Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa

Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selvisi, että liiketoimintati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Valtteri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86265
_version_ 1826225804838699008
author Tuominen, Valtteri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuominen, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuominen, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuominen, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selvisi, että liiketoimintatiedon hallinnan avulla kertyvästä datasta voidaan saada arvokasta tietoa liiketoiminnan päätöksentekoon ja verkkokaupan liiketoiminnassa erityisesti markkinointia voidaan tehostaa massadata-analytiikan avulla. Verkkokaupan datan kaltaisen massadatan saaminen päätöksenteossa hyödynnettäväksi tiedoksi vaatii kuitenkin yritykseltä erilaisten massadatateknologioiden ja menetelmien hallitsemista. The amount of data that can be collected from ecommerce businesses is increasing rapidly. The purpose of this study was to find out how this data can be utilized in decision-making. The thesis was conducted as a literature review using peer-reviewed articles gathered from Google Scholar and Scopus. The results of the thesis revealed that valuable information for business decision-making can be obtained from the data collected with the usage of business intelligence, and in the e-commerce business, marketing in particular can be enhanced with the help of big data analytics. However, transforming big data of an e-commerce business into information that can be utilized in decision-making requires the company to master various technologies and methods.
first_indexed 2023-04-05T20:17:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuusio, Ari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Valtteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-05T05:31:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-05T05:31:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyv\u00e4n datan m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa jatkuvasti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten verkkokauppojen dataa saadaan hy\u00f6dynnetty\u00e4 liiketoiminnan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selvisi, ett\u00e4 liiketoimintatiedon hallinnan avulla kertyv\u00e4st\u00e4 datasta voidaan saada arvokasta tietoa liiketoiminnan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ja verkkokaupan liiketoiminnassa erityisesti markkinointia voidaan tehostaa massadata-analytiikan avulla. Verkkokaupan datan kaltaisen massadatan saaminen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi tiedoksi vaatii kuitenkin yritykselt\u00e4 erilaisten massadatateknologioiden ja menetelmien hallitsemista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The amount of data that can be collected from ecommerce businesses is increasing rapidly. The purpose of this study was to find out how this data can be utilized in decision-making. The thesis was conducted as a literature review using peer-reviewed articles gathered from Google Scholar and Scopus. The results of the thesis revealed that valuable information for business decision-making can be obtained from the data collected with the usage of business intelligence, and in the e-commerce business, marketing in particular can be enhanced with the help of big data analytics. However, transforming big data of an e-commerce business into information that can be utilized in decision-making requires the company to master various technologies and methods.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-04-05T05:31:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-05T05:31:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintatiedon hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "massadata-analytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Datan hy\u00f6dynt\u00e4minen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304052398", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "business intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86265
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c254d05-c179-491e-a866-97e9d370357e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304052398.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Valtteri Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa liiketoimintatiedon hallinta massadata-analytiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence verkkokauppa big data
title Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_full Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_fullStr Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_full_unstemmed Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_short Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_sort datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
title_txtP Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
topic liiketoimintatiedon hallinta massadata-analytiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence verkkokauppa big data
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede big data business intelligence liiketoimintatiedon hallinta massadata-analytiikka verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304052398
work_keys_str_mv AT tuominenvaltteri datanhyödyntäminenverkkokaupanliiketoimintajohtamisenpäätöksenteossa