Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla

Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla. Fyysisen aktiivisuuden ja aggressiivisuuden välistä yhteyttä selvitettiin lisäksi erikseen tytöillä ja pojilla. Tutkimuksessa tutkittiin myös fyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sepponen, Ville-Waltteri, Valtanen, Sampsa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86322
_version_ 1826225771807506432
author Sepponen, Ville-Waltteri Valtanen, Sampsa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sepponen, Ville-Waltteri Valtanen, Sampsa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sepponen, Ville-Waltteri Valtanen, Sampsa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sepponen, Ville-Waltteri
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla. Fyysisen aktiivisuuden ja aggressiivisuuden välistä yhteyttä selvitettiin lisäksi erikseen tytöillä ja pojilla. Tutkimuksessa tutkittiin myös fyysisen aktiivisuuden ja aggressiivisuuden eroja tyttöjen ja poikien välillä sekä fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista tytöillä ja pojilla. Tutkimusjoukkona olivat 122 9.-luokkalaista oppilasta, joista 59 oli poikia, 61 tyttöjä ja 2 muunsukupuolisia. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa oppilaiden koettua aggressiivisuutta mitattiin itse suomentamallamme Buss-Perry Aggression Questionaire -mittarilla (Buss & Perry 1992). Aggressiivisuus koostui neljästä eri osatekijästä, joita olivat fyysinen aggressio, verbaalinen aggressio, viha ja vihamielisyys. Oppilaiden koettua aggressiivisuutta selvitettiin 29 väitteellä, joiden vastausvaihtoehtoina käytettiin viisiportaista Likert –asteikkoa. Fyysisen aktiivisuuden määrä mitattiin oppilaan itsearvioimana WHO:n koululaiskyselyn (Ylipiipari ym. 2009) kahdella fyysisen aktiivisuuden kysymyksellä, joiden vastausvaihtoehdot olivat 0–7 päivää viikossa. Tutkimuksen kuvailevat tulokset esitettiin fyysisen aktiivisuuden ja koetun aggressiivisuuden keskiarvoina. Tulosten tilastollinen analyysi suoritettiin Pearsonin korrelaatiokertoimella. Tutkimustulosten mukaan oppilaat olivat keskitasoisesti aggressiivisia, koska oppilaiden aggressiivisuuden arvot kaikilla aggressiivisuuden osatekijöillä sekä kokonaisaggressiolla olivat keskimäärin lähellä arvoa 3, joka kuvasti keskitasoista aggressiota 1–5 -Likert-asteikolla mitattuna. Sukupuolten välisessä vertailussa poikien ja tyttöjen aggressiivisuuden keskiarvoerot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Tutkimustulosten mukaan oppilaiden fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 3,95 eli tutkimuksen mukaan oppilaat liikkuivat keskimäärin 4 päivänä 60 minuuttia vähintään kohtalaisella kuormituksella. Fyysisen aktiivisuuden suosituksen täyttivät 14,7 % 9-luokkalaisista oppilaista. Pojista suosituksen täyttivät 22 % ja tytöistä 6,6 %. Sukupuolten välisessä vertailussa poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden keskiarvoerot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden fyysinen aktiivisuus ei ollut yhteydessä aggressiivisuuteen, sillä fyysisen aktiivisuuden ja kokonaisaggression sekä aggressiivisuuden osatekijöiden väliset korrelaatiot olivat pieniä, eivätkä ne olleet tilastollisesti merkitseviä. Fyysinen aktiivisuus ei ollut yhteydessä aggressiivisuuteen myöskään, kun yhteyttä tarkasteltiin erikseen tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen perusteella 9. -luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden määrä ei vaikuta aggressiivisuuteen. The purpose of this Master's study was to determine whether physical activity has relationship with perceived aggression in 9th grade students. The connection between physical activity and aggressiveness was also investigated separately for girls and boys. The study also examined the differences in physical activity and aggressiveness between girls and boys, as well as the implementation of physical activity recommendations in girls and boys. The research group consisted of 122 9th-grade students, of whom 59 were boys, 61 were girls and 2 were non-binary indentity. The research was carried out as a survey. In the study, students' perceived aggression was measured using the Buss-Perry Aggression Questionnaire, which we translated into Finnish ourselves (Buss & Perry 1992). Aggressiveness consisted of four different components, which were physical aggression, verbal aggression, anger and hostility. The students' perceived aggressiveness was investigated with 29 statements, the answer options of which were used on a five-point Likert scale. The amount of physical activity was measured as self-assessed by the student with the two physical activity questions of the WHO school student survey (Ylipiipari et al. 2009), whose answer options were 0–7 days a week. The descriptive results of the study were presented as averages of physical activity and perceived aggressiveness. Statistical