”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman äidinkielen opetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistettävää...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Moisio, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:deu
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86114
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman äidinkielen opetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistettävää tietoa, vaan lisätä ja syventää ymmärrystä oman äidinkielen opetuksesta sekä monikielisyydestä ilmiöinä. Tarkemmat tutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia kielellisiä identiteettejä esiintyy saksan oman äidinkielen opetukseen osallistuvien lasten haastatteluissa? Missä määrin tai millä tavoin oppilas kertoo kokevansa oman äidinkielen opetuksen vahvistavan suhdettaan saksan kieleen ja kulttuuriin sekä kieliyhteisöön? Tutkimuksen pääkäsitteitä ovat kieli-identiteetti, oman äidinkielen opetus, monikielisyys ja monikulttuurisuus. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää kohderyhmään kuuluvaa lasta, metodina laadullinen teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2022. Aineiston analyysimetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla aineisto pelkistettiin ja jaettiin kolmeen pääkategoriaan: Käsitykset monikielisyydestä, oma kieli-identiteetti sekä kokemukset oman äidinkielen opetuksesta. Tärkeimpiä tutkimustuloksia on haastateltujen taustojen heterogeenisyys – heidän taustansa saksan kielen kanssa ja syyt osallistua oman äidinkielen opetukseen ovat erilaisia. Oman äidinkieleen opetukseen osallistujat eivät ole yhtenäinen ryhmä, minkä myös aiempi tutkimus on osoittanut. Haastatteluista käy ilmi, että monikielisyys on osa oman äidinkielen opetukseen osallistuvien identiteettiä sekä arkea. Saksan kieli on tärkeä osa heidän identiteettiään ja he identifioituvat sen puhujayhteisöön. Oman äidinkielen opetus on heille tärkeää ja vaikuttaisi tukevan kieli identiteettiä sekä vahvistavan kielitaitoja ja kulttuurintuntemusta. Haastateltujen mukaan monikielisyys ja oppilaiden monikieliset taustat ovat vain hyvin vähäisesti esillä heidän kouluissaan, mikä voi kertoa koulujen oppilaiden taustojen homogeenisyydestä, tai siitä, että oppilailla on monikielisiä ja -kulttuurisia taustoja, muttei niitä tehdä näkyviksi.