Young people and the trustworthiness of social media content

Sosiaalisen median käytön yleistyminen ja siellä tuotetun sisällön lisääntyminen ja moninaistuminen on johtanut korostuneeseen tarpeeseen arvioida sisällön luotettavuutta. Jokainen sosiaalisen median käyttäjä kohtaa suuria määriä eri tahojen julkaisemaa sisältöä, jonka luotettavuuden arviointi on lä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sonninen, Saara
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86410
_version_ 1826225764213719040
author Sonninen, Saara
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sonninen, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sonninen, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sonninen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median käytön yleistyminen ja siellä tuotetun sisällön lisääntyminen ja moninaistuminen on johtanut korostuneeseen tarpeeseen arvioida sisällön luotettavuutta. Jokainen sosiaalisen median käyttäjä kohtaa suuria määriä eri tahojen julkaisemaa sisältöä, jonka luotettavuuden arviointi on lähes täysin käyttäjän vastuulla. Sosiaalisen median sisältöjen käyttö myös informaationlähteenä on yleistynyt huomattavasti. Tämä muodostaa ongelman, joka korostuu erityisesti nuorten käyttäjien kohdalla, sillä he ovat usein haavoittuvaisemmassa asemassa kohdatessaan epäluotettavaa ja harhaanjohtavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Nuoret myös käyttävät sosiaalista mediaa vanhempia ikäluokkia aktiivisemmin. Siksi on tärkeää ymmärtää, kuinka nuoret arvioivat sosiaalisessa mediassa kohtaamansa sisällön luotettavuutta. Tässä tutkimuksessa tutkitaan, millaisia mekanismeja nuoret hyödyntävät sosiaalisen median sisältöjen luotettavuuden arvioinnissa, millaisiin julkaisijoihin he luottavat, ja kuinka heidän henkilökohtainen toimijuutensa vaikuttaa luottamukseen. Tutkimuksen kohderyhmää ovat 15–29-vuotiaat suomalaiset ja isobritannialaiset nuoret, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa käytettiin vuonna 2019 kerättyä kyselyaineistoa, johon on vastannut lähes 3000 nuorta. Tutkimuksessa on hyödynnetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimustulokset osoittavat yhteensä 14 mekanismia, joita nuoret hyödyntävät sosiaalisen median sisältöjen luotettavuuden arvioinnissa. Voidaan siis todeta, että monella nuorella on useita työkaluja ja tietotaitoa, joita luotettavuuden arvioinnissa voisi hyödyntää. Samalla tutkimusaineisto kuitenkin osoitti, että moni nuori ei oikein tiedä, miten luotettavuutta voisi arvioida. Tulokset osoittavat, että tässä tutkimuksessa tutkituista sosiaalisessa mediassa sisältöjä julkaisevista tahoista nuoret luottavat eniten julkishallinnon, oppilaitosten, sekä ystäviensä tuottamaan sisältöön. Vähiten luottamusta taas nauttivat bloggaajat, videobloggaajat, brändit sekä journalistit. Tutkimuksessa etsittiin myös yhteyttä luottamuksen muodostumisen sekä nuoren henkilökohtaisen toimijuuden välillä, mutta sellaista ei tällä tutkimuksella pystytty todentamaan. Tämä tutkimus tarjoaa lisätietoa siitä, millaisia keinoja nuoret käyttävät arvioidessaan luotettavuutta sosiaalisessa mediassa, ja millaisten tahojen julkaisemiin sisältöihin nuoret sosiaalisessa mediassa luottavat. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan nuorten sosiaalisen median käyttäjien henkilökohtaisen toimijuuden vaikutusta luottamuksen muodostumiseen. The increasing use of social media and the vast amount of multifaceted content online has led to an increased need to evaluate the trustworthiness of social media content. Every social media user comes across substantial amounts of content published by different entities, and evaluating the trustworthiness of the content is nearly completely the users’ responsibility. The use of social media as a source of information has also notably increased. This creates a problem that is highlighted in the case of young social media users, who are in a more vulnerable position when coming across untrustworthy or misleading content. Young people also use social media more actively compared to older demographics. Thus, it is important to understand, how young people evaluate trustworthiness on social media. This research aims to discover the types of mechanisms young people use to evaluate trustworthiness on social media, what types of content creators they trust, and how their personal agency impacts trust. The target group of this research are 15-29-year-old Finnish and British social media users. The data used in this research was gathered in 2019 as part of the #Agents project, and it has nearly three thousand replies in total. The data and research methods are both quantitative and qualitative. The research found a total of fourteen mechanisms that young people use to evaluate trustworthiness on social media. Based on this research it can be said that young people use a variety of mechanisms and possess a lot of knowledge about assessing trustworthiness on social media. On the