Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla

Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkkilä, Kaisla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86524
_version_ 1828193038183170048
author Erkkilä, Kaisla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkkilä, Kaisla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkkilä, Kaisla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkkilä, Kaisla
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien näkökulmasta. Tässä pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteyttä interventiosta hyötymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta. Tutkimus on osa Niilo Mäki -Instituutin ja Jyväskylän yliopiston Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on kerätty vuosina 2013–2014 Keski- ja Itä-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.–4. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysissä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet olivat yhteydessä laskusujuvuuden tuen hyötymisestä 3.–4. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, että ainoastaan vahvuus perheenjäsenenä ja tunne-elämässä olivat yhteydessä matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hyötymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että myös interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja minäpystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydessä tuesta hyötymiseen. Tämän tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hyötymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet näyttivät olevan yhteydessä interventiosta hyötymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydessä lainkaan interventiosta hyötymiseen. Lisäksi vahvuuksien vaikutukset eivät olleet aina positiivisia.
first_indexed 2023-04-24T20:01:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4, Kaisla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-24T05:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-24T05:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86524", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entist\u00e4 enemm\u00e4n kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan l\u00e4hesty\u00e4 esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkimuksessa tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tunne-el\u00e4m\u00e4n vahvuuksien yhteytt\u00e4 interventiosta hy\u00f6tymiseen matematiikan yhteenlaskuissa hitaiden laskijoiden osalta. \nTutkimus on osa Niilo M\u00e4ki -Instituutin ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeus interventiot hanketta. Aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2013\u20132014 Keski- ja It\u00e4-Suomen alueelta. Tutkimuksen aineisto koostui 3.\u20134. luokan hitaiksi laskijoiksi tunnistetuista 50 oppilaasta. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\nK\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tunne-el\u00e4m\u00e4n vahvuudet olivat yhteydess\u00e4 laskusujuvuuden tuen hy\u00f6tymisest\u00e4 3.\u20134. luokan hitailla laskijoilla. Vahvuuksien omavaikutuksia tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 ainoastaan vahvuus perheenj\u00e4senen\u00e4 ja tunne-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olivat yhteydess\u00e4 matematiikan yhteenlaskusujuvuuden tuesta hy\u00f6tymiseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 my\u00f6s interventiostatus, eli saiko oppilas ainoastaan taitoharjoitteluun vai taitoharjoitteluun ja min\u00e4pystyvyyteen kohdentuvaa interventiota, oli yhteydess\u00e4 tuesta hy\u00f6tymiseen. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valoissa vahvuuksien vaikutukset interventioista hy\u00f6tymiseen ovat moninaiset. Vahvuudet n\u00e4yttiv\u00e4t olevan yhteydess\u00e4 interventiosta hy\u00f6tymiseen yleisesti. Tarkasteltaessa vahvuuksien omavaikutuksia havaittiin kuitenkin eroavaisuuksia eri vahvuuksien vaikutuksissa. Osa vahvuuksista ei ole yhteydess\u00e4 lainkaan interventiosta hy\u00f6tymiseen. Lis\u00e4ksi vahvuuksien vaikutukset eiv\u00e4t olleet aina positiivisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-24T05:49:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-24T05:49:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hy\u00f6tymiseen 3.\u20134. luokan hitailla laskijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304242638", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86524
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä, Kaisla Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla Kasvatustiede Education 102 matematiikka hyvinvointi oppilaat matemaattiset taidot
title Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
title_full Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
title_fullStr Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
title_full_unstemmed Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
title_short Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
title_sort käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3 4 luokan hitailla laskijoilla
title_txtP Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
topic Kasvatustiede Education 102 matematiikka hyvinvointi oppilaat matemaattiset taidot
topic_facet 102 Education Kasvatustiede hyvinvointi matemaattiset taidot matematiikka oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86524 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304242638
work_keys_str_mv AT erkkiläkaisla käyttäytymisenjatunteidenvahvuuksienyhteyslaskusujuvuudentukemisestahyötymiseen34l