analysis of the results was performed using Pearson's correlation coefficient. According to the research results, the students were moderately aggressive, because the students' aggressiveness values for all components of aggressiveness as well as total aggression were on average close to the value 3, which reflected moderate aggression measured on a 1-5 Likert scale. In the comparison between the sexes, the mean differences in aggressiveness between boys and girls were not statistically significant. According to the research results, the average of the students' physical activity was 3.95, which means that according to the research, the students moved for an average of 60 minutes on 4 days with at least a moderate load. The physical activity recommendation was met by 14.7% of 9th grade students. 22% of boys met the recommendation and 6.6% of girls. In the comparison between the sexes, the average differences in physical activity between boys and girls were not statistically significant. The research results showed that the students' physical activity was not connected to aggression, as the correlations between physical activity and overall aggression and the components of aggression were small and not statistically significant. Physical activity was not connected to aggression either, when the connection was examined separately for girls and boys. Based on the research, the amount of physical activity of 9th grade students does not affect aggression.
first_indexed 2023-04-13T20:01:07Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepponen, Ville-Waltteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtanen, Sampsa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-13T06:10:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-13T06:10:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86322", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko fyysisell\u00e4 aktiivisuudella yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla. Fyysisen aktiivisuuden ja aggressiivisuuden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 selvitettiin lis\u00e4ksi erikseen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimuksessa tutkittiin my\u00f6s fyysisen aktiivisuuden ja aggressiivisuuden eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimusjoukkona olivat 122 9.-luokkalaista oppilasta, joista 59 oli poikia, 61 tytt\u00f6j\u00e4 ja 2 muunsukupuolisia.\n\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa oppilaiden koettua aggressiivisuutta mitattiin itse suomentamallamme Buss-Perry Aggression Questionaire -mittarilla (Buss & Perry 1992). Aggressiivisuus koostui nelj\u00e4st\u00e4 eri osatekij\u00e4st\u00e4, joita olivat fyysinen aggressio, verbaalinen aggressio, viha ja vihamielisyys. Oppilaiden koettua aggressiivisuutta selvitettiin 29 v\u00e4itteell\u00e4, joiden vastausvaihtoehtoina k\u00e4ytettiin viisiportaista Likert \u2013asteikkoa. Fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 mitattiin oppilaan itsearvioimana WHO:n koululaiskyselyn (Ylipiipari ym. 2009) kahdella fyysisen aktiivisuuden kysymyksell\u00e4, joiden vastausvaihtoehdot olivat 0\u20137 p\u00e4iv\u00e4\u00e4 viikossa. Tutkimuksen kuvailevat tulokset esitettiin fyysisen aktiivisuuden ja koetun aggressiivisuuden keskiarvoina. Tulosten tilastollinen analyysi suoritettiin Pearsonin korrelaatiokertoimella.\n\nTutkimustulosten mukaan oppilaat olivat keskitasoisesti aggressiivisia, koska oppilaiden aggressiivisuuden arvot kaikilla aggressiivisuuden osatekij\u00f6ill\u00e4 sek\u00e4 kokonaisaggressiolla olivat keskim\u00e4\u00e4rin l\u00e4hell\u00e4 arvoa 3, joka kuvasti keskitasoista aggressiota 1\u20135 -Likert-asteikolla mitattuna. Sukupuolten v\u00e4lisess\u00e4 vertailussa poikien ja tytt\u00f6jen aggressiivisuuden keskiarvoerot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4.\nTutkimustulosten mukaan oppilaiden fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli 3,95 eli tutkimuksen mukaan oppilaat liikkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 60 minuuttia v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kohtalaisella kuormituksella. Fyysisen aktiivisuuden suosituksen t\u00e4yttiv\u00e4t 14,7 % 9-luokkalaisista oppilaista. Pojista suosituksen t\u00e4yttiv\u00e4t 22 % ja tyt\u00f6ist\u00e4 6,6 %. Sukupuolten v\u00e4lisess\u00e4 vertailussa poikien ja tytt\u00f6jen fyysisen aktiivisuuden keskiarvoerot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaiden fyysinen aktiivisuus ei ollut yhteydess\u00e4 aggressiivisuuteen, sill\u00e4 fyysisen aktiivisuuden ja kokonaisaggression sek\u00e4 aggressiivisuuden osatekij\u00f6iden v\u00e4liset korrelaatiot olivat pieni\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Fyysinen aktiivisuus ei ollut yhteydess\u00e4 aggressiivisuuteen my\u00f6sk\u00e4\u00e4n, kun yhteytt\u00e4 tarkasteltiin erikseen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimuksen perusteella 9. -luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei vaikuta aggressiivisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master's study was to determine whether physical activity has relationship with perceived aggression in 9th grade students. The connection between physical activity and aggressiveness was also investigated separately for girls and boys. The study also examined the differences in physical activity and aggressiveness between girls and boys, as well as the implementation of physical activity recommendations in girls and boys. The research group consisted of 122 9th-grade students, of whom 59 were boys, 61 were girls and 2 were non-binary indentity.