Luokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia omasta minäpystyvyydestään näiden oppiaineiden opettamisessa. Tutkimukseen osallistui yh...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kantoluoto, Suvi, Räsänen, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86119
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia omasta minäpystyvyydestään näiden oppiaineiden opettamisessa. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa. Luokanopettajat tavoitettiin tutkimukseen omien kontaktiemme kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Luokanopettajat kokivat saamansa koulutuksen pääosin hyvänä, tosin mainittiin, että teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Haastavista oppiaineista opettaa eniten mainintoja oli musiikista. Koulutuksessa saatu musiikinopetus oli monen mielestä vain “pintaraapaisu”, eikä sen koettu antavan riittäviä käytännön taitoja opetustyöhön. Luokanopettajat mainitsivat olevansa kykeneviä musiikinopettajia lähinnä alkuopetuksessa. Luokanopettajat kuvailivat työyhteisön ratkaisevan haastavaksi koetun oppiaineen opettamiseen liittyviä haasteita muun muassa yhteisopetuksen keinoin. Olisikin syytä pohtia, miten luokanopettajakoulutuksessa tulisi huomioida teorian ja käytännön yhdistäminen. Pitäisikö luokanopettajakoulutuksessa olla enemmän käytännön harjoittelua? Voisiko harjoittelua “räätälöidä” siten, että kukin opiskelija saa harjoitella niitä taitoja, joissa tuntee haasteita?