Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja millaisen m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiisvirta, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86396
_version_ 1826225697439350784
author Hiisvirta, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiisvirta, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiisvirta, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiisvirta, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja millaisen merkityksen he näkevät oppikirjoilla olevan matematiikan kielentämisessä. Matematiikan kielentämisellä tarkoitetaan tässä matemaattisen ajattelun selittämistä suullisesti, kirjallisesti, välinein ja kuvin. Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä. Aineistosta nousi keskeisinä kielentämistä kuvaavina käsitteinä sanoittaminen, konkretisointi ja ymmärtäminen. Opettajat näkivät kielentämisen edistävän matemaattisen ajattelun ja ymmärtämisen kehittymistä ja oppimista. Keskeisinä keinoina he käyttivät selittämistä, piirtämistä, välineitä ja sanallisia ongelmanratkaisutehtäviä. Opettajien käsitysten mukaan oppikirjan tulisi toimia opetuksen runkona ja tukea opetusta, oppimista ja eriyttämistä. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että opettajat pitävät matematiikan kielentämistä tärkeänä opetuksessa ja oppimisessa. Heidän käsityksiensä mukaan opetuksen ja oppikirjojen tulee tukea matematiikan kielentämistä, sanoittamista, ymmärtämistä ja konkretisointia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiisvirta, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-18T07:05:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-18T07:05:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on\nmatematiikan kielent\u00e4misest\u00e4 ja kielent\u00e4misen menetelmist\u00e4 alakoulun\nmatematiikan opetuksessa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4\nluokanopettajilla on matematiikan kielent\u00e4misest\u00e4 oppimisen suhteen ja\nmillaisen merkityksen he n\u00e4kev\u00e4t oppikirjoilla olevan matematiikan\nkielent\u00e4misess\u00e4. Matematiikan kielent\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 matemaattisen\najattelun selitt\u00e4mist\u00e4 suullisesti, kirjallisesti, v\u00e4linein ja kuvin.\nT\u00e4m\u00e4n fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin\nperehtym\u00e4ll\u00e4 aikaisempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli\npuolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi alakoulun\nluokanopettajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 analyysi\u00e4.\nAineistosta nousi keskeisin\u00e4 kielent\u00e4mist\u00e4 kuvaavina k\u00e4sittein\u00e4\nsanoittaminen, konkretisointi ja ymm\u00e4rt\u00e4minen. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t kielent\u00e4misen\nedist\u00e4v\u00e4n matemaattisen ajattelun ja ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymist\u00e4 ja oppimista.\nKeskeisin\u00e4 keinoina he k\u00e4yttiv\u00e4t selitt\u00e4mist\u00e4, piirt\u00e4mist\u00e4, v\u00e4lineit\u00e4 ja sanallisia\nongelmanratkaisuteht\u00e4vi\u00e4. Opettajien k\u00e4sitysten mukaan oppikirjan tulisi toimia\nopetuksen runkona ja tukea opetusta, oppimista ja eriytt\u00e4mist\u00e4.\nTutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t matematiikan\nkielent\u00e4mist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opetuksessa ja oppimisessa. Heid\u00e4n k\u00e4sityksiens\u00e4\nmukaan opetuksen ja oppikirjojen tulee tukea matematiikan kielent\u00e4mist\u00e4,\nsanoittamista, ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja konkretisointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-18T07:05:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-18T07:05:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan kielent\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 matematiikan kielent\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304182520", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86396
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acb2c4c8-78c7-4c58-9729-8094f78a285e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304182520.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiisvirta, Satu Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä matematiikan kielentäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu fenomenografia oppiminen opetus matematiikka
title Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_full Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_short Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_sort luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
topic matematiikan kielentäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu fenomenografia oppiminen opetus matematiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu fenomenografia matematiikan kielentäminen matematiikka opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86396 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304182520
work_keys_str_mv AT hiisvirtasatu luokanopettajienkäsityksiämatematiikankielentämisestä