (2006) temaattista analyysi\u00e4. \nTutkimuksessa saatiin tietoa opettajan roolista kolmessa tarinan vaiheessa: \nopettajan sis\u00e4\u00e4ntulo: opettaja kiusaamisen havaitsijana, opettaja tilanteen selvitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja opettajan toimijuus tarinan loppuratkaisussa. Opettaja havaitsi nelj\u00e4s- ja \nviidesluokkalaisten kirjoitelmissa kiusaamisen itse tai eri henkil\u00f6iden informoimana. Opettaja selvitti kirjoitelmissa kiusaamistilannetta kommunikoimalla \nainoastaan kiusaajien kanssa, kiusatun kanssa tai kommunikoimalla sivustaseuraajan kanssa. Lis\u00e4ksi joissakin tarinoissa opettaja kuunteli sek\u00e4 kiusaajaa ett\u00e4\nkiusattua kiusaamistilanteen selvitt\u00e4misvaiheessa. Opettajan toimijuutta tarinan \nloppuratkaisuissa kuvattiin opettajan j\u00e4rjest\u00e4mien keskusteluiden, opettajan empaattisuuden, opettajan suuttumisen, seuraamuksien ja opettajan tarjoamien valmiiden ratkaisuiden avulla. Lis\u00e4ksi tutkin millaista opettajan toimijuus oli tarinoiden loppuratkaisuissa, kun tarinassa opettajan keksim\u00e4 loppuratkaisu ei lopeta kiusaamista tai tarinassa on onnellinen loppuratkaisu. Kaiken kaikkiaan \nlapset olivat antaneet kirjoitelmissaan opettajalle suuren roolin lasten v\u00e4listen \nkiusaamistilanteiden ratkaisemisessa. Tarinoissa opettaja otti vakavasti kiusaamisen ja puuttui siihen heti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-27T08:30:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-27T08:30:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan rooli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa nelj\u00e4s- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304272755", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86655
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd19a37f-359c-45ce-a56f-aebed78fe77e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304272755.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kruus, Essi Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa opettajan rooli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertaissuhteet vallankäyttö kiusaaminen opettajat koulukiusaaminen koulut oppilaat roolit lapset (ikäryhmät)
title Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_full Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_fullStr Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_full_unstemmed Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_short Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_sort opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
title_txtP Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
topic opettajan rooli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertaissuhteet vallankäyttö kiusaaminen opettajat koulukiusaaminen koulut oppilaat roolit lapset (ikäryhmät)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kiusaaminen koulukiusaaminen koulut lapset (ikäryhmät) opettajan rooli opettajat oppilaat roolit vallankäyttö vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304272755
work_keys_str_mv AT kruusessi opettajanroolilastenvertaissuhteidenkiusaamistilanteissaneljäsjaviidesluokkalaistenkir