Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English

Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja ääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kielessä on suomen vaik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suutari, Sini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86134
_version_ 1826225720286773248
author Suutari, Sini
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suutari, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suutari, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suutari, Sini
datasource_str_mv jyx
description Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja ääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kielessä on suomen vaikuttamalle englannin kielen ääntämiselle oma käsitteensä: rallienglanti. Rallienglanti on Suomessa yleisesti tunnettu käsite, mutta siitä on niukalti aiempaa tutkimusta. Tämän maisteritutkielman tavoitteena oli tarkastella rallienglantia ilmiönä erityisesti siitä näkökulmasta, millaisia näkemyksiä yläkoululaisilla on englannin ääntämisestä ja rallienglannista. Tutkimuksessa pyrittiin muun muassa kartoittamaan rallienglannin käyttötarkoituksia ja käyttötilanteita. Näkemyksien subjektiivisuudesta huolimatta niiden tutkiminen on hyödyllistä, sillä ne vaikuttavat oppimiseen ja siihen, miten kielen käyttäjiä kohdellaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 50 yhdeksäsluokkalaista eräästä keskisuomalaisesta koulusta. Ennen kyselytutkimuksen toteutusta kysely pilotoitiin toisen koulun yläkouluryhmällä. Kysely sisälsi sekä avokysymyksiä että strukturoidumpia kysymyksiä, jotka analysoitiin kysymyksestä riippuen temaattisella analyysillä tai kuvailevan tilastotieteen avulla. Tutkimuksen pienen osallistujamäärän vuoksi sen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta vastausten pohjalta oppilaiden näkemykset englannin ääntämisen oppimisesta, opetuksesta ja rallienglannista olivat enimmäkseen positiivisia. Rallienglanti oli oppilaille tuttu käsitteenä ja rallienglannin tarkoituksellisesta käytöstä annettiin erilaisia esimerkkejä. Vastauksissa korostuivat ennen kaikkea rallienglannin käyttö huumorimielessä sekä läheisten ihmisten kuten perheen ja ystävien kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e1hn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutari, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-28T04:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-28T04:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n edelleen vieraana kielen\u00e4. Suomalaisten englannin kielitaito on my\u00f6s varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja \u00e4\u00e4nt\u00e4minen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kieless\u00e4 on suomen vaikuttamalle englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4miselle oma k\u00e4sitteens\u00e4: rallienglanti. Rallienglanti on Suomessa yleisesti tunnettu k\u00e4site, mutta siit\u00e4 on niukalti aiempaa tutkimusta. T\u00e4m\u00e4n maisteritutkielman tavoitteena oli tarkastella rallienglantia ilmi\u00f6n\u00e4 erityisesti siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 yl\u00e4koululaisilla on englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4 ja rallienglannista. Tutkimuksessa pyrittiin muun muassa kartoittamaan rallienglannin k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia ja k\u00e4ytt\u00f6tilanteita. N\u00e4kemyksien subjektiivisuudesta huolimatta niiden tutkiminen on hy\u00f6dyllist\u00e4, sill\u00e4 ne vaikuttavat oppimiseen ja siihen, miten kielen k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 kohdellaan.\n\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 50 yhdeks\u00e4sluokkalaista er\u00e4\u00e4st\u00e4 keskisuomalaisesta koulusta. Ennen kyselytutkimuksen toteutusta kysely pilotoitiin toisen koulun yl\u00e4kouluryhm\u00e4ll\u00e4. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 avokysymyksi\u00e4 ett\u00e4 strukturoidumpia kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin kysymyksest\u00e4 riippuen temaattisella analyysill\u00e4 tai kuvailevan tilastotieteen avulla. Tutkimuksen pienen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi sen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, mutta vastausten pohjalta oppilaiden n\u00e4kemykset englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisesta, opetuksesta ja rallienglannista olivat enimm\u00e4kseen positiivisia. Rallienglanti oli oppilaille tuttu k\u00e4sitteen\u00e4 ja rallienglannin tarkoituksellisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 annettiin erilaisia esimerkkej\u00e4. Vastauksissa korostuivat ennen kaikkea rallienglannin k\u00e4ytt\u00f6 huumorimieless\u00e4 sek\u00e4 l\u00e4heisten ihmisten kuten perheen ja yst\u00e4vien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-28T04:43:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-28T04:43:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English pronunciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Rally English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "secondary school students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English in Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish 9\u1d57\u02b0 graders\u2019 views on English pronunciation and Rally English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303282276", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86134
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0de37620-5310-4b9f-adf3-51ec5ccf6fc1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303282276.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suutari, Sini Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English English pronunciation Rally English secondary school students English in Finland questionnaire Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen suullinen kielitaito kielitaito English language pronunciation oral language skills language skills
title Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
title_full Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
title_fullStr Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
title_full_unstemmed Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
title_short Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
title_sort finnish 9th graders views on english pronunciation and rally english
title_txtP Finnish 9th graders’ views on English pronunciation and Rally English
topic English pronunciation Rally English secondary school students English in Finland questionnaire Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen suullinen kielitaito kielitaito English language pronunciation oral language skills language skills
topic_facet 301 Englannin kieli English English in Finland English language English pronunciation Rally English englannin kieli kielitaito language skills oral language skills pronunciation questionnaire secondary school students suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86134 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303282276
work_keys_str_mv AT suutarisini finnish9thgradersviewsonenglishpronunciationandrallyenglish