Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten turvallisuuskasvatus ilmenee lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta yläkoulujen perusopetusta ohjaavissa dokumenteissa. Tutkimukset osoittavat, että lähisuhdeväkivalta on ylisukupolvista. Väkivallan ja turvallisuuden ilmiöiden varhainen käsittel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sipari, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86121
_version_ 1826225700153065472
author Sipari, Piia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sipari, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sipari, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sipari, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten turvallisuuskasvatus ilmenee lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta yläkoulujen perusopetusta ohjaavissa dokumenteissa. Tutkimukset osoittavat, että lähisuhdeväkivalta on ylisukupolvista. Väkivallan ja turvallisuuden ilmiöiden varhainen käsittely on tärkeää, sillä aikaisemmat tutkimukset osoittavat nuoriin kohdennettujen toimenpiteiden olevan tehokkaampia, mitä aikuisiällä toteutetut toimenpiteet väkivallan ennaltaehkäisyksi. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena diskurssianalyysiä ja dokumenttianalyysiä hyödyntäen. Analyysin kohteena olivat perusopetusta ohjaavat lait ja valtakunnallinen sekä kuntakohtaiset opetussuunnitelmat. Valitsin aineiston kuntakohtaisten opetussuunnitelmien osalta kyllääntymismenetelmällä. Analysoin kaiken kaikkiaan 19 kuntakohtaista opetussuunnitelmaa. Tutkimuksessa käytän käsitettä turvataitokasvatus, kun turvallisuuskasvatusta tarkastellaan lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Tutkimustuloksissa turvallisuus ilmeni subjektiivisena kokemuksena, minkä keskiössä on vuorovaikutus ja ihmissuhteet. Turvataitokasvatus nähtiin keinona opettaa turvataitoja oppilaille, minkä avulla edistetään nuorten kykyä rakentaa ja ylläpitää turvallisia ihmissuhteita. Tutkimukseni korostaa turvataitokasvatusta osana opetussuunnitelmien sosiaalista kestävyyttä ja tarjoaa keskustelun avauksen tästä vähemmän tunnistetusta opetussuunnitelmien turvallisuuskasvatuksen osa-alueesta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sipari, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-27T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-27T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten turvallisuuskasvatus ilmenee l\u00e4hisuhdev\u00e4kivallan ennaltaehk\u00e4isyn n\u00e4k\u00f6kulmasta yl\u00e4koulujen perusopetusta ohjaavissa dokumenteissa. Tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 l\u00e4hisuhdev\u00e4kivalta on ylisukupolvista. V\u00e4kivallan ja turvallisuuden ilmi\u00f6iden varhainen k\u00e4sittely on\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 aikaisemmat tutkimukset osoittavat nuoriin kohdennettujen toimenpiteiden olevan tehokkaampia, mit\u00e4 aikuisi\u00e4ll\u00e4 toteutetut toimenpiteet v\u00e4kivallan ennaltaehk\u00e4isyksi.\nToteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena diskurssianalyysi\u00e4 ja dokumenttianalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Analyysin kohteena olivat perusopetusta ohjaavat lait ja valtakunnallinen sek\u00e4 kuntakohtaiset opetussuunnitelmat. Valitsin\naineiston kuntakohtaisten opetussuunnitelmien osalta kyll\u00e4\u00e4ntymismenetelm\u00e4ll\u00e4. Analysoin kaiken kaikkiaan 19 kuntakohtaista opetussuunnitelmaa.\nTutkimuksessa k\u00e4yt\u00e4n k\u00e4sitett\u00e4 turvataitokasvatus, kun turvallisuuskasvatusta tarkastellaan l\u00e4hisuhdev\u00e4kivallan ennaltaehk\u00e4isyn n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimustuloksissa turvallisuus ilmeni subjektiivisena kokemuksena, mink\u00e4 keski\u00f6ss\u00e4 on vuorovaikutus ja ihmissuhteet. Turvataitokasvatus n\u00e4htiin keinona\nopettaa turvataitoja oppilaille, mink\u00e4 avulla edistet\u00e4\u00e4n nuorten kyky\u00e4 rakentaa\nja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 turvallisia ihmissuhteita. Tutkimukseni korostaa turvataitokasvatusta osana opetussuunnitelmien sosiaalista kest\u00e4vyytt\u00e4 ja tarjoaa keskustelun\navauksen t\u00e4st\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n tunnistetusta opetussuunnitelmien turvallisuuskasvatuksen osa-alueesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-27T07:26:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-27T07:26:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvataitokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvataidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hisuhdev\u00e4kivallan ennaltaehk\u00e4isy osana yl\u00e4koulujen turvataitokasvatusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303272269", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kest\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hisuhdev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86121
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b811c22e-a3ca-4533-abd1-71e55edb9b8c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303272269.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sipari, Piia Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta turvataitokasvatus turvataidot Aikuiskasvatus Adult Education 102 sosiaalinen kestävyys turvallisuus ennaltaehkäisy väkivalta lähisuhdeväkivalta yläkoulu opetussuunnitelmat turvallisuuskasvatus perheväkivalta opetus turvattomuus
title Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_full Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_fullStr Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_full_unstemmed Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_short Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_sort lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
title_txtP Lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
topic turvataitokasvatus turvataidot Aikuiskasvatus Adult Education 102 sosiaalinen kestävyys turvallisuus ennaltaehkäisy väkivalta lähisuhdeväkivalta yläkoulu opetussuunnitelmat turvallisuuskasvatus perheväkivalta opetus turvattomuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ennaltaehkäisy lähisuhdeväkivalta opetus opetussuunnitelmat perheväkivalta sosiaalinen kestävyys turvallisuus turvallisuuskasvatus turvataidot turvataitokasvatus turvattomuus väkivalta yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86121 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303272269
work_keys_str_mv AT siparipiia lähisuhdeväkivallanennaltaehkäisyosanayläkoulujenturvataitokasvatusta