Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa

Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista kuvaa varhaiskasvatusta aloittavasta lapsesta kirjat esittivät. Valitsemamm...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tommola, Milja, Suutari, Iitu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86275
_version_ 1826225696210419712
author Tommola, Milja Suutari, Iitu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tommola, Milja Suutari, Iitu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tommola, Milja Suutari, Iitu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tommola, Milja
datasource_str_mv jyx
description Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista kuvaa varhaiskasvatusta aloittavasta lapsesta kirjat esittivät. Valitsemamme näkökulmat aiheen tarkasteluun olivat lapsen tunteet, toiminta ja häneen kohdistuva aikuisen tarjoama tuki. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistomme koostui kahdeksasta vuoden 2010 jälkeen ilmestyneestä lasten kuvakirjasta. Sisällönanalyysin kautta muodostimme tutkimustulokset kuhunkin tutkimuskysymykseen. Lasten ilmentämät tunteet jaettiin kahteen yläluokkaan: miellyttäviin ja epämiellyttäviin tunteisiin. Lapsen toimintaa kuvaavia yläluokkia olivat: varmistuksen hakeminen, itsenäinen toiminta, vuorovaikutteinen toiminta ja välttelevä käyttäytyminen. Aikuisen antama tuki tiivistyi yläluokkiin: lapsen luottamuksen lisääminen, lapsen ihmissuhteiden huomioiminen, tapahtumien verbaalinen jäsentäminen ja toimiminen lapsen puolesta. Kirjoissa kuvattiin sitä, kuinka lapsen tuntiessa eri tunteita hänen toimintansakin tulee ilmi monenlaisissa muodoissa samoin kuin aikuisen hänelle tarjoama tuki. Nämä perspektiivit rakentavat kaikki osaltaan kirjojen kuvausta lapsesta lastenkirjallisuuden kontekstissa. Tulokset haastavatkin ajattelemaan kirjojen välittämää kuvaa lapsesta varhaiskasvatuksen aloittajana.
first_indexed 2023-04-05T20:17:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tommola, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutari, Iitu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-05T10:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-05T10:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86275", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lastenkirjallisuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n monenlaisia lasten el\u00e4m\u00e4n kannalta keskeisi\u00e4 \naiheita. Yksi t\u00e4llainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon t\u00e4ss\u00e4 \ntutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sit\u00e4, mink\u00e4laista kuvaa \nvarhaiskasvatusta aloittavasta lapsesta kirjat esittiv\u00e4t. Valitsemamme \nn\u00e4k\u00f6kulmat aiheen tarkasteluun olivat lapsen tunteet, toiminta ja h\u00e4neen \nkohdistuva aikuisen tarjoama tuki.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistomme koostui \nkahdeksasta vuoden 2010 j\u00e4lkeen ilmestyneest\u00e4 lasten kuvakirjasta. \nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta muodostimme tutkimustulokset kuhunkin \ntutkimuskysymykseen. Lasten ilment\u00e4m\u00e4t tunteet jaettiin kahteen yl\u00e4luokkaan: \nmiellytt\u00e4viin ja ep\u00e4miellytt\u00e4viin tunteisiin. Lapsen toimintaa kuvaavia \nyl\u00e4luokkia olivat: varmistuksen hakeminen, itsen\u00e4inen toiminta, \nvuorovaikutteinen toiminta ja v\u00e4lttelev\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytyminen. Aikuisen antama tuki \ntiivistyi yl\u00e4luokkiin: lapsen luottamuksen lis\u00e4\u00e4minen, lapsen ihmissuhteiden \nhuomioiminen, tapahtumien verbaalinen j\u00e4sent\u00e4minen ja toimiminen lapsen \npuolesta.\nKirjoissa kuvattiin sit\u00e4, kuinka lapsen tuntiessa eri tunteita h\u00e4nen \ntoimintansakin tulee ilmi monenlaisissa muodoissa samoin kuin aikuisen h\u00e4nelle \ntarjoama tuki. N\u00e4m\u00e4 perspektiivit rakentavat kaikki osaltaan kirjojen kuvausta \nlapsesta lastenkirjallisuuden kontekstissa. Tulokset haastavatkin ajattelemaan \nkirjojen v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4 kuvaa lapsesta varhaiskasvatuksen aloittajana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-05T10:29:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-05T10:29:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304052406", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86275
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f142eb3-1ad2-4fb5-98d3-e403ed22b75d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304052406.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tommola, Milja Suutari, Iitu Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus kuvakirjat lastenkirjallisuus varhaiskasvatus
title Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_full Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_fullStr Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_full_unstemmed Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_short Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_sort lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
title_txtP Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus kuvakirjat lastenkirjallisuus varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aloitus kuvakirjat lastenkirjallisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86275 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304052406
work_keys_str_mv AT tommolamilja lapsivarhaiskasvatuksenaloittajanalastenkuvakirjoissa