\n\nThe research was carried out as a survey. In the study, students' perceived aggression was measured using the Buss-Perry Aggression Questionnaire, which we translated into Finnish ourselves (Buss & Perry 1992). Aggressiveness consisted of four different components, which were physical aggression, verbal aggression, anger and hostility. The students' perceived aggressiveness was investigated with 29 statements, the answer options of which were used on a five-point Likert scale. The amount of physical activity was measured as self-assessed by the student with the two physical activity questions of the WHO school student survey (Ylipiipari et al. 2009), whose answer options were 0\u20137 days a week. The descriptive results of the study were presented as averages of physical activity and perceived aggressiveness. Statistical analysis of the results was performed using Pearson's correlation coefficient.\n\nAccording to the research results, the students were moderately aggressive, because the students' aggressiveness values for all components of aggressiveness as well as total aggression were on average close to the value 3, which reflected moderate aggression measured on a 1-5 Likert scale. In the comparison between the sexes, the mean differences in aggressiveness between boys and girls were not statistically significant.\nAccording to the research results, the average of the students' physical activity was 3.95, which means that according to the research, the students moved for an average of 60 minutes on 4 days with at least a moderate load. The physical activity recommendation was met by 14.7% of 9th grade students. 22% of boys met the recommendation and 6.6% of girls. In the comparison between the sexes, the average differences in physical activity between boys and girls were not statistically significant.\n\nThe research results showed that the students' physical activity was not connected to aggression, as the correlations between physical activity and overall aggression and the components of aggression were small and not statistically significant. Physical activity was not connected to aggression either, when the connection was examined separately for girls and boys. Based on the research, the amount of physical activity of 9th grade students does not affect aggression.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-13T06:10:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-13T06:10:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aggressio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verbaalinen aggressio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304132450", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vihamielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86322
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sepponen, Ville-Waltteri Valtanen, Sampsa Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla fyysinen aggressio verbaalinen aggressio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 viha vihamielisyys fyysinen aktiivisuus aggressiivisuus aggressiot nuoret koululaiset sukupuoli
title Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
title_full Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
title_fullStr Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
title_full_unstemmed Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
title_short Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
title_sort fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9 luokkalaisilla oppilailla
title_txtP Fyysisen aktiivisuuden yhteys koettuun aggressiivisuuteen 9.-luokkalaisilla oppilailla
topic fyysinen aggressio verbaalinen aggressio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 viha vihamielisyys fyysinen aktiivisuus aggressiivisuus aggressiot nuoret koululaiset sukupuoli
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aggressiivisuus aggressiot fyysinen aggressio fyysinen aktiivisuus koululaiset nuoret sukupuoli verbaalinen aggressio viha vihamielisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86322 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304132450
work_keys_str_mv AT sepponenvillewaltteri fyysisenaktiivisuudenyhteyskoettuunaggressiivisuuteen9luokkalaisillaoppila