Summary: | Tutkimuksessa kartoitettiin, miten maahanmuuttajien perusopetusta antavat opettajat hyödyntävät teknologiaa opetuksessa, sekä miten he kokevat teknologian hyödyntämisen onnistuvan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhden oppilaitoksen opettajille (n=24). Kyselyyn vastasi kymmenen (10) opettajaa. Kyselyssä oli sekä monivalintakysymyksiä, että
avoimia kysymyksiä. Saadut vastaukset olivat johdonmukaisia ja kattavia. Tuloksia tulkittiin laadullisin menetelmin ryhmittelemällä ja teemoittelemalla.
Kaikki vastaajat kertoivat hyödyntävänsä teknologiaa opetuksessa ainakin viikoittain, suurin osa (n=8) päivittäin. Seitsemän vastaajaa koki teknologian hyödyntämisen vaikuttavan opetukseen pääosin positiivisesti. Sen katsottiin etenkin monipuolistavan työtapoja ja materiaaleja sekä nostavan opiskelijoiden intoa, aktiivisuutta, itsenäistä toimintaa ja keskittymistä.
Kaksi vastaajaa ei kokenut teknologian hyödyntämisen vaikuttavan kumpaankaan suuntaan ja yksi piti vaikutuksia negatiivisina. Kaikkien ryhmien edustajat toivat avoimissa vastauksissa esiin sekä teknologian hyödyntämisen etuja, että haasteita. Vastaajat, jotka kokivat teknologian hyödyntämisessä eniten etuja, myös hyödynsivät teknologiaa monipuolisimmin ja olivat hankkineet eniten koulutusta teknologian opetuskäytöstä.
Samankaltaisia tuloksia on saatu aiemmissa teknologian opetuskäyttöä käsittelevissä tutkimuksissa Suomesta ja ulkomailta. Teknologian hyödyntämistä maahanmuuttajien perusopetuksessa Suomessa on tutkittu niukasti ja tämä työ täydentää tutkimuskentällä olevaa aukkoa ja antaa suuntaviivoja aiheen tarkemmalle tutkimukselle.
In this work I was reviewing how teachers in Finnish basic education for adult
immigrants are utilizing technology in their work and what kind of attitudes they have on
the impacts technology brings in teaching. This study was implemented as internet survey
to the teachers (n=24) of one school. The survey was answered by ten (10) teachers. There
were both multiple choice questions and open ended questions in the survey. The answers
were coherent and diverse. The results were studied in qualitative methods by grouping and
organizing the answers by theme.
All respondents told they were utilizing technology in their teaching at least on weekly ba-
sis, most (n=8) used technology every day. Seven respondents felt that the impacts techno-
logy had on teaching were mostly positive. Technology was seen to have given diversity to
working methods and materials and having positive impact to students’ motivation, activity,
independent working and concentration. Two of the respondents didn’t feel that technology had impact to any direction. One respondent felt that the impacts were mainly negative.
Respondents of all of these groups were reporting both advantages and challenges in the use
of techonology in teaching. Those respondents who had the most positive attitude towards
the use of technology, were also utilizing it the most and had more education of the use of
technology.
The results are similar to other studies made in this field both in Finland and abroad. Specific
studies on technology usage in the adult immigrant basic education teaching in Finland are
rare and this work is giving more information to fill this gap in the field of study. This study
doesn’t give ready answers but can give some guidelines to future studies.
|