Oppilaanohjaajan työnkuva yläluokkien erityisen tuen pienryhmien oppilaanohjauksessa työnkuvan rakentaminen toimintatutkimuksen avulla

Tässä tutkimuksessa tarkastelin peruskoulun yläluokkien erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien pienryhmäoppilaiden oppilaanohjausta ja oppilaanohjaajan työnkuvaa osana sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää oppilaanohjaajan roolia osana moniammatillista tiimiä sekä luoda omaa ty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takala, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86312
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastelin peruskoulun yläluokkien erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien pienryhmäoppilaiden oppilaanohjausta ja oppilaanohjaajan työnkuvaa osana sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää oppilaanohjaajan roolia osana moniammatillista tiimiä sekä luoda omaa työtä ohjaava työnkuva. Toteutin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena, jonka avulla kartoitin nykytilannetta ja kehitin omaa työtäni sekä työyhteisöäni. Tutkimuksella oli niin tutkiva kuin kehittävä tehtävä ja lisäksi tutkijana olin osa työyhteisöä, jota tutkittiin. Tutkimuskohteena oli erään peruskoulun yläluokkien erityisen tuen oppilaiden pienryhmät ja niiden parissa työskentelevät. Keräsin tutkimuksessa kolme aineistoa kyselyn ja haastatteluiden avulla. Aineistot analysoin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella rakensin pienryhmien oppilaanohjaukseen työnkuvan, joka toimii oman työni perustana. Tuloksissa korostui oppilaanohjauksen toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä ja erityisen tuen tarpeet huomioiden sekä työnkuvan rakentaminen olemassa olevien resurssien mukaiseksi. Tutkimuksen ainutlaatuisen luonteen vuoksi tulokset eivät ole suoraan siirrettävissä muihin toimintaympäristöihin.