Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin tuen konkreettista toteuttamista opettajien välisessä yhteistyössä sekä yhteist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sillanpää, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86276
_version_ 1828193037660979200
author Sillanpää, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sillanpää, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sillanpää, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sillanpää, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin tuen konkreettista toteuttamista opettajien välisessä yhteistyössä sekä yhteistyön toimivuutta opettajien arvioimana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja viiden luokanopettajan vastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä soveltaen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteutetaan yhteistyössä suunnittelu- ja arviointityötä tehden, erilaisia pedagogisia ratkaisuja hyödyntäen sekä ollen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Opettajien rooleissa yhteistyössä on vaihtelevuutta eri työparien ja koulujen välillä. Opettajien yhteistyön toimivuuteen liittyy erilaisia edellytyksiä, vahvuuksia, haasteita sekä kehittämiskohteita. Opettajien kokemukset ovat ristiriitaiset sen suhteen, pystytäänkö kaikkia oppilaita tukemaan inklusiivisen opetuksen kontekstissa kyseisillä tuen toteuttamisen tavoilla yhteistyössä. Opettajien yhteistyö ei toimi moitteettomasti tällä hetkellä inklusiivisen opetuksen kontekstissa. Yhteistyö vaatii erilaisten lähtökohtien kehittämistyötä koulun johdon, kunnan ja valtakunnan tasolla, jotta inkluusion mukaiset arvot ja nykyisen tukimallin mukaiset tavoitteet voidaan saavuttaa.
first_indexed 2023-04-05T20:17:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-05T10:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-05T10:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 osana oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen konkreettista toteuttamista opettajien v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6n toimivuutta opettajien arvioimana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja viiden luokanopettajan vastauksista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnett\u00e4 soveltaen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tukea toteutetaan yhteisty\u00f6ss\u00e4 suunnittelu- ja arviointity\u00f6t\u00e4 tehden, erilaisia pedagogisia ratkaisuja hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 ollen yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden toimijoiden kanssa. Opettajien rooleissa yhteisty\u00f6ss\u00e4 on vaihtelevuutta eri ty\u00f6parien ja koulujen v\u00e4lill\u00e4. Opettajien yhteisty\u00f6n toimivuuteen liittyy erilaisia edellytyksi\u00e4, vahvuuksia, haasteita sek\u00e4 kehitt\u00e4miskohteita. Opettajien kokemukset ovat ristiriitaiset sen suhteen, pystyt\u00e4\u00e4nk\u00f6 kaikkia oppilaita tukemaan inklusiivisen opetuksen kontekstissa kyseisill\u00e4 tuen toteuttamisen tavoilla yhteisty\u00f6ss\u00e4. Opettajien yhteisty\u00f6 ei toimi moitteettomasti t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 inklusiivisen opetuksen kontekstissa. Yhteisty\u00f6 vaatii erilaisten l\u00e4ht\u00f6kohtien kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 koulun johdon, kunnan ja valtakunnan tasolla, jotta inkluusion mukaiset arvot ja nykyisen tukimallin mukaiset tavoitteet voidaan saavuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-05T10:31:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-05T10:31:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteisty\u00f6 oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen toteuttamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304052407", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86276
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f58c9df8-fff2-44da-bd1d-4de47421ece7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304052407.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sillanpää, Roosa Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö inkluusio erityisopettajat luokanopettajat
title Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_full Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_fullStr Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_full_unstemmed Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_short Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_sort erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
title_txtP Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
topic oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö inkluusio erityisopettajat luokanopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat inkluusio luokanopettajat oppimisen ja koulunkäynnin tuki yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304052407
work_keys_str_mv AT sillanpääroosa erityisopettajienjaluokanopettajienyhteistyöoppimisenjakoulunkäynnintuentoteuttam