Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa

Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen musiikinopetuksessa. Tarkastelen aihetta pääasiallisesti peruskoulukontekstissa, mutta si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylönen, Elisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86122
Description
Summary:Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen musiikinopetuksessa. Tarkastelen aihetta pääasiallisesti peruskoulukontekstissa, mutta sivuan myös esimerkiksi lukiokoulutusta. Tutkin aihetta siihen liittyvän kirjallisuuden sekä tutkimuksen pohjalta. Toiminnanohjaus on toimintakyvyn kannalta tärkeää niin koulussa kuin muutenkin arjessa. Toiminnanohjaukseen on mahdollista vaikuttaa ja opettajille on tarjolla useita erilaisia toimintatapoja ja käytäntöjä, joilla tukea voi toteuttaa. Toiminnanohjauksen tuessa on paljon elementtejä, joiden tarkoituksena on tehdä opetuksesta selkeämpää ja sujuvampaa. Täten opettaja saa myös itselleen työkaluja toimivampaan opetukseen. Koska toiminnanohjaus on niin keskeistä koulussa tapahtuvalle toiminnalle, sitä on tärkeää tutkia. Tutkimusta voisi jatkaa toiminnanohjauksen ja musiikinopetuksen yhteydestä. Musiikinopetuksessa oppilaan toiminnanohjausta haastetaan paljon, mutta tutkimus ja kirjallisuus painottuu yleisesti toiminnanohjauksen tukeen opetuksessa tai arjessa.