Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa

Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä si...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vesalainen, Mika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86350
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Esittelen aihepiiriin liittyvät keskeisimmät tutkimukset sekä siihen liittyvää kirjallisuutta. Avaan käsitteitä: sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vuorovaikutusilmapiiri, ryhmä, syrjäytyminen ja syrjiminen sekä syrjäytymisen riskitekijät ja ehkäiseminen. Pohdin musiikinopettajan roolia syrjäytymisen ehkäisemisessä sekä siihen liittyviä teemoja. Syrjäytyminen on tärkeä aihe sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa havaitsin, että ystävyyssuhteiden puuttuminen on syrjäytymistä lisäävä riskitekijä sekä, että myönteisillä tunnekokemuksilla on yhteys parempaan koulumenestykseen ja parempiin sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi havaitsin, että emootiot joko mahdollistavat tai rajoittavat oppilaiden toimintaa esimerkiksi yhteismusisointitilanteissa. Koko luokan yhteismusisointitilanteet voivat parhaimmillaan synnyttää myönteistä vuorovaikutusta ihmisten välille ja olla mahdollistamassa sellaista ilmapiiriä, jossa on hyvä olla ja turvallista tehdä myös virheitä. Musiikkikasvatus voi kulttuurillisen moniulotteisuutensa vuoksi toimia myös asennekasvattajana ja tällä tavoin avartaa nuoren kokemusmaailmaa ja sillä tavoin myös ehkäistä syrjäytymistä.