Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli saada tietoa liikunnanopettajien käyttämistä yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoista opetuksen yhteydessä. Samalla tarkoituksena oli kerätä tietoa opettajien näkökulmasta yhteisöllisyydelle haitallisista tekijöistä sekä siitä, miten opetusryhmän koko, erillis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkaniemi, Matias
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86135
_version_ 1826225779496714240
author Honkaniemi, Matias
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkaniemi, Matias Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkaniemi, Matias Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkaniemi, Matias
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli saada tietoa liikunnanopettajien käyttämistä yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoista opetuksen yhteydessä. Samalla tarkoituksena oli kerätä tietoa opettajien näkökulmasta yhteisöllisyydelle haitallisista tekijöistä sekä siitä, miten opetusryhmän koko, erillisryhmän ja sekaryhmän opettaminen vaikuttivat yhteisöllisyyden muodostumiseen. Tutkielman kohdejoukkona toimi eri kouluasteilla opettavat, Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat Liito ry:n jäseninä olleet suomalaiset liikunnanopettajat. Yhteensä 75 opettajan vastaukset otettiin mukaan tutkielman aineistoon. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka analysoinnissa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opettajat vastasivat yhteensä 16 monivalintakysymykseen ja kahteen avoimeen kysymykseen. Monivalintakysymysten määrällisenä mittarina toimi Likert-asteikko ja tilastollisena menetelmänä hyödynnettiin riippumattomien otosten t-testiä. Avoimissa vastauksissa hyödynnettiin esille nostettujen sisältöjen tyypittelyä ja prosentuaalisten arvojen laskemista. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS Statistic 28 ohjelman avulla. Yhteistyön toteuttaminen ja ryhmässä toiminta sekä opettajan aktiivinen toiminta ja asenne nousivat vahvimmin esille yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoina. Yhteisöllisyyttä haittaaviksi tekijöiksi nousivat vahvimmin esille ryhmään liittyvät tekijät, kuten suuri ryhmäkoko tai heterogeeniset ryhmät. Yksilön haitallisessa toiminnassa korostui negatiivinen asenne ja häiriökäyttäytyminen. Seka- ja erillisryhmien opettajien vastauksissa ei pystytty havaitsemaan selkeää poikkeavuutta yhteisöllisyyttä vahvistavien tai haittaavien tekijöiden välillä. Vahvistavina tekijöinä isojen ryhmien opettajien vastauksissa yhteistyön toteuttaminen ja ryhmässä toiminta nousivat useammin esille verrattuna pienempien ryhmien opettajiin. Suuri ryhmäkoko nähtiin useimmiten haittaavana tekijänä isoissa ryhmissä. Isoimmat erot mies- ja naisopettajien välisessä keskiarvojen vertailussa olivat kilpailutilanteen hyödyntämisessä, viihtyisien ja hauskojen opetushetkien muodostamisessa sekä tunnetaitojen opettamisessa. Voidaan todeta, että yhteisöllisyyden vahvistaminen liikunnanopetuksessa on opettajien toimesta säännöllistä ja osana opetustoimintaa. Yhteisöllisyyden vahvistaminen nojaa opettajien toiminnassa yhteistyön toteuttamiseen opetusryhmässä, jossa opettajan kannustavalla asenteella ja keskusteluhetkillä oppilaiden kanssa voidaan nähdä olevan merkittävä asema. Tulevaisuudessa jatkotutkimus voisi keskittyä selvittämään tarkemmin opettajien käsityksiä yhteisöllisyyteen liittyvistä merkityksistä liikunnanopetuksessa. The purpose of this Master’s thesis was to get information about the methods used by physical education teachers to promote relatedness during physical education class. Also, it was relevant to collect information from the teachers' point of view about factors that are harmful to relatedness and how the size of the class, single-sex and coeducation teaching influenced the sense of relatedness. The target group of the study was Finnish physical education teachers who were members of Finnish Physical and Health teacher association Liito ry. A total of 75 teachers' answers were included in the thesis material. The thesis was carried out as a survey, the analysis of which utilized quantitative and qualitative research methods. The teachers answered a total of 16 multiple choice questions and two open questions. The quantitative measure of the multiple-choice questions was the Likert scale, and the statistical method was analyzed by independent samples t-test. In the open-ended answers, the classification of the highlighted contents and the calculation of percentage values were used. The data was analyzed by using the IBM SPSS Statistic 28 software. Implementation of cooperation and activities in a group, as well as the teacher's active attitude, emerged the strongest