| Summary: | Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa 
mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät
esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin 
tai elämänhallintaan liittyviä sisältöjä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät 
voivat itse päättää niiden toteutuksesta ja sisällöistä. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin ammatillisessa koulutuksessa vaadittavia 
opiskeluvalmiuksia ja sitä, miten valmiuksien kehittymistä tuettiin. Teoreettinen
viitekehys muodostui opiskeluvalmiuksista, joita olivat sosiaaliset ja 
kognitiiviset valmiudet sekä elämänhallintataidot ja itsesäätelyvalmiudet, sekä 
ohjauksen kolmesta ulottuvuudesta, joita olivat moniammatillinen-, yhteisö- ja 
yksilöohjaus.
 Tutkimus toteutettiin yhteistyössä OPVA haltuun- Framåt med SSS hankkeen kanssa tehdyn kyselyn avulla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä 
kysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, lähetettiin 
kaikille 138 ammatillisen koulutuksen järjestäjälle Suomessa. Aineiston
analysoin laadullista sisällönanalyysia käyttäen numerotiedolla täydentäen.
 Tutkimuksessa selvisi, että noin 62 % vastanneista järjesti OPVAa. Eniten 
sitä toteutettiin maahanmuuttajille kielivalmiuksien kehittymisen tueksi, ja 
toiseksi eniten järjestettiin digivalmiuksia tukevia opintoja. OPVAn tarpeen 
ennakoitiin kasvavan. Toiminnassa keskeisintä oli yhteisöllisyys, mutta myös 
yksilöllinen ohjaus korostui. OPVA- opintojen suunnitelmallisuus, 
tavoitteellisuus sekä opettajien pysyvyys, ammattitaito ja laaja- ja monialainen 
yhteistyö edesauttoivat OPVAn onnistumista. 
 | 
|---|