Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jatkola, Toni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106
_version_ 1828193037598064640
author Jatkola, Toni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jatkola, Toni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jatkola, Toni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jatkola, Toni
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä ja niiden merkityksestä oppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oppimisen lähtökohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lisäksi käsitellään koulupäivän aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan ja menetelmien näkökulmista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmällisenä lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselytyökalun avulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1–6. luokkien luokanopettajista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin ja Oulun kunnista. Tutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisympäristö ja oppilaan rooli olivat merkittäviä asioita liikunnallisten menetelmien sisällyttämisessä koulupäivään. Menetelmien käytössä keskeisenä asiana nähtiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edistäminen. Liikuntaa voitiin sisällyttää koulupäivään oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan ja toiminnallisten tehtävien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys esiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn ja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni myös kognitiivisia taitoja edistävien motoristen taitojen ja muistin kehittymisenä.
first_indexed 2023-03-24T21:05:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jatkola, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-24T06:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-24T06:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla\non koulup\u00e4iv\u00e4n aikaisen liikunnan merkityksest\u00e4 lasten oppimiseen. Tutkimuksessa\nselvitet\u00e4\u00e4n lis\u00e4ksi, millaisia erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on\nkoulup\u00e4iv\u00e4n aikaisen liikunnallisten menetelmien k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 ja niiden merkityksest\u00e4\noppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan\noppimisen l\u00e4ht\u00f6kohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n\nkoulup\u00e4iv\u00e4n aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan\nja menetelmien n\u00e4k\u00f6kulmista.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelm\u00e4llisen\u00e4\nl\u00e4hestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen\naineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella Webropol-kyselyty\u00f6kalun\navulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1\u20136. luokkien luokanopettajista.\nTutkimukseen vastasi yhteens\u00e4 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin\nja Oulun kunnista.\nTutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisymp\u00e4rist\u00f6\nja oppilaan rooli olivat merkitt\u00e4vi\u00e4 asioita liikunnallisten menetelmien\nsis\u00e4llytt\u00e4misess\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4n. Menetelmien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 keskeisen\u00e4 asiana\nn\u00e4htiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edist\u00e4minen. Liikuntaa\nvoitiin sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4n oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan\nja toiminnallisten teht\u00e4vien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys\nesiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn\nja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni my\u00f6s kognitiivisia\ntaitoja edist\u00e4vien motoristen taitojen ja muistin kehittymisen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-24T06:32:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-24T06:32:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n aikaisen liikunnan merkityksest\u00e4 lasten oppimiseen alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303242255", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86106
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/141b141c-43b9-4d02-8893-8e06850ca58b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303242255.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jatkola, Toni Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta oppiminen lapset (ikäryhmät) alakoulu
title Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_full Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_short Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_sort luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta oppiminen lapset (ikäryhmät) alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu lapset (ikäryhmät) liikunta oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303242255
work_keys_str_mv AT jatkolatoni luokanopettajienkäsityksiäkoulupäivänaikaisenliikunnanmerkityksestälastenoppimiseena