”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erityisopettajat kokevat ulkona opettamisen. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka erityisopettajat toteuttavat ulkona opettamista, millaisia hyötyjä ulkona opettamisella koetaan olevan tukea tarvitsevalle oppilaalle ja mitä haasteita ulkona oppimisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevalainen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86247
_version_ 1828193037646299136
author Nevalainen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevalainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevalainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevalainen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erityisopettajat kokevat ulkona opettamisen. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka erityisopettajat toteuttavat ulkona opettamista, millaisia hyötyjä ulkona opettamisella koetaan olevan tukea tarvitsevalle oppilaalle ja mitä haasteita ulkona oppimiseen liittyy. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, millaiseksi erityisopettajat kokevat oman ulko-opettajuutensa ja mitkä tekijät kokemukseen vaikuttavat. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin neljän erityisopettajan puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisesti muodostamalla teemoja ja merkityskokonaisuuksia. Tutkimuksen mukaan erityisopettajat pitävät ulkona opettamisessa tärkeänä toiminnallisuutta, hyvää oppilaantuntemusta sekä selkeitä rutiineja. Ulkoympäristöt koettiin toisaalta kuormittavaksi ja toisaalta keskeiseksi eduksi. Opettajat kokevat ulkona opettamisen vahvistavan oppilaiden motivaatiota, itsetuntemusta, sosiaalisia taitoja, motoriikkaa, hyvinvointia ja luontosuhdetta. Ulko-opettajuuden kehittymisessä erityisopettajat kokevat tärkeäksi itselle sopivan näkökulman löytämisen sekä jatkuvan oppimisen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkona opettaminen monipuolistaa opetusta ja tukee tukea tarvitsevan oppilaan koulunkäyntiä. Ulkona opettaminen vaatii pitkäjänteisyyttä, jotta toimintatavat opitaan, sekä uudenlaista näkökulmaa oppia ja hyödyntää ympäristöä. Ulkona opettamisen lisäämiseksi huomiota tulisi kiinnittää opettajien yhteistyön tukemiseen, täydennyskoulutukseen sekä materiaalien saatavuuteen.
first_indexed 2024-05-08T20:04:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-03T10:57:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-03T10:57:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka erityisopettajat kokevat ulkona opettamisen. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka erityisopettajat toteuttavat ulkona opettamista, millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 ulkona opettamisella koetaan olevan tukea tarvitsevalle oppilaalle ja mit\u00e4 haasteita ulkona oppimiseen liittyy. Tutkimuksessa pyrittiin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaiseksi erityisopettajat kokevat oman ulko-opettajuutensa ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t kokemukseen vaikuttavat.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4n erityisopettajan puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineiston analyysi tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti muodostamalla teemoja ja merkityskokonaisuuksia.\nTutkimuksen mukaan erityisopettajat pit\u00e4v\u00e4t ulkona opettamisessa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 toiminnallisuutta, hyv\u00e4\u00e4 oppilaantuntemusta sek\u00e4 selkeit\u00e4 rutiineja. Ulkoymp\u00e4rist\u00f6t koettiin toisaalta kuormittavaksi ja toisaalta keskeiseksi eduksi. Opettajat kokevat ulkona opettamisen vahvistavan oppilaiden motivaatiota, itsetuntemusta, sosiaalisia taitoja, motoriikkaa, hyvinvointia ja luontosuhdetta. Ulko-opettajuuden kehittymisess\u00e4 erityisopettajat kokevat t\u00e4rke\u00e4ksi itselle sopivan n\u00e4k\u00f6kulman l\u00f6yt\u00e4misen sek\u00e4 jatkuvan oppimisen.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 ulkona opettaminen monipuolistaa opetusta ja tukee tukea tarvitsevan oppilaan koulunk\u00e4ynti\u00e4. Ulkona opettaminen vaatii pitk\u00e4j\u00e4nteisyytt\u00e4, jotta toimintatavat opitaan, sek\u00e4 uudenlaista n\u00e4k\u00f6kulmaa oppia ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Ulkona opettamisen lis\u00e4\u00e4miseksi huomiota tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 opettajien yhteisty\u00f6n tukemiseen, t\u00e4ydennyskoulutukseen sek\u00e4 materiaalien saatavuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-03T10:57:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-03T10:57:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "118", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkona opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJonkun silmiin se on ihan \u00e4lyt\u00f6n kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mielet\u00f6nt\u00e4.\u201d : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304032380", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86247
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd064dc7-7563-490e-a7c9-3b2aa403f616\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304032380.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevalainen, Hanna ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta ulkona opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus erityisopettajat opetusmenetelmät ympäristökasvatus
title ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_full ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_fullStr ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_full_unstemmed ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_short ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.”
title_sort jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_sub erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
title_txtP ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta
topic ulkona opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus erityisopettajat opetusmenetelmät ympäristökasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopettajat erityisopetus opetusmenetelmät ulkona opettaminen ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304032380
work_keys_str_mv AT nevalainenhanna jonkunsilmiinseonihanälytönkaaosmutmunsilmiinseonihanniinkumieletöntäerityisopet