as means of strengthening relatedness. Factors related to the group, such as large group size or heterogeneous groups, emerged as the factors hindering the relatedness during physical education class. A negative attitude and disruptive behavior were highlighted in the individual's harmful activity category. In the answers of the teachers of single-sex and coeducation, no clear deviation could be observed between the factors that strengthen or hinder relatedness. The answers of the teachers of large groups, implementation of cooperation and activities in the group came up more often as reinforcing factors compared to the teachers of smaller groups. Large group size was most often seen as a hindering factor in large groups. The biggest differences in the averages between the sexes were in utilizing the competitive situation, creating pleasant activity during physical education class and teaching emotional skills. It can be stated that the strengthening of relatedness in physical education is done by teachers regularly and as part of teaching activities. Promoting relatedness is based on the implementation of cooperation in the teachers' activities in the teaching group, where the teacher's encouraging attitude and moments of conversation with the students can be seen to have a significant role. In the future, further research could focus on finding out in more detail the teachers' perceptions of the meanings related to relatedness in physical education.
first_indexed 2023-03-28T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salin, Kasper", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkaniemi, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-28T04:50:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-28T04:50:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86135", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli saada tietoa liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden vahvistamisen keinoista opetuksen yhteydess\u00e4. Samalla tarkoituksena oli ker\u00e4t\u00e4 tietoa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta yhteis\u00f6llisyydelle haitallisista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, miten opetusryhm\u00e4n koko, erillisryhm\u00e4n ja sekaryhm\u00e4n opettaminen vaikuttivat yhteis\u00f6llisyyden muodostumiseen. Tutkielman kohdejoukkona toimi eri kouluasteilla opettavat, Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat Liito ry:n j\u00e4senin\u00e4 olleet suomalaiset liikunnanopettajat. Yhteens\u00e4 75 opettajan vastaukset otettiin mukaan tutkielman aineistoon. \n\nTutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Opettajat vastasivat yhteens\u00e4 16 monivalintakysymykseen ja kahteen avoimeen kysymykseen. Monivalintakysymysten m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 mittarina toimi Likert-asteikko ja tilastollisena menetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin riippumattomien otosten t-testi\u00e4. Avoimissa vastauksissa hy\u00f6dynnettiin esille nostettujen sis\u00e4lt\u00f6jen tyypittely\u00e4 ja prosentuaalisten arvojen laskemista. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS Statistic 28 ohjelman avulla.\n\nYhteisty\u00f6n toteuttaminen ja ryhm\u00e4ss\u00e4 toiminta sek\u00e4 opettajan aktiivinen toiminta ja asenne nousivat vahvimmin esille yhteis\u00f6llisyyden vahvistamisen keinoina. Yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 haittaaviksi tekij\u00f6iksi nousivat vahvimmin esille ryhm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, kuten suuri ryhm\u00e4koko tai heterogeeniset ryhm\u00e4t. Yksil\u00f6n haitallisessa toiminnassa korostui negatiivinen asenne ja h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen. Seka- ja erillisryhmien opettajien vastauksissa ei pystytty havaitsemaan selke\u00e4\u00e4 poikkeavuutta yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 vahvistavien tai haittaavien tekij\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4. Vahvistavina tekij\u00f6in\u00e4 isojen ryhmien opettajien vastauksissa yhteisty\u00f6n toteuttaminen ja ryhm\u00e4ss\u00e4 toiminta nousivat useammin esille verrattuna pienempien ryhmien opettajiin. Suuri ryhm\u00e4koko n\u00e4htiin useimmiten haittaavana tekij\u00e4n\u00e4 isoissa ryhmiss\u00e4. Isoimmat erot mies- ja naisopettajien v\u00e4lisess\u00e4 keskiarvojen vertailussa olivat kilpailutilanteen hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4, viihtyisien ja hauskojen opetushetkien muodostamisessa sek\u00e4 tunnetaitojen opettamisessa. Voidaan todeta, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden vahvistaminen liikunnanopetuksessa on opettajien toimesta s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 ja osana opetustoimintaa. Yhteis\u00f6llisyyden