Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen

Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86107
_version_ 1826225706593419264
author Salonen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimusta vaikeimmin vammaisten inkluusion edistämisestä on hyvin vähän. Tutkimusaineistona olivat INTO- tutkimushankkeen aineiston inkluusiota ja integraatiota käsittelevät osat. Tutkimushenkilöt olivat toiminta-alueittain opettavia opettajia, jotka työskentelivät laajalti koko Suomen alueella olevissa kouluissa, sekä erityiskouluissa että lähikouluissa. Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistyön merkitystä onnistuneille inkluusioratkaisuille. Yhteistyötä mahdollistavat positiivinen asenneilmapiiri ja opettajan minäpystyvyys. Opettajien asenteilla sekä myös laajemmin koulun henkilökunnan ja koulun rakenteiden asenteella on ratkaiseva merkitys inkluusion ja integraation toteutumiselle. Yhteistyön, vierailujen ja osallisuuden mahdollisuudet korostuivat ratkaisuissa. Erillisyys ja kielteiset asenteet estivät näiden mahdollisuuksien toteutumista. Luovat ratkaisut yhteistyössä voivat tukea sosiaalista inkluusiota ja integraatiota vaikeimmin vammaisten oppilaiden osalta. Sosiaalisen ja asennetason inkluusion edistäminen koulussa on tärkeää myös laajemman inkluusion ja integraation yhteiskuntaan kannalta.
first_indexed 2023-03-24T21:05:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-24T06:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-24T06:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunk\u00e4yntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimusta vaikeimmin vammaisten inkluusion edist\u00e4misest\u00e4 on hyvin v\u00e4h\u00e4n. \nTutkimusaineistona olivat INTO- tutkimushankkeen aineiston inkluusiota ja integraatiota k\u00e4sittelev\u00e4t osat. Tutkimushenkil\u00f6t olivat toiminta-alueittain opettavia opettajia, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t laajalti koko Suomen alueella olevissa kouluissa, sek\u00e4 erityiskouluissa ett\u00e4 l\u00e4hikouluissa. \nTutkimuksen tulokset korostavat yhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 onnistuneille inkluusioratkaisuille. Yhteisty\u00f6t\u00e4 mahdollistavat positiivinen asenneilmapiiri ja opettajan min\u00e4pystyvyys. Opettajien asenteilla sek\u00e4 my\u00f6s laajemmin koulun henkil\u00f6kunnan ja koulun rakenteiden asenteella on ratkaiseva merkitys inkluusion ja integraation toteutumiselle. Yhteisty\u00f6n, vierailujen ja osallisuuden mahdollisuudet korostuivat ratkaisuissa. Erillisyys ja kielteiset asenteet estiv\u00e4t n\u00e4iden mahdollisuuksien toteutumista.\nLuovat ratkaisut yhteisty\u00f6ss\u00e4 voivat tukea sosiaalista inkluusiota ja integraatiota vaikeimmin vammaisten oppilaiden osalta. Sosiaalisen ja asennetason inkluusion edist\u00e4minen koulussa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 my\u00f6s laajemman inkluusion ja integraation yhteiskuntaan kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-24T06:35:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-24T06:35:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikeimmin vammaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edist\u00e4miseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303242256", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminta-alueittain j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86107
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b3faf611-43dc-45fd-b503-9d2ad7ee4a07\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303242256.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Anna Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen sosiaalinen inkluusio vaikeimmin vammaiset Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus vammaistutkimus inkluusio vammaiset integraatio erityisopetus asenteet erityispedagogiikka oppilaat osallisuus opetus koulut
title Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_full Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_fullStr Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_full_unstemmed Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_short Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_sort ratkaisuja toiminta alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
title_txtP Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
topic sosiaalinen inkluusio vaikeimmin vammaiset Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus vammaistutkimus inkluusio vammaiset integraatio erityisopetus asenteet erityispedagogiikka oppilaat osallisuus opetus koulut
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet erityisopetus erityispedagogiikka inkluusio integraatio koulut opetus oppilaat osallisuus sosiaalinen inkluusio toiminta-alueittain järjestettävä opetus vaikeimmin vammaiset vammaiset vammaistutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303242256
work_keys_str_mv AT salonenanna ratkaisujatoimintaalueittainopiskelevienoppilaideninkluusionedistämiseen