Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vertaissuhteissa tapahtuvasta vallankäytöstä ja konflikteista. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä näkyväksi nuorten vertaissuhteita ja niissä tapahtuvaa vallankäyttöä sekä sen vaikutusta nuorten elämään niin koulussa kuin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86654
_version_ 1826225722370293760
author Ahonen, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vertaissuhteissa tapahtuvasta vallankäytöstä ja konflikteista. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä näkyväksi nuorten vertaissuhteita ja niissä tapahtuvaa vallankäyttöä sekä sen vaikutusta nuorten elämään niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Tutkimuksessa käytetty kirjoitelma-aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston VALTAKO-hanketta. Tutkimusaineistossa oli yhteensä 94 kirjoitelmaa, jotka olivat kaikki 8. luokkalaisten nuorten kirjoittamia. Tässä tutkimuksessa on käytetty 26 kirjoitelmaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto on analysoitu narratiivisin tutkimusmenetelmin. Aineiston analyysin tavoitteena on ollut etsiä yhdistäviä ja erottelevia tekijöitä nuorten vallankäyttöön ja konflikteihin liittyvistä kuvauksista. Aineiston analyysin tuloksena muodostettiin kaksi tarinatyyppiä: kiusaamistarinat ja ristiriitatarinat. Tarinatyyppien juonet ja lopputulemat eroavat toisistaan, mutta myös yhtäläisyyksiä on löydettävissä. Molemmissa tarinatyypeissä käsitellään ulkopuolisuuden teemaa sekä kuvaillaan osittain samoja tunteita. Kiusaamistarinoissa vallankäyttö on jatkuvaa eivätkä kiusattu ja kiusaaja ole läheisessä vertaissuhteessa. Ristiriitatarinoissa kuvaillut ristiriidat ovat pääsääntöisesti ohimeneviä kavereiden välisiä tilanteita. Tutkimuksen tulokset kuvaavat, millaisissa tilanteissa vallankäyttöä ja konflikteja nuorten välisissä vertaissuhteissa tapahtuu ja millaisissa tunteita ne herättävät nuorissa. Kiusaamistarinoissa kiusaaminen on jatkuvaa ja joissain tapauksissa myös normi, mikä vahingoittaa erityisesti kiusattua. Ristiriitatarinoissa ristiriidat ovat ohimeneviä tilanteita, jotka aiheuttavat hämmennystä nuorissa. Ristiriidat kuitenkin selviävät ja nuoret pitävät niitä joissain tapauksissa opettavina kokemuksina.
first_indexed 2023-04-27T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n , Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-27T08:28:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-27T08:28:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86654", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten nuorten kokemuksia vertaissuhteissa tapahtuvasta vallank\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja konflikteista. Tutkimuksen tavoitteena on tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi nuorten vertaissuhteita ja niiss\u00e4 tapahtuvaa vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 sen vaikutusta nuorten el\u00e4m\u00e4\u00e4n niin koulussa kuin vapaa-ajalla. \n\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty kirjoitelma-aineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VALTAKO-hanketta. Tutkimusaineistossa oli yhteens\u00e4 94 kirjoitelmaa, jotka olivat kaikki 8. luokkalaisten nuorten kirjoittamia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on k\u00e4ytetty 26 kirjoitelmaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto on analysoitu narratiivisin tutkimusmenetelmin. Aineiston analyysin tavoitteena on ollut etsi\u00e4 yhdist\u00e4vi\u00e4 ja erottelevia tekij\u00f6it\u00e4 nuorten vallank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja konflikteihin liittyvist\u00e4 kuvauksista. \n\nAineiston analyysin tuloksena muodostettiin kaksi tarinatyyppi\u00e4: kiusaamistarinat ja ristiriitatarinat. Tarinatyyppien juonet ja lopputulemat eroavat toisistaan, mutta my\u00f6s yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4. Molemmissa tarinatyypeiss\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ulkopuolisuuden teemaa sek\u00e4 kuvaillaan osittain samoja tunteita. Kiusaamistarinoissa vallank\u00e4ytt\u00f6 on jatkuvaa eiv\u00e4tk\u00e4 kiusattu ja kiusaaja ole l\u00e4heisess\u00e4 vertaissuhteessa. Ristiriitatarinoissa kuvaillut ristiriidat ovat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti ohimenevi\u00e4 kavereiden v\u00e4lisi\u00e4 tilanteita.\n\nTutkimuksen tulokset kuvaavat, millaisissa tilanteissa vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja konflikteja nuorten v\u00e4lisiss\u00e4 vertaissuhteissa tapahtuu ja millaisissa tunteita ne her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t nuorissa. Kiusaamistarinoissa kiusaaminen on jatkuvaa ja joissain tapauksissa my\u00f6s normi, mik\u00e4 vahingoittaa erityisesti kiusattua. Ristiriitatarinoissa ristiriidat ovat ohimenevi\u00e4 tilanteita, jotka aiheuttavat h\u00e4mmennyst\u00e4 nuorissa. Ristiriidat kuitenkin selvi\u00e4v\u00e4t ja nuoret pit\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 joissain tapauksissa opettavina kokemuksina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-27T08:28:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-27T08:28:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4kouluik\u00e4isten nuorten kokemuksia vallank\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja konflikteista vertaissuhteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304272754", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ristiriidat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86654
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be9830ec-fe58-41bc-b5ca-8ff178688fe6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304272754.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Riikka Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa Erityispedagogiikka Special Education 101 ristiriidat tunteet nuoret kiusaaminen vallankäyttö konfliktit vertaissuhteet yläkoulu vertaisryhmät
title Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_full Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_fullStr Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_full_unstemmed Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_short Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_sort yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
title_txtP Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 ristiriidat tunteet nuoret kiusaaminen vallankäyttö konfliktit vertaissuhteet yläkoulu vertaisryhmät
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen konfliktit nuoret ristiriidat tunteet vallankäyttö vertaisryhmät vertaissuhteet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86654 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304272754
work_keys_str_mv AT ahonenriikka yläkouluikäistennuortenkokemuksiavallankäytöstäjakonflikteistavertaissuhteissa