Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?

Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näih...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tall, Anniina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86116
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näihin haasteisiin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia. Toiminnanohjaus on yksi näiden haasteiden taustalla vaikuttava tekijä. Liikunta voisi tarjota keinon vaikuttaa sen kehittymiseen ja toimintaan. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimustulokset aiheesta ovat osin keskenään ristiriitaisia. Yhteistä kaikille tuloksille on se, että liikunnasta ei ainakaan ole haittaa toiminnanohjaukselle. Tämän lisäksi interventiotutkimuksissa on havaittu monien eri liikuntamuotojen edistävän peruskouluikäisten toiminnanohjausta. Suurempi liikunnan määrä ja parempi fyysinen kunto ennustavat parempaa toiminnanohjausta ja lyhyidenkin liikuntainterventioiden jälkeen toiminnanohjauksen on havaittu ainakin hetkellisesti parantuvan. Inhibitiota, joka on koulumaailmassa erityisen tärkeää, näyttäisi olevan mahdollista edistää ainakin akuuteilla interventioilla. Peruskouluikäisten toiminnanohjausta on siis mahdollista edistää sekä liikunnasta saatavien kroonisten, että akuuttien vasteiden avulla. Tämä tulos tukee yleisesti tiedettyä ja tärkeänä pidettyä näkemystä siitä, että lasten ja nuorten liikkumaan oppiminen, liikuntaa innostaminen ja liikkuminen tulisi olla yhtenä tavoitteena lasten arkeen kuuluvissa toimintaympäristöissä.