Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä kaikille psyykkisestä valmennuksesta kiinnostuneille. Valitsin aiheen, koska psyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viklund, Netta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86388
_version_ 1826225812734476288
author Viklund, Netta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viklund, Netta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viklund, Netta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viklund, Netta
datasource_str_mv jyx
description Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä kaikille psyykkisestä valmennuksesta kiinnostuneille. Valitsin aiheen, koska psyykkinen valmennus kaipaa vielä lisää syvempää tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37). Lisäksi psyykkisen valmennuksen ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen kouluissa olisi tärkeää (Olympiakomitea 2020). Motivaatio on laaja käsite ja sitä pyrkivät selittämään useat eri teoriat kuten itsemääräämisteoria, attribuutioteoria sekä tavoiteorientaatioteoria. Motivaatiota pidetään tärkeänä osana urheilijan uraa esimerkiksi sitoutumisen, tavoitteiden saavuttamisen sekä yleisen hyvinvoinnin näkökulmista. (Liukkonen 2016, 209; Schreiber 2017, 3; Wang 2022, 1) Motivaatio selittää sitä, miksi toimimme tietyllä tavalla ja, miksi teemme tiettyjä valintoja (Konttinen 2014, 19). Psyykkisen valmennuksen lähtökohta on pyrkiä kehittämään henkilön psyykkisiä ominaisuuksia ja taitoja (Arajärvi & Lehtoviita2015, luku 5). Kun henkilö on psyykkisesti vahva, hän kykenee muun muassa säätelemään negatiivisia sekä positiivisia tunteita sekä hyödyntämään erilaisia psyykkisiä taitoja suorituksessa ja sen ulkopuolella (Behnke ym. 2017, 2). Psyykkisen valmennuksen avulla voidaan pyrkiä vaikuttamaan motivaatioon erilaisin menetelmin (Dave ym. 2005, 121-368) Psyykkisen valmennuksen ja motivaation merkitys urheilijan uralla tunnistetaan jo hyvin (Liukkonen 2016, 209; Wang 2022). Psyykkisen valmennuksen merkitystä kouluissa ja erityisesti kaksoisuran tukemisessa on myös alettu pitämään merkittävänä (olympiakomitea 2020). Psyykkisen valmennuksen avulla nuoret voivat esimerkiksi harjoitella tunteiden käsittelyä sekä saada tukea elämän eri vaiheissa ja ongelmatilanteissa (Arajärvi & Lehtoviita 2015, luku 5; Olympiakomitea 2020). Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella psyykkisen valmennuksen vaikutus suoritukseen ja urheilu-uraan sekä psyykkisten taitojen hyödyt urheilun ulkopuolella tarvitsevat kuitenkin vielä lisää tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37).
first_indexed 2023-04-18T20:00:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaseva, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viklund, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-18T05:45:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-18T05:45:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sek\u00e4 koulun n\u00e4k\u00f6kulmista. Ty\u00f6 on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sek\u00e4 kaikille psyykkisest\u00e4 valmennuksesta kiinnostuneille. Valitsin aiheen, koska psyykkinen valmennus kaipaa viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 syvemp\u00e4\u00e4 tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37). Lis\u00e4ksi psyykkisen valmennuksen ymm\u00e4rt\u00e4minen ja sen hy\u00f6dynt\u00e4minen kouluissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 (Olympiakomitea 2020).\n\nMotivaatio on laaja k\u00e4site ja sit\u00e4 pyrkiv\u00e4t selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n useat eri teoriat kuten itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria, attribuutioteoria sek\u00e4 tavoiteorientaatioteoria. Motivaatiota pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana urheilijan uraa esimerkiksi sitoutumisen, tavoitteiden saavuttamisen sek\u00e4 yleisen hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmista. (Liukkonen 2016, 209; Schreiber 2017, 3; Wang 2022, 1) Motivaatio selitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miksi toimimme tietyll\u00e4 tavalla ja, miksi teemme tiettyj\u00e4 valintoja (Konttinen 2014, 19). Psyykkisen valmennuksen l\u00e4ht\u00f6kohta on pyrki\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n henkil\u00f6n psyykkisi\u00e4 ominaisuuksia ja taitoja (Araj\u00e4rvi & Lehtoviita2015, luku 5). Kun henkil\u00f6 on psyykkisesti vahva, h\u00e4n kykenee muun muassa s\u00e4\u00e4telem\u00e4\u00e4n negatiivisia sek\u00e4 positiivisia tunteita sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisia psyykkisi\u00e4 taitoja suorituksessa ja sen ulkopuolella (Behnke ym. 2017, 2). Psyykkisen valmennuksen avulla voidaan pyrki\u00e4 vaikuttamaan motivaatioon erilaisin menetelmin (Dave ym. 2005, 121-368)\n\nPsyykkisen valmennuksen ja motivaation merkitys urheilijan uralla tunnistetaan jo hyvin (Liukkonen 2016, 209; Wang 2022). Psyykkisen valmennuksen merkityst\u00e4 kouluissa ja erityisesti kaksoisuran tukemisessa on my\u00f6s alettu pit\u00e4m\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 (olympiakomitea 2020). Psyykkisen valmennuksen avulla nuoret voivat esimerkiksi harjoitella tunteiden k\u00e4sittely\u00e4 sek\u00e4 saada tukea el\u00e4m\u00e4n eri vaiheissa ja ongelmatilanteissa (Araj\u00e4rvi & Lehtoviita 2015, luku 5; Olympiakomitea 2020). T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen perusteella psyykkisen valmennuksen vaikutus suoritukseen ja urheilu-uraan sek\u00e4 psyykkisten taitojen hy\u00f6dyt urheilun ulkopuolella tarvitsevat kuitenkin viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimusta (Lintunen ym. 2018, 37).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-18T05:45:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-18T05:45:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304182512", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntapsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huippu-urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86388
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4eced1eb-bffd-4c0a-a55a-a3fc41ccdae8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304182512.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viklund, Netta Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta motivaatioteoria koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio psyykkinen valmennus urheilijat nuoret liikunta valmennus urheilu liikuntapsykologia huippu-urheilu
title Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_full Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_fullStr Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_full_unstemmed Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_short Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_sort psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
title_txtP Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
topic motivaatioteoria koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio psyykkinen valmennus urheilijat nuoret liikunta valmennus urheilu liikuntapsykologia huippu-urheilu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education huippu-urheilu koulu liikunta liikuntapsykologia motivaatio motivaatioteoria nuoret psyykkinen valmennus urheilijat urheilu valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304182512
work_keys_str_mv AT viklundnetta psyykkinenvalmennustukemassanuorenurheilijanmotivaatiotaurheilunjaliikuntatuntiennä