The roller coaster of emotions A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools

Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, jotka auttavat oppilaita kasvamaan hyvinvoiviksi aikuisiksi. Tämän tutkimuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vornanen, Katariina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86465
_version_ 1828193038155907072
author Vornanen, Katariina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vornanen, Katariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vornanen, Katariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vornanen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, jotka auttavat oppilaita kasvamaan hyvinvoiviksi aikuisiksi. Tämän tutkimuksen pääteemana on sosioemotionaalinen kompetenssi, jota on tutkittu monipuolisesti niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin myös yleisesti kompetenssiin kuuluvien taitojen tärkeyden näkökulmasta. Kuitenkin tutkimusta kielten oppimisen näkökulmasta on suhteellisen vähän. Sosioemotionaalinen kompetenssi ja sen sisältämät taidot ovat yhteydessä englannin opetukseen lukion opetussuunnitelman laaja-alaisten osaamisalueiden kautta. Laaja-alaisesta osaamisesta erityisesti hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaamisen osa-alueet ovat merkittäviä tälle tutkimukselle, sillä ne sisältävät sosioemotionaalisen kompetenssiin kuuluvia taitoja. Tässä tutkimuksessa kompetenssi määritellään niin yhtenäisenä kokonaisuutena kuin myös kahtena erillisenä käsitteenä, emotionaalisena kompetenssina ja sosiaalisena kompetenssina. Sosioemotionaalinen kompetenssi koostuu eri osa-alueista liittyen tunnetaitoihin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa esitellään myös pedagoginen suuntaus, positiivinen pedagogiikka, joka korostaa positiivisen pedagogiikan oppiaineita täydentävää ja hyvinvointia edistävää roolia oppiaineiden opetuksen yhteydessä. Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tarjota lukion englannin opettajille materiaalipaketti, joka sisältää englannin oppimateriaalia sosioemotionaalisen kompetenssin sisältämistä teemoista. Teemat keskittyvät tunteiden tunnistamiseen, ymmärtämiseen, hyväksymiseen, tasapainotteluun, säätelyyn, kohtaamiseen, käsittelyyn sekä empatiaan ja myötätuntoisuuteen toisia kohtaan. Jokainen materiaalipaketin viidestä teemasta harjoittaa jotakin sosioemotionaalisen kompetenssin kompetenssialuetta, jotka on muodostettu eri tutkijoiden näkemyksien perusteella. Materiaali keskittyy myös suullisen kielitaidon kehittämiseen, sillä tehtävät painottuvat suullisiin ja vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Materiaalipaketti ei ole suun-niteltu tietylle lukion englannin moduulille, mutta paketin sisällöt ovat parhaiten yhteensopivia englannin moduulien ENA1, ENA2 ja ENA8 kanssa. Materiaalipaketti siis harjoittaa niin laaja-alaista osaamista, sosioemotionaalista kompetenssia kuin englannin suullista kielitaitoa.
first_indexed 2023-04-20T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vornanen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-20T06:32:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-20T06:32:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86465", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli oppilaiden oppimisen edist\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen t\u00e4rkeist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 on tukea oppilaiden kasvua niin, ett\u00e4 he oppivat el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 taitoja, jotka auttavat oppilaita kasvamaan hyvinvoiviksi aikuisiksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4teemana on sosioemotionaalinen kompetenssi, jota on tutkittu monipuolisesti niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin my\u00f6s yleisesti kompetenssiin kuuluvien taitojen t\u00e4rkeyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kuitenkin tutkimusta kielten oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Sosioemotionaalinen kompetenssi ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t taidot ovat yhteydess\u00e4 englannin opetukseen lukion opetussuunnitelman laaja-alaisten osaamisalueiden kautta. Laaja-alaisesta osaamisesta erityisesti hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaamisen osa-alueet ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 t\u00e4lle tutkimukselle, sill\u00e4 ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t sosioemotionaalisen kompetenssiin kuuluvia taitoja. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kompetenssi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n niin yhten\u00e4isen\u00e4 kokonaisuutena kuin my\u00f6s kahtena erillisen\u00e4 k\u00e4sitteen\u00e4, emotionaalisena kompetenssina ja sosiaalisena kompetenssina. Sosioemotionaalinen kompetenssi koostuu eri osa-alueista liittyen tunnetaitoihin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s pedagoginen suuntaus, positiivinen pedagogiikka, joka korostaa positiivisen pedagogiikan oppiaineita t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4\u00e4 ja hyvinvointia edist\u00e4v\u00e4\u00e4 roolia oppiaineiden opetuksen yhteydess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n monimuototutkielman tavoitteena on tarjota lukion englannin opettajille materiaalipaketti, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 englannin oppimateriaalia sosioemotionaalisen kompetenssin sis\u00e4lt\u00e4mist\u00e4 teemoista. Teemat keskittyv\u00e4t tunteiden tunnistamiseen, ymm\u00e4rt\u00e4miseen, hyv\u00e4ksymiseen, tasapainotteluun, s\u00e4\u00e4telyyn, kohtaamiseen, k\u00e4sittelyyn sek\u00e4 empatiaan ja my\u00f6t\u00e4tuntoisuuteen toisia kohtaan. Jokainen materiaalipaketin viidest\u00e4 teemasta harjoittaa jotakin sosioemotionaalisen kompetenssin kompetenssialuetta, jotka on muodostettu eri tutkijoiden n\u00e4kemyksien perusteella. Materiaali keskittyy my\u00f6s suullisen kielitaidon kehitt\u00e4miseen, sill\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t painottuvat suullisiin ja vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Materiaalipaketti ei ole suun-niteltu tietylle lukion englannin moduulille, mutta paketin sis\u00e4ll\u00f6t ovat parhaiten yhteensopivia englannin moduulien ENA1, ENA2 ja ENA8 kanssa. Materiaalipaketti siis harjoittaa niin laaja-alaista osaamista, sosioemotionaalista kompetenssia kuin englannin suullista kielitaitoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-20T06:32:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-20T06:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social and emotional competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social and emotional learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304202584", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotional skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86465
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f849082a-00cd-4de3-b990-315a9bd11e32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304202584.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vornanen, Katariina The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools social and emotional competence social and emotional learning material package Englannin kieli English 301 englannin kieli oppimateriaali tunteet lukio suullinen kielitaito sosiaaliset taidot tunnetaidot English language study material emotions general upper secondary school oral language skills social skills emotional skills
title The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_full The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_fullStr The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_full_unstemmed The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_short The roller coaster of emotions
title_sort roller coaster of emotions a material package of english oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_sub A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
title_txtP The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
topic social and emotional competence social and emotional learning material package Englannin kieli English 301 englannin kieli oppimateriaali tunteet lukio suullinen kielitaito sosiaaliset taidot tunnetaidot English language study material emotions general upper secondary school oral language skills social skills emotional skills
topic_facet 301 Englannin kieli English English language emotional skills emotions englannin kieli general upper secondary school lukio material package oppimateriaali oral language skills social and emotional competence social and emotional learning social skills sosiaaliset taidot study material suullinen kielitaito tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86465 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202584
work_keys_str_mv AT vornanenkatariina rollercoasterofemotionsamaterialpackageofenglishoralskillsactivitiesonsocialan AT vornanenkatariina therollercoasterofemotionsamaterialpackageofenglishoralskillsactivitiesonsocia