Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jatkola, Toni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä ja niiden merkityksestä oppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oppimisen lähtökohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lisäksi käsitellään koulupäivän aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan ja menetelmien näkökulmista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmällisenä lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselytyökalun avulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1–6. luokkien luokanopettajista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin ja Oulun kunnista. Tutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisympäristö ja oppilaan rooli olivat merkittäviä asioita liikunnallisten menetelmien sisällyttämisessä koulupäivään. Menetelmien käytössä keskeisenä asiana nähtiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edistäminen. Liikuntaa voitiin sisällyttää koulupäivään oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan ja toiminnallisten tehtävien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys esiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn ja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni myös kognitiivisia taitoja edistävien motoristen taitojen ja muistin kehittymisenä.