Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa siitä, millä tavoin luokanopettajat kokevat positiivisen pedagogiikan sovelt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vertanen, Katja, Saarelainen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86650
_version_ 1826225700157259776
author Vertanen, Katja Saarelainen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vertanen, Katja Saarelainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vertanen, Katja Saarelainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vertanen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa siitä, millä tavoin luokanopettajat kokevat positiivisen pedagogiikan soveltamisen työssään lisäävän työhyvinvointiaan. Opettajien työhyvinvoinnin heikentyminen on ajankohtainen haaste, jonka muutokseen tarvitaan uusia näkökulmia. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2023 haastattelemalla viittä harkinnanvaraisesti valittua luokanopettajaa. Laadullisen tutkimuksen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja fenomenologista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että positiivinen pedagogiikka on vahvuusperustaista pedagogiikkaa, myönteistä toimintakulttuuria, reflektiivistä työotetta ja ratkaisukeskeisyyttä. Toisaalta positiiviseen pedagogiikkaan liittyvä ymmärrys ja sen hyödyntäminen on vielä vähäistä työyhteisöissä, ja se koetaan usein epärealistiseksi. Luokanopettajat kokivat positiivisen pedagogiikan käytön olevan työnsä voimavaratekijä. Merkittävimmiksi työhyvinvointiaan lisääviksi tekijöiksi he mainitsivat työn merkityksellisyyden vahvistumisen, psyykkisen joustavuuden ja stressinsietokyvyn voimistumisen sekä työnilon vahvistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksen lisääntymisen. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että positiivinen pedagogiikka edistää työhyvinvoinnin kokemusta ja tuo työhön ongelmakeskeisen puheen sijaan myönteisiä toimintamalleja.
first_indexed 2023-04-27T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vertanen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarelainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-27T08:20:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-27T08:20:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86650", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksest\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyrit\u00e4\u00e4n saamaan tietoa siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin luokanopettajat kokevat positiivisen pedagogiikan soveltamisen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4v\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiaan. Opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin heikentyminen on ajankohtainen haaste, jonka muutokseen tarvitaan uusia n\u00e4k\u00f6kulmia.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin talvella 2023 haastattelemalla viitt\u00e4 harkinnanvaraisesti valittua luokanopettajaa. Laadullisen tutkimuksen aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja fenomenologista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka on vahvuusperustaista pedagogiikkaa, my\u00f6nteist\u00e4 toimintakulttuuria, reflektiivist\u00e4 ty\u00f6otetta ja ratkaisukeskeisyytt\u00e4. Toisaalta positiiviseen pedagogiikkaan liittyv\u00e4 ymm\u00e4rrys ja sen hy\u00f6dynt\u00e4minen on viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4, ja se koetaan usein ep\u00e4realistiseksi. Luokanopettajat kokivat positiivisen pedagogiikan k\u00e4yt\u00f6n olevan ty\u00f6ns\u00e4 voimavaratekij\u00e4. Merkitt\u00e4vimmiksi ty\u00f6hyvinvointiaan lis\u00e4\u00e4viksi tekij\u00f6iksi he mainitsivat ty\u00f6n merkityksellisyyden vahvistumisen, psyykkisen joustavuuden ja stressinsietokyvyn voimistumisen sek\u00e4 ty\u00f6nilon vahvistumisen ja yhteis\u00f6llisyyden kokemuksen lis\u00e4\u00e4ntymisen.\nTutkimustulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin kokemusta ja tuo ty\u00f6h\u00f6n ongelmakeskeisen puheen sijaan my\u00f6nteisi\u00e4 toimintamalleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-27T08:20:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-27T08:20:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksest\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304272750", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ratkaisukeskeisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86650
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89cde25a-c726-4161-8ce8-0fbb2cd4ae16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304272750.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vertanen, Katja Saarelainen, Hanna Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset työhyvinvointi positiivinen pedagogiikka luokanopettajat hyvinvointi positiivinen psykologia työyhteisöt ratkaisukeskeisyys pedagogiikka
title Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_full Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_short Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_sort luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset työhyvinvointi positiivinen pedagogiikka luokanopettajat hyvinvointi positiivinen psykologia työyhteisöt ratkaisukeskeisyys pedagogiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi kokemukset luokanopettajat pedagogiikka positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia ratkaisukeskeisyys työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86650 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304272750
work_keys_str_mv AT vertanenkatja luokanopettajienkokemuksiapositiivisestapedagogiikastajasenmerkityksestätyöhyvinvo