Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa

Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle mieluisaksi, mikä helpottaa ja nopeuttaa kuluttajan ostoprosessia. Tekoäly...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varjus, Viivi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86482
_version_ 1826225761857568768
author Varjus, Viivi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varjus, Viivi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varjus, Viivi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varjus, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle mieluisaksi, mikä helpottaa ja nopeuttaa kuluttajan ostoprosessia. Tekoälyyn pohjautuvien järjestelmien käytön suosio personoinnin apuna on kasvanut merkittävästi verkkokauppaympäristössä, sillä tekoäly on mullistanut tavan, jolla tietoja käsitellään. Saavuttaakseen personoinnin hyödyt, kuluttajan tulee jakaa itsestään tietoja yritykselle. Tämä voi aiheuttaa kuluttajissa yksityisyyden huolta ja epävarmuutta, onko henkilökohtaisten tietojen paljastaminen siitä saatavien hyötyjen arvoista. Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta AI-teknologioihin ja niiden vaikutuksesta kuluttajan käyttäytymiseen verkkokaupassa on kuitenkin puutteellista. Tämän tutkimus selittää sosiaalisen vaihtoteorian näkökulmasta mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen käyttää AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa ja aikomukseen jakaa itsestään tietoja niiden avulla personointia varten. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, jonka analyysissa hyödynnettiin IBM SPSS ja SmartPLS 4.0 järjestelmiä. Hypoteesit testattiin PLS-SEM rakenneyhtälömallinnuksen avulla. Tutkimuksen perusteella voidaan osoittaa, että AI-pohjaisten personointijärjestelmien koettu hyöty vaikuttaa merkittävästi kuluttajan aikomukseen käyttää ja jakaa tietoja itsestään näiden teknologioiden avulla. Hyötyjen vaikutus kuluttajan aikomukseen on merkittävää etenkin kuluttajilla, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet AI-pohjaisia personointijärjestelmiä. Lisäksi luottamuksella todettiin olevan niin suora, kuin välillinen vaikutus tietojen paljastamisen aikomukseen, mitä puolestaan liiallinen läpinäkyvyys voi heikentää. Kuluttajan yksityisyyden huolella ei havaittu olevan vaikutusta kuluttajan aikomukseen jakaa itsestään tietoa AI-pohjaisten personointijärjestelmien avulla. Tutkimuksen mukaan sosiaalisen vaihtoteorian perustana toimiva kahden tekijän vaihtosuhde ei riitä siis yksin selittämään kuluttajan aikomusta paljastaa tietoa, sillä kuluttajien käsitys yksityisyydestä on mahdollisesti muuttunut tai sitä ei enää koeta olevan. Nykyinen teoria ei kuitenkaan pysty selittämään ilmiötä täysin. Tämän vuoksi yksityisyyden huoliin liittyvää tutkimusta tulisi tehdä tulevaisuudessa siitä näkökulmasta, kuinka kuluttajat kokevat tietojen keräämisen. Tutkimus auttaa verkkokauppiaita ymmärtämään, mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon käyttäessä uusia AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa, jotta asiakas on halukas ja kyvykäs käyttämään kyseisiä teknologioita.
first_indexed 2023-04-20T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tyrv\u00e4inen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varjus, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-20T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-20T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4, sek\u00e4 arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elint\u00e4rke\u00e4\u00e4. Personoinnin avulla yritys pystyy r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6im\u00e4\u00e4n tarjoaman yksitt\u00e4iselle kuluttajalle mieluisaksi, mik\u00e4 helpottaa ja\nnopeuttaa kuluttajan ostoprosessia. Teko\u00e4lyyn pohjautuvien j\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6n suosio personoinnin apuna on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 teko\u00e4ly\non mullistanut tavan, jolla tietoja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n. Saavuttaakseen personoinnin hy\u00f6dyt, kuluttajan tulee jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoja yritykselle. T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa kuluttajissa yksityisyyden\nhuolta ja ep\u00e4varmuutta, onko henkil\u00f6kohtaisten tietojen paljastaminen siit\u00e4 saatavien hy\u00f6tyjen arvoista. Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta AI-teknologioihin ja niiden vaikutuksesta kuluttajan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen verkkokaupassa on kuitenkin puutteellista.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimus selitt\u00e4\u00e4 sosiaalisen vaihtoteorian n\u00e4k\u00f6kulmasta mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa ja aikomukseen jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoja niiden avulla personointia varten. Tutkimus\ntoteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, jonka analyysissa hy\u00f6dynnettiin IBM SPSS ja SmartPLS 4.0 j\u00e4rjestelmi\u00e4. Hypoteesit testattiin PLS-SEM rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnuksen avulla.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan osoittaa, ett\u00e4 AI-pohjaisten personointij\u00e4rjestelmien koettu hy\u00f6ty vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti kuluttajan aikomukseen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja jakaa tietoja itsest\u00e4\u00e4n n\u00e4iden teknologioiden avulla. Hy\u00f6tyjen vaikutus kuluttajan aikomukseen on\nmerkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 etenkin kuluttajilla, jotka eiv\u00e4t ole aiemmin k\u00e4ytt\u00e4neet AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4. Lis\u00e4ksi luottamuksella todettiin olevan niin suora, kuin v\u00e4lillinen vaikutus tietojen paljastamisen aikomukseen, mit\u00e4 puolestaan liiallinen l\u00e4pin\u00e4kyvyys voi\nheikent\u00e4\u00e4. Kuluttajan yksityisyyden huolella ei havaittu olevan vaikutusta kuluttajan aikomukseen jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoa AI-pohjaisten personointij\u00e4rjestelmien avulla. Tutkimuksen\nmukaan sosiaalisen vaihtoteorian perustana toimiva kahden tekij\u00e4n vaihtosuhde ei riit\u00e4 siis yksin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajan aikomusta paljastaa tietoa, sill\u00e4 kuluttajien k\u00e4sitys yksityisyydest\u00e4 on mahdollisesti muuttunut tai sit\u00e4 ei en\u00e4\u00e4 koeta olevan. Nykyinen\nteoria ei kuitenkaan pysty selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6t\u00e4 t\u00e4ysin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi yksityisyyden huoliin liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta tulisi tehd\u00e4 tulevaisuudessa siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, kuinka kuluttajat kokevat tietojen ker\u00e4\u00e4misen. Tutkimus auttaa verkkokauppiaita ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4\ntulee ottaa huomioon k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4 uusia AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa, jotta asiakas on halukas ja kyvyk\u00e4s k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kyseisi\u00e4 teknologioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-20T11:46:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-20T11:46:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AI-teknologiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen vaihtoteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personointi-yksityisyysparadoksi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan aikomus jakaa tietoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304202597", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86482
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0f62867-d514-455f-9b4d-41d3b5303ea2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304202597.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varjus, Viivi Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa AI-teknologiat sosiaalinen vaihtoteoria personointi-yksityisyysparadoksi Markkinointi Marketing 20423 kuluttajat verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen tekoäly
title Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_full Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_fullStr Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_full_unstemmed Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_short Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_sort kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä ai pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
title_txtP Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa
topic AI-teknologiat sosiaalinen vaihtoteoria personointi-yksityisyysparadoksi Markkinointi Marketing 20423 kuluttajat verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen tekoäly
topic_facet 20423 AI-teknologiat Marketing Markkinointi kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat personointi-yksityisyysparadoksi sosiaalinen vaihtoteoria tekoäly verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86482 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202597
work_keys_str_mv AT varjusviivi kuluttajanaikomusjakaatietojakäyttämälläaipohjaisiapersonointijärjestelmiäverkkokaup