other hand, the research also showed that many young people are not quite sure how to evaluate trustworthiness on social media. In comparing the trustworthiness of content from different publishing entities, the study shows that young people place the most trust on content created by public authorities, educational institutes, and their friends. The least trustworthy publishers were found to be bloggers, videobloggers, brands and journalists. This research also attempted to establish a relation between trust and young peoples’ personal agency in the context of social media. However, this research did not establish a significant correlation between trust and personal agency. This thesis sheds light on how young people evaluate trustworthiness on social media, the publishers young people trust on social media, as well as a discussion about how personal agency might impact the trust formation process.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sonninen, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-19T05:45:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-19T05:45:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86410", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n yleistyminen ja siell\u00e4 tuotetun sis\u00e4ll\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyminen ja moninaistuminen on johtanut korostuneeseen tarpeeseen arvioida sis\u00e4ll\u00f6n luotettavuutta. Jokainen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 kohtaa suuria m\u00e4\u00e4ri\u00e4 eri tahojen julkaisemaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, jonka luotettavuuden arviointi on l\u00e4hes t\u00e4ysin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n vastuulla. Sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6 my\u00f6s informaationl\u00e4hteen\u00e4 on yleistynyt huomattavasti. T\u00e4m\u00e4 muodostaa ongelman, joka korostuu erityisesti nuorten k\u00e4ytt\u00e4jien kohdalla, sill\u00e4 he ovat usein haavoittuvaisemmassa asemassa kohdatessaan ep\u00e4luotettavaa ja harhaanjohtavaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sosiaalisessa mediassa. Nuoret my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa vanhempia ik\u00e4luokkia aktiivisemmin. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, kuinka nuoret arvioivat sosiaalisessa mediassa kohtaamansa sis\u00e4ll\u00f6n luotettavuutta.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan, millaisia mekanismeja nuoret hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6jen luotettavuuden arvioinnissa, millaisiin julkaisijoihin he luottavat, ja kuinka heid\u00e4n henkil\u00f6kohtainen toimijuutensa vaikuttaa luottamukseen. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4\u00e4 ovat 15\u201329-vuotiaat suomalaiset ja isobritannialaiset nuoret, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin vuonna 2019 ker\u00e4tty\u00e4 kyselyaineistoa, johon on vastannut l\u00e4hes 3000 nuorta. Tutkimuksessa on hy\u00f6dynnetty sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittavat yhteens\u00e4 14 mekanismia, joita nuoret hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6jen luotettavuuden arvioinnissa. Voidaan siis todeta, ett\u00e4 monella nuorella on useita ty\u00f6kaluja ja tietotaitoa, joita luotettavuuden arvioinnissa voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. Samalla tutkimusaineisto kuitenkin osoitti, ett\u00e4 moni nuori ei oikein tied\u00e4, miten luotettavuutta voisi arvioida. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkituista sosiaalisessa mediassa sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 julkaisevista tahoista nuoret luottavat eniten julkishallinnon, oppilaitosten, sek\u00e4 yst\u00e4viens\u00e4 tuottamaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. V\u00e4hiten luottamusta taas nauttivat bloggaajat, videobloggaajat, br\u00e4ndit sek\u00e4 journalistit. Tutkimuksessa etsittiin my\u00f6s yhteytt\u00e4 luottamuksen muodostumisen sek\u00e4 nuoren henkil\u00f6kohtaisen toimijuuden v\u00e4lill\u00e4, mutta sellaista ei t\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella pystytty todentamaan.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa lis\u00e4tietoa siit\u00e4, millaisia keinoja nuoret k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t arvioidessaan luotettavuutta sosiaalisessa mediassa, ja millaisten tahojen julkaisemiin sis\u00e4lt\u00f6ihin nuoret sosiaalisessa mediassa luottavat. