Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta

Tutkimukseni tarkoitus oli kuvata tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen valikoituneiden nuorten kokemuksia ja käsityksiä itsestään koululaisina, tehostettuun oppilaanohjaukseen valikoitumisesta sekä perheen roolista valikoitumisessa ja nuoren koulunkäynnissä. Tehostetun henkilökohtaisen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kokko, Outi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86304
_version_ 1826225710429110272
author Kokko, Outi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kokko, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kokko, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kokko, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoitus oli kuvata tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen valikoituneiden nuorten kokemuksia ja käsityksiä itsestään koululaisina, tehostettuun oppilaanohjaukseen valikoitumisesta sekä perheen roolista valikoitumisessa ja nuoren koulunkäynnissä. Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarjoaminen on lakimuutoksen kautta tullut koulutuksen järjestäjille velvoittavaksi ja ohjauksen tehostamisen tarpeen tunnistamisen käytännöt vaativat kehittämistä. Tämä tutkimus tuo kehitystyöhön nuoren näkökulmaa asiantuntijalausuntojen rinnalle. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluina joulukuussa 2022; haastattelin viittä tehostettuun oppilaan ohjaukseen valikoitunutta nuorta keskisuuresta eteläsavolaisesta yläkoulusta. Analyysin tein fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti aineistolähtöisesti ja esittelin aineistosta nousevat merkityskategoriat, jonka jälkeen peilasin niitä teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksista nousi esiin oppimisen pulmien ja kielivaikeuksien aiheuttamaa ohjauksen tarvetta, mutta odotetusti myös se ryhmä nuoria, jotka eivät ohjausta itse pyydä ja joita varten tehostetun ohjauksen tarpeen tunnistamisen käytäntöjä on kehitettävä. Jälkimmäisessä ryhmässä kehittymätön toimijuus ja motivaation puute nousivat keskeisinä nuorten kertomasta ja samalla vahvistui käsitys siitä, että nuoret eivät ole perheen tuen kannalta samanarvoisessa asemassa. Tulokset toivat esiin myös kouluviihtyvyystutkimuksissa esiintynyttä huolta nuoren kyvyttömyydestä nähdä omia onnistumisen mahdollisuuksiaan. Näihin puutteisiin suunnitelmallisella tehostetulla ohjauksella ja hyvällä moniammatillisella yhteistyöllä voidaan vaikuttaa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokko, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-06T11:15:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-06T11:15:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86304", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoitus oli kuvata tehostettuun henkil\u00f6kohtaiseen oppilaanohjaukseen valikoituneiden nuorten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n koululaisina, tehostettuun oppilaanohjaukseen valikoitumisesta sek\u00e4 perheen roolista valikoitumisessa ja nuoren koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Tehostetun henkil\u00f6kohtaisen oppilaanohjauksen tarjoaminen on lakimuutoksen kautta tullut koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4jille velvoittavaksi ja ohjauksen tehostamisen tarpeen tunnistamisen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vaativat kehitt\u00e4mist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo kehitysty\u00f6h\u00f6n nuoren n\u00e4k\u00f6kulmaa asiantuntijalausuntojen rinnalle.\nTutkimusaineiston ker\u00e4sin teemahaastatteluina joulukuussa 2022; haastattelin viitt\u00e4 tehostettuun oppilaan ohjaukseen valikoitunutta nuorta keskisuuresta etel\u00e4savolaisesta yl\u00e4koulusta. Analyysin tein fenomenografisen l\u00e4hestymistavan mukaisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja esittelin aineistosta nousevat merkityskategoriat, jonka j\u00e4lkeen peilasin niit\u00e4 teoreettiseen viitekehykseen. \nTuloksista nousi esiin oppimisen pulmien ja kielivaikeuksien aiheuttamaa ohjauksen tarvetta, mutta odotetusti my\u00f6s se ryhm\u00e4 nuoria, jotka eiv\u00e4t ohjausta itse pyyd\u00e4 ja joita varten tehostetun ohjauksen tarpeen tunnistamisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 on kehitett\u00e4v\u00e4. J\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 kehittym\u00e4t\u00f6n toimijuus ja motivaation puute nousivat keskeisin\u00e4 nuorten kertomasta ja samalla vahvistui k\u00e4sitys siit\u00e4, ett\u00e4 nuoret eiv\u00e4t ole perheen tuen kannalta samanarvoisessa asemassa. Tulokset toivat esiin my\u00f6s kouluviihtyvyystutkimuksissa esiintynytt\u00e4 huolta nuoren kyvytt\u00f6myydest\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 omia onnistumisen mahdollisuuksiaan. N\u00e4ihin puutteisiin suunnitelmallisella tehostetulla ohjauksella ja hyv\u00e4ll\u00e4 moniammatillisella yhteisty\u00f6ll\u00e4 voidaan vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-06T11:15:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-06T11:15:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu henkil\u00f6kohtainen oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valikoituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi tarvitsen enemm\u00e4n ohjausta? : tehostettu henkil\u00f6kohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304062435", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhetausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86304
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba9b9633-3677-4f0b-9d39-46e94d907ab8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304062435.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokko, Outi Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus valikoituminen Kasvatustiede Education 102 motivaatio perhetausta nuoret oppilaanohjaus yläkoulu toimijuus
title Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_full Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_fullStr Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_full_unstemmed Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_short Miksi tarvitsen enemmän ohjausta?
title_sort miksi tarvitsen enemmän ohjausta tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_sub tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
title_txtP Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
topic tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus valikoituminen Kasvatustiede Education 102 motivaatio perhetausta nuoret oppilaanohjaus yläkoulu toimijuus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede motivaatio nuoret oppilaanohjaus perhetausta tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus toimijuus valikoituminen yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86304 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304062435
work_keys_str_mv AT kokkoouti miksitarvitsenenemmänohjaustatehostettuhenkilökohtainenoppilaanohjausjasiihenvalikoitu