”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman äidinkielen opetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistettävää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moisio, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86114
_version_ 1826225812731330560
author Moisio, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Moisio, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Moisio, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Moisio, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman äidinkielen opetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistettävää tietoa, vaan lisätä ja syventää ymmärrystä oman äidinkielen opetuksesta sekä monikielisyydestä ilmiöinä. Tarkemmat tutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia kielellisiä identiteettejä esiintyy saksan oman äidinkielen opetukseen osallistuvien lasten haastatteluissa? Missä määrin tai millä tavoin oppilas kertoo kokevansa oman äidinkielen opetuksen vahvistavan suhdettaan saksan kieleen ja kulttuuriin sekä kieliyhteisöön? Tutkimuksen pääkäsitteitä ovat kieli-identiteetti, oman äidinkielen opetus, monikielisyys ja monikulttuurisuus. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää kohderyhmään kuuluvaa lasta, metodina laadullinen teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2022. Aineiston analyysimetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla aineisto pelkistettiin ja jaettiin kolmeen pääkategoriaan: Käsitykset monikielisyydestä, oma kieli-identiteetti sekä kokemukset oman äidinkielen opetuksesta. Tärkeimpiä tutkimustuloksia on haastateltujen taustojen heterogeenisyys – heidän taustansa saksan kielen kanssa ja syyt osallistua oman äidinkielen opetukseen ovat erilaisia. Oman äidinkieleen opetukseen osallistujat eivät ole yhtenäinen ryhmä, minkä myös aiempi tutkimus on osoittanut. Haastatteluista käy ilmi, että monikielisyys on osa oman äidinkielen opetukseen osallistuvien identiteettiä sekä arkea. Saksan kieli on tärkeä osa heidän identiteettiään ja he identifioituvat sen puhujayhteisöön. Oman äidinkielen opetus on heille tärkeää ja vaikuttaisi tukevan kieli identiteettiä sekä vahvistavan kielitaitoja ja kulttuurintuntemusta. Haastateltujen mukaan monikielisyys ja oppilaiden monikieliset taustat ovat vain hyvin vähäisesti esillä heidän kouluissaan, mikä voi kertoa koulujen oppilaiden taustojen homogeenisyydestä, tai siitä, että oppilailla on monikielisiä ja -kulttuurisia taustoja, muttei niitä tehdä näkyviksi.
first_indexed 2023-03-27T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moisio, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-27T06:11:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-27T06:11:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia kielellisi\u00e4 identiteettej\u00e4 saksan kielen oman \n\u00e4idinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisill\u00e4 lapsilla on, sek\u00e4 millaisia kokemuksia heill\u00e4 on oman \u00e4idinkielen \nopetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistett\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa, vaan lis\u00e4t\u00e4 ja syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 oman \n\u00e4idinkielen opetuksesta sek\u00e4 monikielisyydest\u00e4 ilmi\u00f6in\u00e4. Tarkemmat tutkimuskysymykset ovat: Mink\u00e4laisia \nkielellisi\u00e4 identiteettej\u00e4 esiintyy saksan oman \u00e4idinkielen opetukseen osallistuvien lasten haastatteluissa? Miss\u00e4 \nm\u00e4\u00e4rin tai mill\u00e4 tavoin oppilas kertoo kokevansa oman \u00e4idinkielen opetuksen vahvistavan suhdettaan saksan kieleen \nja kulttuuriin sek\u00e4 kieliyhteis\u00f6\u00f6n? Tutkimuksen p\u00e4\u00e4k\u00e4sitteit\u00e4 ovat kieli-identiteetti, oman \u00e4idinkielen opetus, \nmonikielisyys ja monikulttuurisuus.\nAineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 kohderyhm\u00e4\u00e4n kuuluvaa lasta, metodina laadullinen teemahaastattelu. \nHaastattelut toteutettiin syksyll\u00e4 2022. Aineiston analyysimetodina k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jonka \navulla aineisto pelkistettiin ja jaettiin kolmeen p\u00e4\u00e4kategoriaan: K\u00e4sitykset monikielisyydest\u00e4, oma kieli-identiteetti \nsek\u00e4 kokemukset oman \u00e4idinkielen opetuksesta.\nT\u00e4rkeimpi\u00e4 tutkimustuloksia on haastateltujen taustojen heterogeenisyys \u2013 heid\u00e4n taustansa saksan kielen kanssa ja \nsyyt osallistua oman \u00e4idinkielen opetukseen ovat erilaisia. Oman \u00e4idinkieleen opetukseen osallistujat eiv\u00e4t ole \nyhten\u00e4inen ryhm\u00e4, mink\u00e4 my\u00f6s aiempi tutkimus on osoittanut. Haastatteluista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 monikielisyys on osa \noman \u00e4idinkielen opetukseen osallistuvien identiteetti\u00e4 sek\u00e4 arkea. Saksan kieli on t\u00e4rke\u00e4 osa heid\u00e4n identiteetti\u00e4\u00e4n\nja he identifioituvat sen puhujayhteis\u00f6\u00f6n. Oman \u00e4idinkielen opetus on heille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja vaikuttaisi tukevan kieli identiteetti\u00e4 sek\u00e4 vahvistavan kielitaitoja ja kulttuurintuntemusta. Haastateltujen mukaan monikielisyys ja oppilaiden \nmonikieliset taustat ovat vain hyvin v\u00e4h\u00e4isesti esill\u00e4 heid\u00e4n kouluissaan, mik\u00e4 voi kertoa koulujen oppilaiden \ntaustojen homogeenisyydest\u00e4, tai siit\u00e4, ett\u00e4 oppilailla on monikielisi\u00e4 ja -kulttuurisia taustoja, muttei niit\u00e4 tehd\u00e4 \nn\u00e4kyviksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-03-27T06:11:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-27T06:11:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieli-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oman \u00e4idinkielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEs ist sch\u00f6n, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann\u201c \u2013 sprachliche Identit\u00e4ten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Erg\u00e4nzungsunterricht des Deutschen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303272262", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86114
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/456f653d-8899-4ad2-a3af-182688e46b33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303272262.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moisio, Aino ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen kieli-identiteetti oman äidinkielen opetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli monikulttuurisuus monikielisyys opetus äidinkieli kielellinen identiteetti
title ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
title_full ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
title_fullStr ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
title_full_unstemmed ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
title_short ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
title_sort es ist schön dass ich immer noch irgendwo deutsch sprechen kann sprachliche identitäten der mehrsprachigen kinder und ihre erfahrungen mit dem muttersprachlichen ergänzungsunterricht des deutschen
title_txtP ”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
topic kieli-identiteetti oman äidinkielen opetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli monikulttuurisuus monikielisyys opetus äidinkieli kielellinen identiteetti
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielellinen identiteetti kieli-identiteetti monikielisyys monikulttuurisuus oman äidinkielen opetus opetus saksan kieli äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86114 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303272262
work_keys_str_mv AT moisioaino esistschöndassichimmernochirgendwodeutschsprechenkannsprachlicheidentitätendermehrspr