Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin tuen konkreettista toteuttamista opettajien välisessä yhteistyössä sekä yhteist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sillanpää, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86276
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin tuen konkreettista toteuttamista opettajien välisessä yhteistyössä sekä yhteistyön toimivuutta opettajien arvioimana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen erityisopettajan ja viiden luokanopettajan vastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä soveltaen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteutetaan yhteistyössä suunnittelu- ja arviointityötä tehden, erilaisia pedagogisia ratkaisuja hyödyntäen sekä ollen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Opettajien rooleissa yhteistyössä on vaihtelevuutta eri työparien ja koulujen välillä. Opettajien yhteistyön toimivuuteen liittyy erilaisia edellytyksiä, vahvuuksia, haasteita sekä kehittämiskohteita. Opettajien kokemukset ovat ristiriitaiset sen suhteen, pystytäänkö kaikkia oppilaita tukemaan inklusiivisen opetuksen kontekstissa kyseisillä tuen toteuttamisen tavoilla yhteistyössä. Opettajien yhteistyö ei toimi moitteettomasti tällä hetkellä inklusiivisen opetuksen kontekstissa. Yhteistyö vaatii erilaisten lähtökohtien kehittämistyötä koulun johdon, kunnan ja valtakunnan tasolla, jotta inkluusion mukaiset arvot ja nykyisen tukimallin mukaiset tavoitteet voidaan saavuttaa.