Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettistä johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki kuvaamaan sen laaja-alaisuutta. Tarkoituksena oli saada ymmärrystä varhaiskasva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytönen, Salome
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86529
_version_ 1826225724541894656
author Hytönen, Salome
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytönen, Salome Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytönen, Salome Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytönen, Salome
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettistä johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki kuvaamaan sen laaja-alaisuutta. Tarkoituksena oli saada ymmärrystä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja päiväkodin johtajien eettisen johtajuuden käsityksistä, ja sen merkityksestä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella avoimien kysymysten avulla marras- ja joulukuun 2022 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui kunnallisissa suomenkielisissä varhaiskasvatusyksiköissä työskenteleviä henkilöitä. Tutkimukseen osallistujia oli 28 henkilöä kahdeksasta eri maakunnasta. Tutkimus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena fenomenografisella lähestymistavalla. Fenomenografisuuden pohjalta osallistujille laadittiin avoimia kysymyksiä, jotka pyrittiin muodostamaan niin, etteivät ne johdatelleet osallistujia. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti, joka on tyypillistä fenomenografialle. Tässä tutkimuksessa ilmiöstä pyrittiin saamaan ymmärrystä diskursiivisen fenomenografisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksista saatiin kohdennettua kuvausta varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja päiväkodin johtajien käsityksistä päiväkodin johtajan eettisestä johtajuudesta. Eettistä päiväkodin johtajuutta kuvaavista käsityksistä muodostui viisi eri ulottuvuutta: ominaisuudet ja osaaminen, ristiriitaisuudet ja haasteet, odotukset ja vaatimukset, velvollisuudet sekä vaikutus ja merkitys käytännössä. Käsityksiä kuvasivat neljä eri päiväkodin johtajan eettistä johtajuutta kuvaavaa kategoriaa: asiantuntijuus, valta, sosiaaliset suhteet ja työhyvinvointi. Tutkimuksessa oli nähtävillä päiväkodin johtajien eettisen johtajuuden laajuus ja monipuolisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa. Päiväkodin johtajan eettisellä johtajuudella käsitettiin olevan mahdollisuus vaikuttaa laajasti työyhteisöön, sen ilmapiiriin, yhteisöllisyyteen, toimintaympäristöön ja arjen toimijuuteen.
first_indexed 2023-04-24T20:01:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Salome", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-24T05:59:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-24T05:59:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien eettisest\u00e4 johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettist\u00e4 johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki kuvaamaan sen laaja-alaisuutta. Tarkoituksena oli saada ymm\u00e4rryst\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden ja p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien eettisen johtajuuden k\u00e4sityksist\u00e4, ja sen merkityksest\u00e4 varhaiskasvatuksen kontekstissa. \nAineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella avoimien kysymysten avulla marras- ja joulukuun 2022 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Tutkimukseen osallistui kunnallisissa suomenkielisiss\u00e4 varhaiskasvatusyksik\u00f6iss\u00e4 ty\u00f6skentelevi\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4. Tutkimukseen osallistujia oli 28 henkil\u00f6\u00e4 kahdeksasta eri maakunnasta. Tutkimus toteutettiin empiirisen\u00e4 tutkimuksena fenomenografisella l\u00e4hestymistavalla. Fenomenografisuuden pohjalta osallistujille laadittiin avoimia kysymyksi\u00e4, jotka pyrittiin muodostamaan niin, etteiv\u00e4t ne johdatelleet osallistujia. Analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, joka on tyypillist\u00e4 fenomenografialle. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ilmi\u00f6st\u00e4 pyrittiin saamaan ymm\u00e4rryst\u00e4 diskursiivisen fenomenografisen analyysin keinoin.\nTutkimuksen tuloksista saatiin kohdennettua kuvausta varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden ja p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien k\u00e4sityksist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajan eettisest\u00e4 johtajuudesta. Eettist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajuutta kuvaavista k\u00e4sityksist\u00e4 muodostui viisi eri ulottuvuutta: ominaisuudet ja osaaminen, ristiriitaisuudet ja haasteet, odotukset ja vaatimukset, velvollisuudet sek\u00e4 vaikutus ja merkitys k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. K\u00e4sityksi\u00e4 kuvasivat nelj\u00e4 eri p\u00e4iv\u00e4kodin johtajan eettist\u00e4 johtajuutta kuvaavaa kategoriaa: asiantuntijuus, valta, sosiaaliset suhteet ja ty\u00f6hyvinvointi. Tutkimuksessa oli n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien eettisen johtajuuden laajuus ja monipuolisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa. P\u00e4iv\u00e4kodin johtajan eettisell\u00e4 johtajuudella k\u00e4sitettiin olevan mahdollisuus vaikuttaa laajasti ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n, sen ilmapiiriin, yhteis\u00f6llisyyteen, toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja arjen toimijuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-24T05:59:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-24T05:59:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4sityksi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien eettisest\u00e4 johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksik\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304242643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86529
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c057241-be38-4219-83bc-e657369496a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304242643.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Salome Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 käsitykset fenomenografia johtajuus päiväkodit varhaiskasvatus johtajat eettisyys
title Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_full Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_fullStr Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_full_unstemmed Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_short Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_sort käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
title_txtP Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 käsitykset fenomenografia johtajuus päiväkodit varhaiskasvatus johtajat eettisyys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus eettisyys fenomenografia johtajat johtajuus käsitykset päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86529 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304242643
work_keys_str_mv AT hytönensalome käsityksiäpäiväkodinjohtajieneettisestäjohtajuudestakunnallisissavarhaiskasvatusyk