Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään. Narratiivinen identiteetti nähdään tässä tutkimuksessa kehittyvänä elämäntarinana, jota esitetään erilaisten ulottuvuuksien kautta ja työstetään etenkin elämän muutoskohdissa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lahtinen, Venla, Pitkälä, Anni-Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86376
_version_ 1826225711512289280
author Lahtinen, Venla Pitkälä, Anni-Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Venla Pitkälä, Anni-Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Venla Pitkälä, Anni-Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään. Narratiivinen identiteetti nähdään tässä tutkimuksessa kehittyvänä elämäntarinana, jota esitetään erilaisten ulottuvuuksien kautta ja työstetään etenkin elämän muutoskohdissa. Koulun aloittaminen voidaan nähdä yhtenä tällaisista elämänmuutoksista. Tutkimus toteutettiin osana SchoolTrace -hanketta ja tutkittavat koostuivat yhden koulun ensimmäistä luokkaansa aloittavista lapsista. Tavoitteena oli kerronnallisia haastatteluja ja havainnointiaineistoa käyttämällä selvittää, miten lapset asemoivat itseään koululaisina suhteessa uuteen toimintaympäristöön ja ihmisiin siellä. Lasten narratiiveja analysoitiin hyödyntäen pienten tarinoiden lähestymistapaa ja kategorista narratiivien analyysia. Osassa identiteettinarratiiveja lapset kuvailivat pätevyyttään uudessa toimintaympäristössä: he kertoivat osaamisestaan, rohkeudesta mennä kohti uutta, itsenäistymisestä, koululaiselle kuuluvien esineiden omistamisesta ja toisaalta rajojen testaamisesta. Toisaalta lapset kuvailivat myös aloittelijuuttaan: narratiiveissa tuli esiin kaipuuta aikaisempaan, osaamattomuutta, turvan hakemista ja herkkyyttä ihmissuhteissa sekä opettajan kuvailua isona. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun aloittaminen on lapsen narratiivisen identiteetin rakentumisen kannalta ristiriitaista aikaa: lapsi kokee jo olevansa pätevä ja pystyvä, mutta toisaalta aloittelija ja osaamaton. Kasvattajien on tärkeää olla herkkiä koulunsa aloittavan lapsen narratiivisen identiteetin kehitykselle: kannustaa, mutta toisaalta antaa lapselle aikaa kasvaa koululaiseksi rauhassa ja omaan tahtiin.
first_indexed 2023-04-17T20:01:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4l\u00e4, Anni-Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-17T11:03:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-17T11:03:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86376", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetist\u00e4\u00e4n. Narratiivinen identiteetti n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kehittyv\u00e4n\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntarinana, jota esitet\u00e4\u00e4n erilaisten ulottuvuuksien kautta ja ty\u00f6stet\u00e4\u00e4n etenkin el\u00e4m\u00e4n muutoskohdissa. Koulun aloittaminen voidaan n\u00e4hd\u00e4 yhten\u00e4 t\u00e4llaisista el\u00e4m\u00e4nmuutoksista.\t\n\tTutkimus toteutettiin osana SchoolTrace -hanketta ja tutkittavat koostuivat yhden koulun ensimm\u00e4ist\u00e4 luokkaansa aloittavista lapsista. Tavoitteena oli kerronnallisia haastatteluja ja havainnointiaineistoa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, miten lapset asemoivat itse\u00e4\u00e4n koululaisina suhteessa uuteen toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja ihmisiin siell\u00e4. Lasten narratiiveja analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en pienten tarinoiden l\u00e4hestymistapaa ja kategorista narratiivien analyysia.\n\tOsassa identiteettinarratiiveja lapset kuvailivat p\u00e4tevyytt\u00e4\u00e4n uudessa toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4: he kertoivat osaamisestaan, rohkeudesta menn\u00e4 kohti uutta, itsen\u00e4istymisest\u00e4, koululaiselle kuuluvien esineiden omistamisesta ja toisaalta rajojen testaamisesta. Toisaalta lapset kuvailivat my\u00f6s aloittelijuuttaan: narratiiveissa tuli esiin kaipuuta aikaisempaan, osaamattomuutta, turvan hakemista ja herkkyytt\u00e4 ihmissuhteissa sek\u00e4 opettajan kuvailua isona.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 koulun aloittaminen on lapsen narratiivisen identiteetin rakentumisen kannalta ristiriitaista aikaa: lapsi kokee jo olevansa p\u00e4tev\u00e4 ja pystyv\u00e4, mutta toisaalta aloittelija ja osaamaton. Kasvattajien on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olla herkki\u00e4 koulunsa aloittavan lapsen narratiivisen identiteetin kehitykselle: kannustaa, mutta toisaalta antaa lapselle aikaa kasvaa koululaiseksi rauhassa ja omaan tahtiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-17T11:03:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-17T11:03:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pienet tarinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten narratiiveja koululaisen identiteetist\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4isen kouluvuoden alussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304172500", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutulokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86376
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f27a98c3-21b9-4782-86a9-066e00301253\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304172500.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Venla Pitkälä, Anni-Elina Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa narratiivinen identiteetti koululaisuus pienet tarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 identiteetti koululaiset koulutulokkaat
title Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_full Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_fullStr Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_full_unstemmed Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_short Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_sort lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
title_txtP Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
topic narratiivinen identiteetti koululaisuus pienet tarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 identiteetti koululaiset koulutulokkaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education identiteetti koululaiset koululaisuus koulutulokkaat narratiivinen identiteetti pienet tarinat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86376 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304172500
work_keys_str_mv AT lahtinenvenla lastennarratiivejakoululaisenidentiteetistäänensimmäisenkouluvuodenalussa