vahvistaminen nojaa opettajien toiminnassa yhteisty\u00f6n toteuttamiseen opetusryhm\u00e4ss\u00e4, jossa opettajan kannustavalla asenteella ja keskusteluhetkill\u00e4 oppilaiden kanssa voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan merkitt\u00e4v\u00e4 asema. Tulevaisuudessa jatkotutkimus voisi keskitty\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tarkemmin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisyyteen liittyvist\u00e4 merkityksist\u00e4 liikunnanopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master\u2019s thesis was to get information about the methods used by physical education teachers to promote relatedness during physical education class. Also, it was relevant to collect information from the teachers' point of view about factors that are harmful to relatedness and how the size of the class, single-sex and coeducation teaching influenced the sense of relatedness. The target group of the study was Finnish physical education teachers who were members of Finnish Physical and Health teacher association Liito ry. A total of 75 teachers' answers were included in the thesis material. \n\nThe thesis was carried out as a survey, the analysis of which utilized quantitative and qualitative research methods. The teachers answered a total of 16 multiple choice questions and two open questions. The quantitative measure of the multiple-choice questions was the Likert scale, and the statistical method was analyzed by independent samples t-test. In the open-ended answers, the classification of the highlighted contents and the calculation of percentage values were used. The data was analyzed by using the IBM SPSS Statistic 28 software.\n\nImplementation of cooperation and activities in a group, as well as the teacher's active attitude, emerged the strongest as means of strengthening relatedness. Factors related to the group, such as large group size or heterogeneous groups, emerged as the factors hindering the relatedness during physical education class. A negative attitude and disruptive behavior were highlighted in the individual's harmful activity category. In the answers of the teachers of single-sex and coeducation, no clear deviation could be observed between the factors that strengthen or hinder relatedness. The answers of the teachers of large groups, implementation of cooperation and activities in the group came up more often as reinforcing factors compared to the teachers of smaller groups. Large group size was most often seen as a hindering factor in large groups. The biggest differences in the averages between the sexes were in utilizing the competitive situation, creating pleasant activity during physical education class and teaching emotional skills. It can be stated that the strengthening of relatedness in physical education is done by teachers regularly and as part of teaching activities. Promoting relatedness is based on the implementation of cooperation in the teachers' activities in the teaching group, where the teacher's encouraging attitude and moments of conversation with the students can be seen to have a significant role. In the future, further research could focus on finding out in more detail the teachers' perceptions of the meanings related to relatedness in physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-28T04:50:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-28T04:50:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteis\u00f6llisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303282277", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86135
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6a8715b-fe4d-4043-827b-b7e1e568e493\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303282277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkaniemi, Matias Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetus liikunta yhteisöllisyys koululiikunta opetusmenetelmät
title Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_full Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_fullStr Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_short Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_sort yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
title_txtP Yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot liikunnanopetuksessa
topic liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetus liikunta yhteisöllisyys koululiikunta opetusmenetelmät
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopetus liikunta opetus opetusmenetelmät yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86135 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303282277
work_keys_str_mv AT honkaniemimatias yhteisöllisyydenvahvistamisenkeinotliikunnanopetuksessa