Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä
saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita.
Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia omasta
minäpystyvyydestään näiden oppiaineiden opettamisessa.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa. Luokanopettajat
tavoitettiin tutkimukseen omien kontaktiemme kautta. Tutkimus toteutettiin
laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna
ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Luokanopettajat kokivat saamansa koulutuksen pääosin hyvänä, tosin
mainittiin, että teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Haastavista oppiaineista
opettaa eniten mainintoja oli musiikista. Koulutuksessa saatu musiikinopetus oli
monen mielestä vain “pintaraapaisu”, eikä sen koettu antavan riittäviä
käytännön taitoja opetustyöhön. Luokanopettajat mainitsivat olevansa
kykeneviä musiikinopettajia lähinnä alkuopetuksessa. Luokanopettajat
kuvailivat työyhteisön ratkaisevan haastavaksi koetun oppiaineen opettamiseen
liittyviä haasteita muun muassa yhteisopetuksen keinoin. Olisikin syytä pohtia,
miten luokanopettajakoulutuksessa tulisi huomioida teorian ja käytännön
yhdistäminen. Pitäisikö luokanopettajakoulutuksessa olla enemmän käytännön
harjoittelua? Voisiko harjoittelua “räätälöidä” siten, että kukin opiskelija saa
harjoitella niitä taitoja, joissa tuntee haasteita?
|