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pohditaan nuorten sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4jien henkil\u00f6kohtaisen toimijuuden vaikutusta luottamuksen muodostumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The increasing use of social media and the vast amount of multifaceted content online has led to an increased need to evaluate the trustworthiness of social media content. Every social media user comes across substantial amounts of content published by different entities, and evaluating the trustworthiness of the content is nearly completely the users\u2019 responsibility. The use of social media as a source of information has also notably increased. This creates a problem that is highlighted in the case of young social media users, who are in a more vulnerable position when coming across untrustworthy or misleading content. Young people also use social media more actively compared to older demographics. Thus, it is important to understand, how young people evaluate trustworthiness on social media.\n\nThis research aims to discover the types of mechanisms young people use to evaluate trustworthiness on social media, what types of content creators they trust, and how their personal agency impacts trust. The target group of this research are 15-29-year-old Finnish and British social media users. The data used in this research was gathered in 2019 as part of the #Agents project, and it has nearly three thousand replies in total. The data and research methods are both quantitative and qualitative.\n\nThe research found a total of fourteen mechanisms that young people use to evaluate trustworthiness on social media. Based on this research it can be said that young people use a variety of mechanisms and possess a lot of knowledge about assessing trustworthiness on social media. On the other hand, the research also showed that many young people are not quite sure how to evaluate trustworthiness on social media. In comparing the trustworthiness of content from different publishing entities, the study shows that young people place the most trust on content created by public authorities, educational institutes, and their friends. The least trustworthy publishers were found to be bloggers, videobloggers, brands and journalists. This research also attempted to establish a relation between trust and young peoples\u2019 personal agency in the context of social media. However, this research did not establish a significant correlation between trust and personal agency.\n\nThis thesis sheds light on how young people evaluate trustworthiness on social media, the publishers young people trust on social media, as well as a discussion about how personal agency might impact the trust formation process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-19T05:45:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-19T05:45:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "trust formation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Young people and the trustworthiness of social media content", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304192534", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luotettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset verkostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reliability (general)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "trust", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "young people", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "new media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social networks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86410
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4458cd7e-03a9-433b-aeda-c98e5d46f590\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304192534.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sonninen, Saara Young people and the trustworthiness of social media content trust formation agency Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 luotettavuus sosiaalinen media luottamus nuoret uusmedia sosiaaliset verkostot reliability (general) social media trust young people new media social networks
title Young people and the trustworthiness of social media content
title_full Young people and the trustworthiness of social media content
title_fullStr Young people and the trustworthiness of social media content Young people and the trustworthiness of social media content
title_full_unstemmed Young people and the trustworthiness of social media content Young people and the trustworthiness of social media content
title_short Young people and the trustworthiness of social media content
title_sort young people and the trustworthiness of social media content
title_txtP Young people and the trustworthiness of social media content
topic trust formation agency Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 luotettavuus sosiaalinen media luottamus nuoret uusmedia sosiaaliset verkostot reliability (general) social media trust young people new media social networks
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen agency luotettavuus luottamus new media nuoret reliability (general) social media social networks sosiaalinen media sosiaaliset verkostot trust trust formation uusmedia young people
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86410 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304192534
work_keys_str_mv AT sonninensaara youngpeopleandthetrustworthinessofsocialmediacontent