Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja millaisen m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiisvirta, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86396
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja millaisen merkityksen he näkevät oppikirjoilla olevan matematiikan kielentämisessä. Matematiikan kielentämisellä tarkoitetaan tässä matemaattisen ajattelun selittämistä suullisesti, kirjallisesti, välinein ja kuvin. Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä. Aineistosta nousi keskeisinä kielentämistä kuvaavina käsitteinä sanoittaminen, konkretisointi ja ymmärtäminen. Opettajat näkivät kielentämisen edistävän matemaattisen ajattelun ja ymmärtämisen kehittymistä ja oppimista. Keskeisinä keinoina he käyttivät selittämistä, piirtämistä, välineitä ja sanallisia ongelmanratkaisutehtäviä. Opettajien käsitysten mukaan oppikirjan tulisi toimia opetuksen runkona ja tukea opetusta, oppimista ja eriyttämistä. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että opettajat pitävät matematiikan kielentämistä tärkeänä opetuksessa ja oppimisessa. Heidän käsityksiensä mukaan opetuksen ja oppikirjojen tulee tukea matematiikan kielentämistä, sanoittamista, ymmärtämistä ja konkretisointia.