fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tyrv\u00e4inen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varjus, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-20T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-20T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakasdatan ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4, sek\u00e4 arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elint\u00e4rke\u00e4\u00e4. Personoinnin avulla yritys pystyy r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6im\u00e4\u00e4n tarjoaman yksitt\u00e4iselle kuluttajalle mieluisaksi, mik\u00e4 helpottaa ja\nnopeuttaa kuluttajan ostoprosessia. Teko\u00e4lyyn pohjautuvien j\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6n suosio personoinnin apuna on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 teko\u00e4ly\non mullistanut tavan, jolla tietoja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n. Saavuttaakseen personoinnin hy\u00f6dyt, kuluttajan tulee jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoja yritykselle. T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa kuluttajissa yksityisyyden\nhuolta ja ep\u00e4varmuutta, onko henkil\u00f6kohtaisten tietojen paljastaminen siit\u00e4 saatavien hy\u00f6tyjen arvoista. Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta AI-teknologioihin ja niiden vaikutuksesta kuluttajan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen verkkokaupassa on kuitenkin puutteellista.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimus selitt\u00e4\u00e4 sosiaalisen vaihtoteorian n\u00e4k\u00f6kulmasta mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa ja aikomukseen jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoja niiden avulla personointia varten. Tutkimus\ntoteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, jonka analyysissa hy\u00f6dynnettiin IBM SPSS ja SmartPLS 4.0 j\u00e4rjestelmi\u00e4. Hypoteesit testattiin PLS-SEM rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnuksen avulla.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan osoittaa, ett\u00e4 AI-pohjaisten personointij\u00e4rjestelmien koettu hy\u00f6ty vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti kuluttajan aikomukseen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja jakaa tietoja itsest\u00e4\u00e4n n\u00e4iden teknologioiden avulla. Hy\u00f6tyjen vaikutus kuluttajan aikomukseen on\nmerkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 etenkin kuluttajilla, jotka eiv\u00e4t ole aiemmin k\u00e4ytt\u00e4neet AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4. Lis\u00e4ksi luottamuksella todettiin olevan niin suora, kuin v\u00e4lillinen vaikutus tietojen paljastamisen aikomukseen, mit\u00e4 puolestaan liiallinen l\u00e4pin\u00e4kyvyys voi\nheikent\u00e4\u00e4. Kuluttajan yksityisyyden huolella ei havaittu olevan vaikutusta kuluttajan aikomukseen jakaa itsest\u00e4\u00e4n tietoa AI-pohjaisten personointij\u00e4rjestelmien avulla. Tutkimuksen\nmukaan sosiaalisen vaihtoteorian perustana toimiva kahden tekij\u00e4n vaihtosuhde ei riit\u00e4 siis yksin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajan aikomusta paljastaa tietoa, sill\u00e4 kuluttajien k\u00e4sitys yksityisyydest\u00e4 on mahdollisesti muuttunut tai sit\u00e4 ei en\u00e4\u00e4 koeta olevan. Nykyinen\nteoria ei kuitenkaan pysty selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6t\u00e4 t\u00e4ysin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi yksityisyyden huoliin liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta tulisi tehd\u00e4 tulevaisuudessa siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, kuinka kuluttajat kokevat tietojen ker\u00e4\u00e4misen. Tutkimus auttaa verkkokauppiaita ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4\ntulee ottaa huomioon k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4 uusia AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa, jotta asiakas on halukas ja kyvyk\u00e4s k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kyseisi\u00e4 teknologioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-20T11:46:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-20T11:46:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AI-teknologiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen vaihtoteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personointi-yksityisyysparadoksi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan aikomus jakaa tietoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 AI-pohjaisia personointij\u00e4rjestelmi\u00e4 verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304202597", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|