”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ja käännekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio kiinnitetään vuorovaikutukseen ja oppilaan kohtaamiseen. Tutkimuksen keskiössä oli po...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mursula, Aada
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86165
_version_ 1826225706604953600
author Mursula, Aada
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mursula, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mursula, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mursula, Aada
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ja käännekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio kiinnitetään vuorovaikutukseen ja oppilaan kohtaamiseen. Tutkimuksen keskiössä oli positiivisen pedagogiikan omaksuminen, ja sitä tarkasteltiin opettajien kirjoitettujen ja visuaalisten tekstien kautta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vahvuusperustaisuus ja luonteenvahvuudet näkyvät opettajien työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisesti noudattaen narratiivista tutkimustapaa. Aineisto koostui kymmenen opettajan tarinasta sekä visuaalisesta tuotoksesta, ja aineistoa analysoitiin temaattisen narratiivisen analyysin keinoin. Tulokset ilmaistiin temaattisen jaottelun lisäksi tyyppitarinan sekä visuaalisen kuvauksen muodossa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koetaan myönteisinä. Tulosten mukaan positiivisen pedagogiikan omaksuminen on muun muassa parantanut opettajien työssäjaksamista, helpottanut yhteistyötä perheiden kanssa ja lisännyt sekä opettajien että oppilaiden hyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan omaksumisen myötä yhteishenki on parantunut, ja vahvuuspuhe ja luonteenvahvuudet on omaksuttu osaksi koulujen yhteistä toimintakulttuuria. Tuloksista kävi ilmi, että positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koettiin pääosin opettajuutta syvällisesti muuttaneina tekijöinä. Narratiivinen tutkimusote mahdollisti syvällisen ja moniäänisen ymmärryksen opettajien kokemuksista.
first_indexed 2023-03-29T20:07:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mursula, Aada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-29T08:56:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-29T08:56:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86165", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia muutoksia ja k\u00e4\u00e4nnekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio kiinnitet\u00e4\u00e4n vuorovaikutukseen ja oppilaan kohtaamiseen. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 oli positiivisen pedagogiikan omaksuminen, ja sit\u00e4 tarkasteltiin opettajien kirjoitettujen ja visuaalisten tekstien kautta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vahvuusperustaisuus ja luonteenvahvuudet n\u00e4kyv\u00e4t opettajien ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisesti noudattaen narratiivista tutkimustapaa. Aineisto koostui kymmenen opettajan tarinasta sek\u00e4 visuaalisesta tuotoksesta, ja aineistoa analysoitiin temaattisen narratiivisen analyysin keinoin. Tulokset ilmaistiin temaattisen jaottelun lis\u00e4ksi tyyppitarinan sek\u00e4 visuaalisen kuvauksen muodossa.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koetaan my\u00f6nteisin\u00e4. Tulosten mukaan positiivisen pedagogiikan omaksuminen on muun muassa parantanut opettajien ty\u00f6ss\u00e4jaksamista, helpottanut yhteisty\u00f6t\u00e4 perheiden kanssa ja lis\u00e4nnyt sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden hyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan omaksumisen my\u00f6t\u00e4 yhteishenki on parantunut, ja vahvuuspuhe ja luonteenvahvuudet on omaksuttu osaksi koulujen yhteist\u00e4 toimintakulttuuria. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koettiin p\u00e4\u00e4osin opettajuutta syv\u00e4llisesti muuttaneina tekij\u00f6in\u00e4. Narratiivinen tutkimusote mahdollisti syv\u00e4llisen ja moni\u00e4\u00e4nisen ymm\u00e4rryksen opettajien kokemuksista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-29T08:56:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-29T08:56:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonteenvahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dIlman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehd\u00e4 ty\u00f6t\u00e4ni\u201d : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303292305", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86165
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36603370-c2fd-415f-aa21-7d166aec92db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303292305.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mursula, Aada ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa vahvuusperustainen opetus luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 narratiivinen tutkimus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka opettajuus
title ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_full ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_fullStr ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_full_unstemmed ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_short ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni”
title_sort ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_sub positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
title_txtP ”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
topic vahvuusperustainen opetus luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 narratiivinen tutkimus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luonteenvahvuudet narratiivinen tutkimus opettajuus pedagogiikka positiivinen pedagogiikka vahvuusperustainen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86165 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303292305
work_keys_str_mv AT mursulaaada ilmanpositiivistapedagogiikkaaenjaksaisitehdätyötänipositiivisenpedagogiikanomaksumi