Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sekä heidän käsityksiään itsestään ruotsinoppijoina. Määrittelen monikielisyyden useamman kuin yhden kielen käyttönä arjessa. Pääkäsitteet ovat kieliasenne ja kieliminä, ja niiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiuru, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86117
_version_ 1828193198093107200
author Kiuru, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiuru, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiuru, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiuru, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sekä heidän käsityksiään itsestään ruotsinoppijoina. Määrittelen monikielisyyden useamman kuin yhden kielen käyttönä arjessa. Pääkäsitteet ovat kieliasenne ja kieliminä, ja niiden kautta tarkastelen oppilaiden haasteita, onnistumisia, tavoitteita, opetuksen sisältöjä sekä muiden ihmisten merkitystä oppilaiden kieliasenteille ja kieliminälle. Tutkin oppilaiden kieliasenteita ja kieliminiä kvalitatiivisesti haastattelemalla kolmea monikielistä kahdeksasluokkalaista joulukuussa 2022. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin kysymyksiin: Millaisia oppilaiden kieliasenteet ruotsin opiskelua kohtaan ovat? Millaisia ruotsin kielen kieliminiä oppilaiden ajatuksista muodostuu? Oppilaat suhtautuivat pääosin positiivisesti ruotsin opiskeluun tässä hetkessä, mutta ajatukset ruotsin hyödyllisyydestä heidän tulevaisuutensa kannalta vaihtelivat. Oppilailla oli ollut ennakkoluuloja ruotsin opiskelua kohtaan aloittaessaan ruotsin opinnot, mutta ne ovat muuttuneet. Kotikielen merkitys asennoitumiselle ruotsin opiskeluun tuli esille vain yhden oppilaan kertoessa ennakkokäsityksistään. Oppilaiden kieliministä muodostui myönteinen kuva, ja he kuvasivat vaihtelevasti vahvuusalueitaan ja tavoitteitaan. Arvosanat korostuivat tapana arvioida omia ruotsin taitoja. Suosikkitehtäviksi oppilaat nimesivät erityisesti kommunikatiiviset tehtävät. Oppilaat olivat tyytyväisiä opetuksen sisältöön. Positiivisten kieliasenteiden ja kieliminien kautta voidaan nähdä yhteys opetussisällön, opettajan ja perheenjäsenten merkitykseen.
first_indexed 2023-03-27T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiuru, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-27T06:41:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-27T06:41:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sek\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n ruotsinoppijoina. M\u00e4\u00e4rittelen monikielisyyden useamman kuin yhden kielen k\u00e4ytt\u00f6n\u00e4 arjessa. P\u00e4\u00e4k\u00e4sitteet ovat kieliasenne ja kielimin\u00e4, ja niiden kautta tarkastelen oppilaiden haasteita, onnistumisia, tavoitteita, opetuksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 muiden ihmisten merkityst\u00e4 oppilaiden kieliasenteille ja kielimin\u00e4lle. Tutkin oppilaiden kieliasenteita ja kielimini\u00e4 kvalitatiivisesti haastattelemalla kolmea monikielist\u00e4 kahdeksasluokkalaista joulukuussa 2022. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin kysymyksiin: Millaisia oppilaiden kieliasenteet ruotsin opiskelua kohtaan ovat? Millaisia ruotsin kielen kielimini\u00e4 oppilaiden ajatuksista muodostuu? Oppilaat suhtautuivat p\u00e4\u00e4osin positiivisesti ruotsin opiskeluun t\u00e4ss\u00e4 hetkess\u00e4, mutta ajatukset ruotsin hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 heid\u00e4n tulevaisuutensa kannalta vaihtelivat. Oppilailla oli ollut ennakkoluuloja ruotsin opiskelua kohtaan aloittaessaan ruotsin opinnot, mutta ne ovat muuttuneet. Kotikielen merkitys asennoitumiselle ruotsin opiskeluun tuli esille vain yhden oppilaan kertoessa ennakkok\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n. Oppilaiden kieliminist\u00e4 muodostui my\u00f6nteinen kuva, ja he kuvasivat vaihtelevasti vahvuusalueitaan ja tavoitteitaan. Arvosanat korostuivat tapana arvioida omia ruotsin taitoja. Suosikkiteht\u00e4viksi oppilaat nimesiv\u00e4t erityisesti kommunikatiiviset teht\u00e4v\u00e4t. Oppilaat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Positiivisten kieliasenteiden ja kieliminien kautta voidaan n\u00e4hd\u00e4 yhteys opetussis\u00e4ll\u00f6n, opettajan ja perheenj\u00e4senten merkitykseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-27T06:41:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-27T06:41:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kattityd", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kjag", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sj\u00e4lvuppfattning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Flerspr\u00e5kiga \u00e5ttaklassisters spr\u00e5kjag som svenskinl\u00e4rare och attityder mot svenskinl\u00e4rning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303272265", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86117
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e476fc0-0f4a-4b20-8c32-d8ef90eec24f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303272265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiuru, Kaisa Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning språkattityd språkjag självuppfattning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli asenteet monikielisyys kielen oppiminen
title Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_full Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_fullStr Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_full_unstemmed Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_short Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_sort flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
title_txtP Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
topic språkattityd språkjag självuppfattning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli asenteet monikielisyys kielen oppiminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish asenteet kielen oppiminen monikielisyys ruotsin kieli självuppfattning språkattityd språkjag
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86117 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303272265
work_keys_str_mv AT kiurukaisa flerspråkigaåttaklassistersspråkjagsomsvenskinlärareochattitydermotsvenskinlärning