Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa

Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä si...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vesalainen, Mika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86350
_version_ 1828193198121418752
author Vesalainen, Mika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesalainen, Mika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesalainen, Mika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesalainen, Mika
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä siihen liittyvää kirjallisuutta. Avaan käsitteitä: sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vuorovaikutusilmapiiri, ryhmä, syrjäytyminen ja syrjiminen sekä syrjäytymisen riskitekijät ja ehkäiseminen. Pohdin musiikinopettajan roolia syrjäytymisen ehkäisemisessä sekä siihen liittyviä teemoja. Syrjäytyminen on tärkeä aihe sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa havaitsin, että ystävyyssuhteiden puuttuminen on syrjäytymistä lisäävä riskitekijä sekä, että myönteisillä tunnekokemuksilla on yhteys parempaan koulumenestykseen ja parempiin sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi havaitsin, että emootiot joko mahdollistavat tai rajoittavat oppilaiden toimintaa esimerkiksi yhteismusisointitilanteissa. Koko luokan yhteismusisointitilanteet voivat parhaimmillaan synnyttää myönteistä vuorovaikutusta ihmisten välille ja olla mahdollistamassa sellaista ilmapiiriä, jossa on hyvä olla ja turvallista tehdä myös virheitä. Musiikkikasvatus voi kulttuurillisen moniulotteisuutensa vuoksi toimia myös asennekasvattajana ja tällä tavoin avartaa nuoren kokemusmaailmaa ja sillä tavoin myös ehkäistä syrjäytymistä.
first_indexed 2023-04-14T20:00:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesalainen, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-14T10:31:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-14T10:31:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrj\u00e4ytymiseen ja sen ehk\u00e4isemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan n\u00e4k\u00f6kulmaan ja siihen, kuinka yl\u00e4koulun musiikinopetuksen kautta voisi ehk\u00e4ist\u00e4 nuorten syrj\u00e4ytymist\u00e4. Esittelen aihepiiriin liittyv\u00e4t keskeisimm\u00e4t tutkimukset sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4\u00e4 kirjallisuutta. Avaan k\u00e4sitteit\u00e4: sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vuorovaikutusilmapiiri, ryhm\u00e4, syrj\u00e4ytyminen ja syrjiminen sek\u00e4 syrj\u00e4ytymisen riskitekij\u00e4t ja ehk\u00e4iseminen. Pohdin musiikinopettajan roolia syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4isemisess\u00e4 sek\u00e4 siihen liittyvi\u00e4 teemoja.\n\nSyrj\u00e4ytyminen on t\u00e4rke\u00e4 aihe sek\u00e4 yksil\u00f6n ett\u00e4 yhteiskunnan kannalta. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa havaitsin, ett\u00e4 yst\u00e4vyyssuhteiden puuttuminen on syrj\u00e4ytymist\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4 riskitekij\u00e4 sek\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6nteisill\u00e4 tunnekokemuksilla on yhteys parempaan koulumenestykseen ja parempiin sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Lis\u00e4ksi havaitsin, ett\u00e4 emootiot joko mahdollistavat tai rajoittavat oppilaiden toimintaa esimerkiksi yhteismusisointitilanteissa. Koko luokan yhteismusisointitilanteet voivat parhaimmillaan synnytt\u00e4\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 vuorovaikutusta ihmisten v\u00e4lille ja olla mahdollistamassa sellaista ilmapiiri\u00e4, jossa on hyv\u00e4 olla ja turvallista tehd\u00e4 my\u00f6s virheit\u00e4. Musiikkikasvatus voi kulttuurillisen moniulotteisuutensa vuoksi toimia my\u00f6s asennekasvattajana ja t\u00e4ll\u00e4 tavoin avartaa nuoren kokemusmaailmaa ja sill\u00e4 tavoin my\u00f6s ehk\u00e4ist\u00e4 syrj\u00e4ytymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-14T10:31:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-14T10:31:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4isemisen mahdollisuudet yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304142476", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteismusisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86350
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6ed6608-50e5-4173-abeb-71893b8ba1d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304142476.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesalainen, Mika Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa Musiikkikasvatus Music Education 3052 positiivinen pedagogiikka yhteismusisointi musiikkikasvatus syrjäytyminen nuoret opetus yläkoulu vuorovaikutus oppilaat musiikinopettajat ennaltaehkäisy
title Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_short Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_sort syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 positiivinen pedagogiikka yhteismusisointi musiikkikasvatus syrjäytyminen nuoret opetus yläkoulu vuorovaikutus oppilaat musiikinopettajat ennaltaehkäisy
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ennaltaehkäisy musiikinopettajat musiikkikasvatus nuoret opetus oppilaat positiivinen pedagogiikka syrjäytyminen vuorovaikutus yhteismusisointi yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304142476
work_keys_str_mv AT vesalainenmika syrjäytymisenehkäisemisenmahdollisuudetyläkoulunmusiikinopetuksessa