Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä

Tämän pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä. Tutkielmassa tarkasteltiin, erityisesti niitä tekijöitä, jotka lisäävät yhdeksäsluokkalaisten nuorten liikuntatuntiviihtyvyyttä. Sen lisäksi tavoitteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muranen, Katja, Nieminen, Tino
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86483
_version_ 1828193038164295680
author Muranen, Katja Nieminen, Tino
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muranen, Katja Nieminen, Tino Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muranen, Katja Nieminen, Tino Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muranen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä. Tutkielmassa tarkasteltiin, erityisesti niitä tekijöitä, jotka lisäävät yhdeksäsluokkalaisten nuorten liikuntatuntiviihtyvyyttä. Sen lisäksi tavoitteena oli saada mahdollisesti lisätietoa siitä, mitkä tekijät vähentävät viihtyvyyttä liikuntatunnilla. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa oli fenomenologisen tutkimusotteen piirteitä. Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin ja haastatteluun osallistui seitsemän yhdeksäsluokkalaista oppilasta. Haastattelut kestivät keskimäärin 30 minuuttia ja niistä puhtaaksi kirjoitettua, litteroitua aineistoa, kertyi noin yhdeksän sivua haastateltavaa kohden. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti ryhmällä, opettajalla ja liikuntatunnin sisällöllä olevan merkittävä vaikutus yhdeksäsluokkalaisten liikuntatuntiviihtyvyyteen. Nuorten viihtyvyys näiden teemojen kontekstissa oli selitettävissä itsemääräämisteorian kolmen psykologisen perustarpeen avulla: koetun yhteenkuuluvuuden, autonomian ja pätevyyden tarpeilla. Liikuntatuntiviihtyvyyttä lisääviä tekijöitä olivat opettajan kannustava ja rento ote oppitunnilla sekä aktiviteettien sopiva haastavuus ja monipuolisuus. Ryhmän toiminta sekä edisti että heikensi viihtyvyyttä. Yhdeksäsluokkaiset kokivat tutun ryhmän ja kavereiden kannustavan läsnäolon viihtyvyyttä lisäävinä tekijöinä. Vastaavasti ryhmän häiriökäyttäytyminen vähensi viihtyvyyden tuntemuksia. Tutkimus osoittaa myös sen, että nuorten vertaillessa liikuntaa muihin oppiaineisiin, korostuu liikuntatunnin viihtyvyyttä edistävänä tekijänä sen vapaampi ja rennompi ilmapiiri. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta tutkimustulosten vahvistavan aikaisempien tutkimusten löydöksiä liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Toisaalta tutkimuksemme tulokset korostavat aiempaa enemmän rennon ja kannustavan oppimisilmapiirin luomisen merkitystä liikuntatuntiviihtyvyyttä edistävänä tekijänä. Avainsanat: liikuntatuntiviihtyvyys, kannustaminen, ryhmä, opettaja, sisältö, ilmapiiri, itsemääräämisteoria.
first_indexed 2023-04-20T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muranen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Tino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-20T11:49:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-20T11:49:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86483", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten nuorten\nkokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkielmassa tarkasteltiin,\nerityisesti niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka lis\u00e4\u00e4v\u00e4t yhdeks\u00e4sluokkalaisten nuorten liikuntatuntiviihtyvyytt\u00e4.\nSen lis\u00e4ksi tavoitteena oli saada mahdollisesti lis\u00e4tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t\nviihtyvyytt\u00e4 liikuntatunnilla.\nKvalitatiivisessa tutkimuksessa oli fenomenologisen tutkimusotteen piirteit\u00e4. Tutkimusaineisto\nhankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin ja haastatteluun osallistui seitsem\u00e4n\nyhdeks\u00e4sluokkalaista oppilasta. Haastattelut kestiv\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin 30 minuuttia ja niist\u00e4\npuhtaaksi kirjoitettua, litteroitua aineistoa, kertyi noin yhdeks\u00e4n sivua haastateltavaa kohden.\nAineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimus osoitti ryhm\u00e4ll\u00e4, opettajalla ja liikuntatunnin sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus\nyhdeks\u00e4sluokkalaisten liikuntatuntiviihtyvyyteen. Nuorten viihtyvyys n\u00e4iden teemojen\nkontekstissa oli selitett\u00e4viss\u00e4 itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian kolmen psykologisen perustarpeen avulla:\nkoetun yhteenkuuluvuuden, autonomian ja p\u00e4tevyyden tarpeilla. Liikuntatuntiviihtyvyytt\u00e4\nlis\u00e4\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat opettajan kannustava ja rento ote oppitunnilla sek\u00e4 aktiviteettien sopiva\nhaastavuus ja monipuolisuus. Ryhm\u00e4n toiminta sek\u00e4 edisti ett\u00e4 heikensi viihtyvyytt\u00e4.\nYhdeks\u00e4sluokkaiset kokivat tutun ryhm\u00e4n ja kavereiden kannustavan l\u00e4sn\u00e4olon viihtyvyytt\u00e4\nlis\u00e4\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Vastaavasti ryhm\u00e4n h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen v\u00e4hensi viihtyvyyden\ntuntemuksia. Tutkimus osoittaa my\u00f6s sen, ett\u00e4 nuorten vertaillessa liikuntaa muihin\noppiaineisiin, korostuu liikuntatunnin viihtyvyytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 sen vapaampi ja\nrennompi ilmapiiri.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta tutkimustulosten vahvistavan aikaisempien\ntutkimusten l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Toisaalta\ntutkimuksemme tulokset korostavat aiempaa enemm\u00e4n rennon ja kannustavan\noppimisilmapiirin luomisen merkityst\u00e4 liikuntatuntiviihtyvyytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4.\nAvainsanat: liikuntatuntiviihtyvyys, kannustaminen, ryhm\u00e4, opettaja, sis\u00e4lt\u00f6, ilmapiiri,\nitsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-20T11:49:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-20T11:49:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304202598", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86483
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5c26ec47-cd53-487f-a129-5e278f4c9f57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304202598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muranen, Katja Nieminen, Tino Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta nuoret motivaatio koululiikunta viihtyvyys kokemukset opettajat opetus motivaatioilmasto yläkoulu
title Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_full Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_fullStr Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_full_unstemmed Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_short Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_sort yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
title_txtP Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta nuoret motivaatio koululiikunta viihtyvyys kokemukset opettajat opetus motivaatioilmasto yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kokemukset koululiikunta liikunta motivaatio motivaatioilmasto nuoret opettajat opetus viihtyvyys yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86483 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202598
work_keys_str_mv AT muranenkatja yhdeksäsluokkalaistennuortenkokemuksialiikuntatuntiviihtyvyyteenliittyvistätekijöis