Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?

Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näih...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tall, Anniina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86116
_version_ 1828193198091010048
author Tall, Anniina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tall, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tall, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tall, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näihin haasteisiin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia. Toiminnanohjaus on yksi näiden haasteiden taustalla vaikuttava tekijä. Liikunta voisi tarjota keinon vaikuttaa sen kehittymiseen ja toimintaan. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimustulokset aiheesta ovat osin keskenään ristiriitaisia. Yhteistä kaikille tuloksille on se, että liikunnasta ei ainakaan ole haittaa toiminnanohjaukselle. Tämän lisäksi interventiotutkimuksissa on havaittu monien eri liikuntamuotojen edistävän peruskouluikäisten toiminnanohjausta. Suurempi liikunnan määrä ja parempi fyysinen kunto ennustavat parempaa toiminnanohjausta ja lyhyidenkin liikuntainterventioiden jälkeen toiminnanohjauksen on havaittu ainakin hetkellisesti parantuvan. Inhibitiota, joka on koulumaailmassa erityisen tärkeää, näyttäisi olevan mahdollista edistää ainakin akuuteilla interventioilla. Peruskouluikäisten toiminnanohjausta on siis mahdollista edistää sekä liikunnasta saatavien kroonisten, että akuuttien vasteiden avulla. Tämä tulos tukee yleisesti tiedettyä ja tärkeänä pidettyä näkemystä siitä, että lasten ja nuorten liikkumaan oppiminen, liikuntaa innostaminen ja liikkuminen tulisi olla yhtenä tavoitteena lasten arkeen kuuluvissa toimintaympäristöissä.
first_indexed 2023-03-27T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tall, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-27T06:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-27T06:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, voidaanko peruskouluik\u00e4isten toiminnanohjausta edist\u00e4\u00e4 liikunnan avulla, sek\u00e4 millaista liikuntaa ja liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, k\u00e4ytt\u00e4ytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla n\u00e4ihin haasteisiin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia. Toiminnanohjaus on yksi n\u00e4iden haasteiden taustalla vaikuttava tekij\u00e4. Liikunta voisi tarjota keinon vaikuttaa sen kehittymiseen ja toimintaan. \n\n \n\nKirjallisuuskatsaus osoitti, ett\u00e4 tutkimustulokset aiheesta ovat osin kesken\u00e4\u00e4n ristiriitaisia. Yhteist\u00e4 kaikille tuloksille on se, ett\u00e4 liikunnasta ei ainakaan ole haittaa toiminnanohjaukselle. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi interventiotutkimuksissa on havaittu monien eri liikuntamuotojen edist\u00e4v\u00e4n peruskouluik\u00e4isten toiminnanohjausta. Suurempi liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja parempi fyysinen kunto ennustavat parempaa toiminnanohjausta ja lyhyidenkin liikuntainterventioiden j\u00e4lkeen toiminnanohjauksen on havaittu ainakin hetkellisesti parantuvan. Inhibitiota, joka on koulumaailmassa erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, n\u00e4ytt\u00e4isi olevan mahdollista edist\u00e4\u00e4 ainakin akuuteilla interventioilla. \n\n \n\nPeruskouluik\u00e4isten toiminnanohjausta on siis mahdollista edist\u00e4\u00e4 sek\u00e4 liikunnasta saatavien kroonisten, ett\u00e4 akuuttien vasteiden avulla. T\u00e4m\u00e4 tulos tukee yleisesti tiedetty\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidetty\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 lasten ja nuorten liikkumaan oppiminen, liikuntaa innostaminen ja liikkuminen tulisi olla yhten\u00e4 tavoitteena lasten arkeen kuuluvissa toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-27T06:25:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-27T06:25:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhibitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voidaanko liikunnan avulla edist\u00e4\u00e4 peruskouluik\u00e4isten toiminnanohjausta?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303272264", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86116
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab6c3531-f8a0-4173-a6ce-e1bc7d67d077\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303272264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tall, Anniina Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta? inhibitio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toiminnanohjaus (psykologia) koululaiset liikunta fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) fyysinen kunto aivot koululiikunta
title Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
title_full Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
title_fullStr Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta? Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
title_full_unstemmed Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta? Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
title_short Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
title_sort voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta
title_txtP Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
topic inhibitio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toiminnanohjaus (psykologia) koululaiset liikunta fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) fyysinen kunto aivot koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aivot fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto inhibitio koululaiset koululiikunta lapset (ikäryhmät) liikunta toiminnanohjaus (psykologia)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303272264
work_keys_str_mv AT tallanniina voidaankoliikunnanavullaedistääperuskouluikäistentoiminnanohjausta